undvika vid amning?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tina-Stina

undvika vid amning?

Inlägg av Tina-Stina »

Hej! :D
Jag har funderingar kring mat vid amning.
När jag ammade storasyster undvek jag myyyycket mat!
Mjölk, röda grönsaker,choklad, räkor, osv.. osv. för att minska magont hos barnet efter tips från bvc.
Man blir ju lite smått tokig av alla rekomendationer! :shock:
Så..till min fråga..Hur är det egentligen? Får barn egentligen ont i magen av choklad, röda grönsaker osv? :-& Eller är det bara vi som tror?
Vad har ni för erfarenheter kring detta?
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag åt allt. Var ganska restrektiv med alkohol (kunde dricka ett halvt glas vin till lördagskväll någon gång).
Vet man att man har allergier i släkten så tror jag att man kanske ska vara lite försiktig och inte vräka i sig viss mat, men annars tror jag inte att det har så stor betydelse.
Mycket mat är det viktiga :D Eh till barnet alltså :roll: .

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kan tillägga att Vera äter det mesta, är sällan sjuk och har inte visat några symptom på allergi.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag undvek ingenting förutom alkohol. Kunde ta ett glas vin på kvällen när han började sova natt.
En släng av magsjuka fick jag och då drack jag säkert minst 1,5 liter coca-cola - det märktes på Simon som då hade svårt att somna för första gången. 8) Alltför överdrivet kaffe- eller coladrickande kan nog märkas på barnen.

Simon har inte varit känslig mot något alls. Jag blev varnad för allt möjligt, citrusfrukter, kiwi, tomater, jordgubbar :roll: . Han kan reagera i själva huden runt munnen av vissa tomater och av kanel har jag märkt men det försvinner när man tvättat honom.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Renee

Inlägg av Renee »

Skulle man undvika allt man hör att man ska undvika skulle man väl få äta kokt ris och inget mer :lol: De gånger Frans hade magknip och man nämnde det för någon fick man en ny "lista" på saker den personen visste kunde ge magknip :roll: Förmodligen berodde hans magknip bara på att han inte rapat upp all luft han svalt, för när jag insåg hur läääänge jag var tvungen att ihärdigt rapa honom för att all luft skulle komma upp slutade han få magknip. Numera sväljer han inte lika mkt luft och han är lättare att rapa.

Det enda jag undviker är jordnötter (påstås vara väldigt allergent) rå lök, kål samt bönor i större mängder (tyvärr, jag älskar bönor! Och rå lök är ju också gott...) eftersom det kanske kan vara lite väl tufft.
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Renee

Inlägg av Renee »

Oj! Blev visst dubbla inlägg där! :oops: Vet inte hur man tar bort, så jag skriver detta istället
Senast redigerad av Renee den tis 18 apr 2006, 08:06, redigerad totalt 1 gånger.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Jag åt/äter också allt!
Speciellt choklad, kan äta det varje dag utan problem :lol: .
Vin dricker jag också.

/ Mamman till sönerna :D
Renee

Inlägg av Renee »

Speciellt choklad, kan äta det varje dag utan problem .
:lol: :lol: :lol: Absolut!! När jag tyckte det var som kämpigast med att ingenting fungerade i mina standardmodellssträvanden gick det åt såna mängder med choklad att jag nu gått upp en del av det som ganska galant rasat av mig i vikt efter förlossningen :cry: Mindre bra, men vad ska man göra liksom?! När man "måste" :roll:

Nu borde jag kunna trappa ner rejält eftersom det går betydligt bättre med allt och vi dessutom nästan sover 10 timmar natt och jag håller på att ta igen förlorad sömn, men det är ju svårt nu när man är beroende :wink:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:lol: :lol: :lol:

När det är kämpigt, ät choklad!
När det går bättre, fira med choklad!

Varje dag är en bra chokladdag :wink:

(Chokladfabriken ligger ett stenkast från oss :shock: :lol: )

/ Mamman till sönerna :D
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej Alla! :D
Tack för svaren!
Ja, då kan jag lugnt fortsätta äta choklad!
:heart: Äter också allt denna gång. Och har inte märkt någonting på lillkillen förutom lite plitor, men det beror nog på hormoner, eller vad tror ni? Har helt klart för mig att storasyster hade jättemycket plitor när hon var 5 veckor.
Då trodde jag att det berodde på diverse mat.
Ja, man ska nog försöka att inte krångla till det i onödan! :lol:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
:D ja fortsätt äta allt som DU mår bra av! Det gjorde jag och jag märkte absolut ingenting på lillskruttan. Hormonplitor hade hon också precis runt 5 veckor. Är väldigt vanligt tror jag. Men de går ju bort.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Här var det lite blandade reaktioner, så visst påverkar det man stoppar i sig hur barnet mår! Coca-cola gav ett jättepiggt barn :D, choklad gav ett prickigt barn och lök ett väldigt pruttigt barn med magknip. Det senare fick vi bittert erfara sedan jag ätit en hemskt smaskig tonfiskröra med rödlök i... stackars gumman vad hon fes den kvällen!!
Sen var mjölkprodukter heller ingen höjdare så det slutade jag helt med och fick en "ny" bebis efter en vecka ungefär.

Men märker man inga reaktioner så är det ju klart att man ska smaska på :D
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"