Hej
Är ny i föräldraforumet och vet inte om svaret på min fråga finns tidigare.
Vi har hur som helst en 3 åring som är väldigt besvärlig att natta på kvällarna.
Hon nattas vi 20 tiden på kvällarna. Efter godnattsaga är hon jättesvår att få lugn. Hon ska prata och krångla i sängen och jag får inte lämna hennes säng.
Pappa får däremot lämna hennes rum och gå in i vårt sovrum som ligger brevid, men då springer hon mellan rummen några gånger samt ropar efter honom. Det dröjer ca 30 minuter innan hon somnar. Det kanske är normalt, men jag önskar att det gick på 10 minuter efter godnattsaga.
Upp till 1 års ålder var det bara att lägga henne i sin säng, vi lämnade rummet, hon låg o pratade tills hon somnade. Inga problem.
Vi har även en5 månaders som vi nu ska få att somna själv på kvällarna.
(har skrivit ut PM för 4mån, hon sover redan hela natten - oftast. Har börjat bli orolig vid 4-5 tiden på morgonen. Försöker undvika mata henne, men ger upp ibland, då blir hon lugn och sover vidare)
Innan 3-åringens lillasyster föddes kunde vi lämna rummet, men hon ropade ofta och gick ibland ur sängen och ropade till oss på nedervåningen, men vi svarade att vi var där och hon gick tillbaka o la sig och somnade oftast.
Nu går det som sagt inte lika smidigt.
Har ni några bra tips?
Nattning av 3-åring
-
Gäst