Varför äter han så lite?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
HannaMaria

Varför äter han så lite?

Inlägg av HannaMaria »

Min son är nästan 6 månader nu. Han äter dock lite tycker jag.

Morgonmål c. 200 ml ersättning
Lunch c.100 g grönsaksblandning + lite frukt till efterrätt
Mellanmål c. 150 ml ersättning
Kvällsmat några skedar gröt med frukt/bär
Nattslurk c. 200 ml mjölk/välling

Mål 2 och 4 äter han fast föda. Då vägrar han ta ersättning efteråt. Ibland försöker jag tvinga honom att dricka åtminstone lite i alla fall. Håller hårt i honom och försöker få honom att ta flaskan. Men det lyckas sällan. Är det fel att tvinga?

Är det okay att äta så här lite? Ibland tror jag att han i alla fall är hungrig, men inte vill ta flaskan.
Lisen

Inlägg av Lisen »

Hej!
Det är helt ok att äta så lite. Min dotter åt ännu mindre när hon var i den åldern. Hon ligger fortfarande, 1.5 år gammal, lite under den genomsnittliga viktkurvan, men hon ligger över längdkurvan, och är pigg och glad och utvecklas normalt. En så kallad sparris. Jag var som du orolig, särskilt när vi fick i hemläxa av bvc att äta ordentligt (hur gör man då???), men så kom jag fram till att allt man kan göra som förälder är att erbjuda mat vid bestämda tider - ge förutsättningarna alltså - så tar barnet så mycket mat som det behöver. Angående att tvinga finns ju Annas "ömma järngrepp" att ta till, men det är framförallt för barn som behöver övertygas om att flaskan ger mat och ro. Eftersom din pojke tar flaskan de andra målen tycker jag inte du behöver visa honom vad flaskan är bra för med ömma järngreppet. Erbjud flaskan, och vill han inte ha så vänta till nästa mål. Det låter som att han får i sig alldeles tillräckligt med mat!
Hälsningar
Lisen
Dotter f?dd i augusti 2004 och liten parvel i magen ber?knad till september 2006 - jippi!
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej :)

Kan du få i honom mer mat dom målen han äter mat? Eftersom du tror att han är hungrig?
Jag brukade ge en hel burk 2 ggr/dag till Karl vid den åldern. Sen åt han fruktpuré till efterrätt.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"