En av mina sova-ute-nojjor är att katter ska hoppa upp och sätta sig på lillklimpen. Precis som jag befarade hittade jag efter ett tag vår utekatt skönt parkerad i fotänden av liggvagnens korg, ovanpå Frans fötter/ben
Katter i vagnen - hur undvika?
Katter i vagnen - hur undvika?
Jag har en massa nojjor när det gäller Frans daglurar ute
därför blir det inte heller så mycket utesovande, tyvärr. Men nu när vädret börjar bli lite bättre får vi nog öva oss lite på detta för det vore ju underbart om han kunde sova ute också.
En av mina sova-ute-nojjor är att katter ska hoppa upp och sätta sig på lillklimpen. Precis som jag befarade hittade jag efter ett tag vår utekatt skönt parkerad i fotänden av liggvagnens korg, ovanpå Frans fötter/ben
Värmde nog gott och anledningen till att han vaknade/skrek (och att jag sprang ut) var nog snarare motorcykeln som dundrade förbi... MEN, det känns ändå lite oroande att veta att katten hoppar upp och sätter sig på honom när han ligger och sover. Jag kan ju inte stå och titta på honom genom dörröppningen hela sovstunden. Någon som har nåt tips?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Jag funderar på om myggnät kunde räcka för att det skulle bli ointressant för katten? Du har väl ett sånt till vagnen?
Annars hade jag införskaffat hönsnät och arrangerat över vagnen. Det finns galvaniserat (heter det väl?, alltså "silverfärgat") eller grönplastat. Det går att bocka och böja allt efter smak. Fråga mig, jag håller just nu på att nynäta in balkongen åt katterna. Man kan rigga en ram med vanliga bambukäppar eller blomsterpinnar. Hönsnätet finns just nu på ÖB i 10 m-rulle för 69 spänn, bredd 60 cm och 90 cm. Kan det va nått?
Annars hade jag införskaffat hönsnät och arrangerat över vagnen. Det finns galvaniserat (heter det väl?, alltså "silverfärgat") eller grönplastat. Det går att bocka och böja allt efter smak. Fråga mig, jag håller just nu på att nynäta in balkongen åt katterna. Man kan rigga en ram med vanliga bambukäppar eller blomsterpinnar. Hönsnätet finns just nu på ÖB i 10 m-rulle för 69 spänn, bredd 60 cm och 90 cm. Kan det va nått?
Kit! Du är en klippa!
Jag visste väl att du hade nåt smart tips att komma med! Hönsnät! Såklart! Jag har ju gått och fantiserat om en bur att ställa lillen i, men hönsnät kunde jag med min hönshjärna (ha!) inte komma på själv. Nu ska jag bara klura ut hur jag ska kunna fästa det över vagnen utan att repa sönder tyget bara :-k Den lilla erfarenhet jag har av hönsnät är att det är vasst som attan nämligen. Det får vi klura på mera. Tack Kit!
MIn granne har tipsat om att lägga apelsinskal i vagnen då katter tydligen skyr citrus. Har inte provat det själv men hon har rabatterna fulla av apelsinskal och katterna håller sig tydligen därifrån.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Apelsinskal är smart, liw! Man kan hänga det utanför vagnen och lite runtenom,
så att lilla katten känner lukten bums i närheten, tror du inte? Annars kanske lilla katten hoppar upp och landar otrevligt, samtidigt som den far iväg med blixtens fart och gungar hela lilla vagnen med lille gossen? Eller vad tror du?
Det finns ännu ett sätt, Renee, få se om jag kan förklara det här. Synd att jag inte har en digitalkamera, så kunde jag förevisat underverket. Fast jag har ju inte ens dator...
Tänk dig hönsnätets bredd på högkant, alltså från kanten på liggdelen och så 90 cm rakt upp mot himlen. Förstår du? Sedan omsluter du hela vagnen med nätet. Då har du en öppning upptill, jo. Men lilla katten kan väl inte hoppa 90 cm + vagnens höjd rakt upp i luften, nääeee....!
Kanske finns annat att hoppa upp på och för att förhindra att lilla kisen tar sig ner till lille gossen, kan du klippa ut en bit nät och liksom lägga oppanpå, 8) som ett tak! Förstår du?
Ja, det blir vassa pregar
när man klipper av, men försök bara vik in dem, så att de ansluter längs med rutan. Sedan kan du använda vanligt trädgårdsband, du vet, sån där grönplastad tunn ståltråd att fästa och tråckla och ha dig, \:D/ Du kan till och med rynka om du är riktigt fingerfärdig!!! Lite rysch och pysch skadar ju inte!!!
Voila!
Det finns ännu ett sätt, Renee, få se om jag kan förklara det här. Synd att jag inte har en digitalkamera, så kunde jag förevisat underverket. Fast jag har ju inte ens dator...
Tänk dig hönsnätets bredd på högkant, alltså från kanten på liggdelen och så 90 cm rakt upp mot himlen. Förstår du? Sedan omsluter du hela vagnen med nätet. Då har du en öppning upptill, jo. Men lilla katten kan väl inte hoppa 90 cm + vagnens höjd rakt upp i luften, nääeee....!
Kanske finns annat att hoppa upp på och för att förhindra att lilla kisen tar sig ner till lille gossen, kan du klippa ut en bit nät och liksom lägga oppanpå, 8) som ett tak! Förstår du?
Ja, det blir vassa pregar
Varför inte köpa ett sådant kattnät/galler som är tänkt till just det ändamålet. Det täcker hela öppningen i vagnen och är inte mjukt som hönsnät utan är helt hård metall. På bvc rekommenderade de att alla som bor på landet skaffar en för att undvika katter, ekorrar o fåglar i vagnen. 
Nette
mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Det låter ju enkelt och smidigt - men vad är det?! Var köper man det?Varför inte köpa ett sådant kattnät/galler som är tänkt till just det ändamålet.
-
Katarina-Mamma duracell
- Kontakt:
Den härlänken hittade jag men det finns kanskei barnbutiken om man ringer och frågar 
http://www.vauvanetti.fi/catalog/produc ... anguage/se
http://www.vauvanetti.fi/catalog/produc ... anguage/se
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Jag kollade in länken. Det är inte ett sånt jag menar men det där fungerar säkert också bra. Det verkade vara ett mjukt nät och lättre att hantera än det tunga jag tänker på.
Här i Finland får man köpa dem i barntillbehörsbutiker och man skulle ju tro att de finns i Sverige också. Men det där nätet kan ju faktiskt fungera lika bra. Nog för att den länken var finsk också...
Här i Finland får man köpa dem i barntillbehörsbutiker och man skulle ju tro att de finns i Sverige också. Men det där nätet kan ju faktiskt fungera lika bra. Nog för att den länken var finsk också...
Nette
Vilka smarta saker ni har i Finland! (Förutom er trevliga föräldralön som jag också hört talas om
) Men konstigt nog har jag aldrig sett något liknande i Sverige och jag undrar om det ö h t finns?! Märkligt egentligen, för behovet borde ju verkligen finnas här också. Hmm... kanske får det bli nåt hönsnät istället eftersom jag sällan har vägarna förbi Finland. Tack för era tips!
Var iväg till järnhandeln och hittade där ett stormaskigt nät i grön plast! Det var sista biten som var kvar på rullen och alltså väl hopsnurrad om ni förstår. Ska nu testa att välva den över vagnen så att den ser riktigt obekväm och oinjudande (?? finns det ordet??) ut för byns alla katter 8)