Bakslag i nattsömnen(hela nätter) vid 9 måna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nic

Bakslag i nattsömnen(hela nätter) vid 9 måna

Inlägg av Nic »

Vår lilla dotter (050628) har sedan ett par veckor sovit väldigt bra på nätterna (extra bra sedan vi investerade i mörkläggningstyg som komplement till rullgardinen) och även innan detta ok på vägen till hela nätter.

Dock åkte vi på ett stort bakslag inatt, vaknade och var orolig redan 5 min efter hon somnat och sov sedan oroligt i ett par timmar runt midnatt. Hur vi än försökte lugna henne med klapp på ryggen så kom hon aldrig till ro. Hon somnade (trodde jag) men vaknade efter nån minut igen och verkade bara väldigt obekväm.
Efter ett par timmar så kapitulerade jag (en gång ingen gång) och gav henne mat som hon tog emot med stor glädje och somnade efter detta till morgonen.

De enda förändringar vi kan komma på att vi gjort på sistone är messmör i maten :roll: Ofta när hon inte kom till ro i natt så fick jag intrycket av att hon ville vända sig till rygg (sover på mage sedan 2 månader med andningslarm) och hamnade på sidan och blev missnöjd.

Min teori är att hon vill vända sig i sömnen men inte riktigt vänder sig så snabbt att det skall vara störningsfritt i sömnen. Eller så är det så att hon helt enkelt somnade på fel sida (som man vaknar på fel sida av humöret).

Tacksam för alla tips,
pappa börsch
Pappa dotter f?dd 050628
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Klappa inte på ryggen. Odla ramsan :!: Gå inte in och stör.

Visst kan man rota efter djuppsykologiska förklaringar. Men det behövs inte alls. Lilla ungen behöver bara ta till sig det enkla budskapet att PÅ NATTEN SOVER MAN.

Oavsett allt. Vad man än har för bekymmer, tar man hand om dem på dagarna :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nic

Inlägg av Nic »

ok, men om hon som alldeles nyss verkligen vänder sig och sedan blir ledsen då hon alltid sovit på magen, hur bemöter man det? Någon gång måste hon ju lära sig att vända sig och sova vidare, är 10 månader en lämplig ålder för det? Tacksam för lite tips på vägen!
Pappa dotter f?dd 050628
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon kan vända sig själv, och det har hon kunnat länge.

Men hon måste få chansen att verkligen också göra det, och upptäcka att hon kan.

Hon gör det förstås inte så länge du gör det åt henne. Människan är ett bekvämt djur :lol:

När hon sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du gå in och titta till och t o m lyfta rätt, utan att hon märker det.

Stör inte annars.

Öva upp en rytmisk, trevlig godnattramsa - se Verktygslådan :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"