födelsedagstårta för ettåring

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

LindaVega

födelsedagstårta för ettåring

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

snart fyller Vega 1 år :D och det skulle vara roligt att göra en tårta som hon också kunde få äta. :lol:

Dvs en god tårta eller annat festligt som inte innehåller socker ( eller i alla fall väldigt lite socker)

Finns det :roll: Om det är någon som har bra tips/recept tar jag tacksamt emot.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Jag vet att detta har varit på tal innan.
Mitt tips var då att istället för tårta göra en festlig fruktsallad med vispad grädde! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
T.P

Inlägg av T.P »

Nog svårt att få till en tårta utan så mkt socker..

pannkakstårta??
kan ju göras liten oxå om man har plättjärn.

du får säkert fler tips..
barn födda 04/06/08
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Nu får jag säkerligen halva forumet på mig om inte mer :lol: 8) men jag har tänkt att 1 gång är ingen gång så jag kommer att göra en "riktig" tårta till Emmas födelsedag för jag tror att hon kommer att kladda och kanske få i sig lite grann men inte så mycket att hon aldrig kommer att hämta sig ifrån sockerchocken :P :wink:

Min farmor har redan skickat ner 2 papperspåsar (från Hudiksvall) :lol: med bullar, wienerbröd, mazariner, bondkakor, mor Nilsson, drömmar, tosca osv. som ska användas till Emmas födelsedagskalas :roll: :wink: :lol:
Hon är helt otrolig, hon älskar att baka....
Det är klart att du kan skippa socker helt men eftersom hon fyller år en gång på ett år så känns det helt ok. Jag har svårt att tycka att ett kalas utan någon som helst bulle eller kaka blir roligt.

Men det är ju jag det.... :P

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag måste hålla med Tessan, när man fyller år hör ju tårta till. Med grädde och allt. :D Som man får äta själv.
Annars har vi inte alls godis eller läsk (usch) eller bullar, men fyller man år så gör man :) Riktig saft inte äcklig konstgjord skulle jag ha till.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med föregående "talare" :D
Låt inte sockerhysterin ta över :wink: Klart det ska vara tårta på ettårskalas :D - om hon nu inte har diabetes :cry:
En väninnas dotter, 18 nu, vägrades ALLTID tårtor, kakor etc vid kalas, hon hade med sig knäckebröd :( . Det medförde såklart att hon, när hon blev äldre, åt ALLT sött hon kom över, vikten sköt i höjden och det tog många år innan hon kunde hantera det någorlunda bra :(
Så - jag tror lagom är bäst :!:
Å grattis till lillan :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej och tack för svar :D :D

hmm ni kanske har rätt- en gång ingen gång :roll: Tror kanske inte heller att det skulle vara så farligt med lite tårta. Men farmor och farfar vill redan nu servera glass och andra sötsaker. :x Jag blir lite rädd för att de tror att det är fritt fram i framtiden om hon får äta tårta nu. :shock: Låter lite löjligt kanske- men jag måste markera vad som gäller i sötsaksfrågan =; Jag vill helst att hon väntar till hon är två innan det är dags för saft/godis eller annat "lördagsgott"

Pannkakstårta låter iofs ganska skojigt, men kanske inget som resten av sällskapet tycker är så gott :roll: :shock:

Fruktsalllad är ju både nyttigt och gott ( ja förutom grädden för oss vuxna då då :wink: )

Det lutar nog åt fruktsallad ändå- Än så länge vet inte Vega vad hon saknar :D

Tack för alla svar :D :D

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Johanna, ?ngelholm

Inlägg av Johanna, ?ngelholm »

Hej!
Kolla på Lørdagsgott på Mat, mage, barnakropp. Jag slængde dit ett læckert recept på en jættegod sås som man kan ha till fruktsallad.

Ett tips från "tipstjænst" :wink:
Mamma till tre fina ungar födda 04, 08 och 11.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!
Jag förstår dig i dina tankar, för precis som du tänker, tänkte jag tills barnen var 2 år! :D (för det står ju i Barnaboken... :wink: )
Jag är stolt och glad att jag höll på det. Det var riktigt roligt att käfta med farmor/mormor :wink:

Därför föreslog jag fruktsallad!
När barnen fyllde 1 år gjorde jag fruktsallad.
En annan gång det var kalas med tårta, körde jag kesella ihop med frysta blåbär i mixer. Det blev som glass, och Ida åt med GLÄDJE och struntade fullkomligt i att vi andra åt tårta.
Det man inte vet, har man inte ont av! :D

kram anna
T.P

Inlägg av T.P »

men du anna det där me kessella lät ju tusen ggr godare än tårta :wink: :D
barn födda 04/06/08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, jag smakade, och det var verkligen JÄTTEgott! :D
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag vet att för länge länge sedan kom det upp på tal om tårtor. Då var det ngn somhade recept på tårta utan socker. De använde banan som sötning i smeten istället.

Karl åt ingen tårta på 1-års kalaset. Bär och grädde var han såååå glad över. I år 2 år hade vi tårta med frukt i, och grädde på. Han åt upp all grädde och inget mer.

Så min personliga åsikt är att de egentligen inte bryr sig så mycket. Det är nog snarare vi föräldrar som har åsikter om detta.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kit

Inlägg av Kit »

J och Å, det var jag! Jag bakade en sockerkaka utan socker men med två bananer istället. Eller hade jag i 1/2 dl socker? Minns inte. Den blev ju alldeles Ok, lite kladdig invändigt, men det störde ingen! Alla åt med god aptit, både vuxna och barn.
Jag ska Söka och återkommer.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Kit

Inlägg av Kit »

Nu minns jag att det var br, som gav mig receptet, men jag minns inte vad tråden hette.
:!: Var är du br? Var det inte så, att istället för att ta 2 dl socker, tog man bara 1/2 dl och två mosade bananer?
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Min son älskar jordgubbar så jag gjorde en jordgubbstårta till ett-årskalaset. Adam åt i princip bara jordgubbar med lite grädde, vi andra åt hela tårtan. :) Jag har sett att det har börjat komma importerade jordgubbar i affärerna nu, så det kanske skulle funka?
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"