Små barn och små hundar / valpar - råd &ou

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Novas mamma

Små barn och små hundar / valpar - råd &ou

Inlägg av Novas mamma »

Vi funderar på att skaffa ytterligare en hund och behöver kloka råd och synpunkter.
Jag har en hund i dag - cocker på 8 år och önskar köpa en hund av mindre ras tex cavalier, chihuahua eller dvärgpincher.Lite olika raser , jag vet men orsaken till dessa val är att jag vill ha en liten hund som kan hänga med på promenader och som inte har mycket päls då jag är en "vän av ordning" och redan har ett pälsmonster :lol:
Tanken är att vi ska ägna oss åt utställning så småningom och kanske lite annat men jag vill inte ha en ras som kräver ett par timmars aktivering per dag....har liksom en liten dotter att ta hand om också.....
Någon som har erfarenhet av dessa raser, temperament osv samt hur det är att ha små barn och hundar / valpar :?:
Med min nuvarande hund fungerar det utmärkt men å andra sidan är han lydig och foglig och lägger sig tålmodigt vid sidan av Nova och reagerar inte när hon "drar i pälsen".
Självklart är det mitt ansvar som mamma/matte att se till att de "kommer överens" och respekterar varandra.
Bör man vänta med valp tills lillan har vuxit "upp" - hon är 7 månader idag :?:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Novas mamma!

Precis som du, har jag redan ett "pälsmonster" :D å stor också!
Vi vill gärna ha en till hund, då vår "gamling" dog i höstas :cry: men vi vill också ha en liten, pälsfattig men ändå "hundig" hund, som tål långa promenader och lek med barnen!

Så ni som har mindre hundar, berätta :!:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Har erfarenhet av Bichon Frisé och det var en otroligt mysig/glad/lättlärd/barnvänlig hund. Släpper inget hår men kräver klippning då o då...

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Griffon Bruxellois/belge/branbacon :arrow: http://hem.passagen.se/griffon/griffoner/
:idea: Dandie Dinmont terrier :arrow: http://www.nordengrahn.com/
:idea: Bostonterrier :arrow: http://www.bostonterrierklubben.se/
:idea: Lagotto Romagnolo :arrow: http://www.lagottoromagnolo.se/
:idea: Mops :arrow: http://www.mopsorden.se/

:D Det var mina heta tips!

:idea: Jag hade hellre köpt valp nu när barnet är så litet. Nyhetens behag kan bli lite too much för valp och barn när de är mellan 1,5 -ca 3,5 år. Därefter är det mer hanterbart för alla! Köper du nu så har hunden alltid funnits där - liksom. Och är rätt så stor och halvvuxen när barnet börjag kunna undersöka lite mer :wink: !
Mindy

Inlägg av Mindy »

Har ett par bekanta som skaffat Dansk-svensk gårdshund. Visste inte så mycket om den rasen tidigare men det är verkligen en jättetrevlig och lättsam ras. :D
Lite energisk första året kanske men vettig och mycket lättare att hålla hemma på gården än t ex Jack Russel och andra liknande raser pga mindre jaktinstinkt.

Mycket hund i litet format, bangar inte skogspromenader eller att följa med på ridturer. Fräsch och lättskött päls! Mycket familjekär och barnvänlig. En sida om rasen:
http://www.kabokas.se/
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack för goda tips och råd. :lol:
Saknar trots det någon som vet något om cavalier, dvärgpincher eller chihuahua :?:
Min kompis föder upp Grand Danois och har nyligen införskaffat även en dansk svensk och visst är de mysiga :!:
För er som gillar att borsta (!!) kan jag rekomendera tibetansk spaniel. De har längre päls men den är lättskött (silkes päls) och de är underbara små livfulla hundar med egen vilja och attityd.
Annars är ju cocker (min ras ) ett perfekt val för en sportig familj - bara man orkar trimma och borsta regelbundet och man får även ha överseende med skitiga golv - trots regelbunden städning :!: :!: Hos oss är det OK eftersom lillan ÄLSKAR att dammsuga - vilket vi gör 2 ggr varje dag ( hon sitter i babybjörn och håller i dammsugarslangen med järngrepp) Snacka om social delaktighet....
Kramiz :lol:
Alexandra - mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Cavalier är en trevlig ras (har haft några stycken) men tyvärr en ganska sjuk ras. Och kan vara stressig. Så man får välja noga!

:idea: Chihuahua är för ömtålig i min smak och ett litet barn kan lätt förväxla den med ett gosedjur :wink: ! Det är heller ingen myt att de har lätt att bryta mben och annat - utan så är det. Lite risky med småbarn alltså! I övrigt en trevlig ras!

:idea: Dvärgpinscher tenderar lite åt att vara lite för liten också. Men det finns ju de som är större än vad rasstandarden anger. Kolla läget tycker jag - den verar trevlig! Men är dock en pinscher med lite vakt och dådkraft i sig.

:idea: Tibetansk spaniel är - som du säger - urmysiga! Min upplevelse är att de fäller en del men behovet av borstning är minimalt. Min mamma har en som är 12 år och har nog inte sett en borste på några år... :wink: :lol: Men ser ut som den champion han är ändå!

:idea: Kolla in min hundsida (helt ouppdaterad men ändå.... :oops: ) http://hem.passagen.se/mopsmia

:idea: Japanese Chin är en ras som ser käck ut! Här kan du se tib. spaniel, jap. Chin och cavalier! :arrow: http://biobios.just.nu/#Bio-Bios
Gäst

Inlägg av Gäst »

:P :idea: Nu vet jag! Du som är cockermänniska kanske är sugen på en Field Spaniel?! :arrow: http://www.fieldklubben.se/ Underbara hundar med betydligt mindre päls än vanlig cocker :thumbsup: .
LisaF

Inlägg av LisaF »

Om två veckor så ska vi hämta vår nya familjemedlem. En Borderterrier som är perfekt i storlek. Jag har tidigare arbetat/tävlat mycket med schäfer som är en underbar ras men pga storlek och vikt så har barnen ingen möjlighet att vara så delaktiga. Jag tror att den nya vännen kommer att bli en väldigt ompysslad liten figur.
Lisa :D
:heart:
Therese

Inlägg av Therese »

Under min uppväxt hade vi en cavalier. Håller med Mammut Maria om att det emellanåt är en stressad hundras. Vår hund var väldigt lätt att ha o göra med, kanske något väl ömtålig i psyket vilket inte var så bra då min mamma var dagmamma under de 8 år vi hade hunden.
Hon var väldigt lätt att få rumsren o gjorde inte mkt väsen av sej, älskade att ligga o bli klappad o bara få vara med. Så på det hela taget skulle nog ordet lätthanterlig passa bra in tycker jag.

Nu har mina föräldrar 2 dalmatinrar, en på 5år o en på 4mån. En hund med klart mer ös i!
Våra barn är 4 o 2, o när vi träffades senast så fungerade det över förväntan faktiskt. Vår stora tjej är lugn o har respekt för djur, räcker med en klapp då o då, o den stora hunden är oxå lugn o vill vara alla till lags. Vår lilla tjej är väldigt "på" o älskar djur av alla de slag, valpen är oxå väldigt "på" justeftersom det är en valp. Så jag var lite fundersam över hur det hela skulle avlöpa när de bodde hos oss över en helg.

Hur som helst så funkade det jättebra, mkt tack vare att valpen har en egen bur att kunna krypa in i. Där får hon vara om hon behöver vara ifred, (från en viss lite person) eller om det är dax för henne att lugna ner sej o sova lite.
Så buren (vilken vi inte hade erfarenhet av sen tidigare) är ett hett tips faktiskt. Jag tror oxå att det är bäst att köpa hund medan ens barn är väldigt litet för då är det lättare att forma deras gemenskap.

Jag tror det berikar ett barns liv om de får "ungås" med djur.

Lycka till med valet.
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Har du erfarenheter av hur mopsar går ihop med små barn Mammut Maria? Jag har länge funderat på att skaffa en ny hund snart och har blivit lite förtjust i just mopsen, har dock aldrig haft den rasen tidigare.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mops + barn = :heart:
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

toppen med alla bra tips och länkar till hemsidor.
Tack alla och särskilt Mammut :lol:
Har ännu inte bestämt mig för någon ras men har tittat lite på Sennenraserna, de mindre appenzeller och entlebucher.
Någon som vet något om dessa?
Hur är det med motion för mopsen? Kan de hänga med på en längre promenad (3 km) :?:
Alexandra - mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Sennenraserna är trevliga! Men hu, vad de fäller 8) :lol:

:D Japp, mopsar kan minsann motionera - förutom vid varmt, kvavt väder! Och då är det jobbigt för alla andra raser också. Och människor :lol: !
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Jag tar upp min gamla tråd i hundraser igen.... har ju ännu inte bestämt mig men vill inte göra något förhastat så det tar den tid det tar.
Har fått upp ögonen för en annan ras - staffordshire Bull Terrier. Har också läst en del på rassidorna och de verkar trevliga men några frågor har jag såklart till mina vänner här på Forumet.
Ni som har erfarenhet av denna ras kanske kan ge mig tips och råd på hur de fungerar i "verkliga livet" :?:
Har läst om problem med att umgås med andra hundar, envishet (terrier så klart :lol: ) rädlsa för skott , eksem etc.
Ska åka till stora utställningen i Norrköping i morgon och träffa ett par "på riktigt".
Alexandra - mamma till
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"