Hjälp, vi får ingen ordning på sömnen!

Skriv svar
JC

Hjälp, vi får ingen ordning på sömnen!

Inlägg av JC »

Jag tror att vi har fastnat någonstans och jag vet inte riktigt hur vi ska komma vidare. Det gäller minsta flickan som fyllde två i juni (så hon är ju ingen bebis direkt). Jag kurade henne vid tre månaders ålder och hon sov sedan långa härliga nätter ända tills i höstas då vi var på en resa.

Efter resan har vi inte riktigt fått tillbaks den goda sömnen hos henne. Hon är en otroligt envis dam så jag har laddat på med tålamod, men vi måste göra något fel. Senaste nätterna har blivit värre, dvs hon skriker hjärtskärande ibland, men varierar sig också med skratt och prat. Jag tänker att hon är så stor så att hon vet vad som gäller, men jag blir osäker. Hon "sover" 12 timmars natt och 1½ tim på dagen.

Vi går inte in till henne längre utan vi bara ramsar utanför dörren. Hon lyssnar till ramsan och lugnar sig i några sekunder/ minuter men skriker direkt igen efter och vi ramsar av bara tusan, jag och min man. Men jag börjar nästan misstänka att vi stör henne med ramsan- kan det vara så?

Inatt så pratade jag och min man om hur vi skulle göra en bit utanför dörren. När vi slutade ramsa och börjar prata med varandra så blev hon tyst och somnade. Hon kanske får för mkt uppmärksamhet och behöver vara ifred?

Men det känns inte så bra att bara låta henne skrika. FInns det ngt förslag. VI har laddat varje kväll men börjar bli trötta. Ska tillägga att storasyster sover i samma rum och hon har en helt fantastisk nattsömn (också kurad vid tre mån och alltid sovit sedan dess).

Tacksam för svar och råd!!

Jessika

med två flickor födda 02 och 04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen fara :!: Ni är på så rätt spår, så.

Ja, ni stör. Ni tjatar, helt enkelt :shock:

Ge en första ramsa x2 eller x3 i förbigående, på väg förbi bokstavligen, men upplysande och hög, gärna hurtig på temat att allt är så fantaaaastiskt bra. ("All is well", gick gamle lykttändaren omkring i staden och ropade förr i världen så att medborgarna kunde sova tryggt... :D )

Prata sedan med varandra (om allt som INTE handlar om små barn), sätt på musik, starta dammsugaren, skramla i kökslådor, gör andra ljud i huset.

Och låt henne vara i fred.

Känner ni till slut att NI inte står ut med detta skrikande, att NI har fått nog (effektiv attityd som lugnar ner överkoncentraionen och skjuter orosvargarna) så dra en ramsa till, x3 eller x4, men då ska det ha gått ett bra tag och kännas totalnödvändigt med en rejäl PUNKT. Sedan inget mer.

Jo - en vansinnigt glad och trevlig och rolig och kärvänlig morgon!

Och en massa härligt skratt-till-go'nattet av båda.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
JC

Inlägg av JC »

TACK!!!

Nu fick jag ny energi av dig!! Nu vet vi vad vi ska göra. Här ska sovas!!Och pengar kommer. Vi är såååå tacksamma för den här hemsidan och dina böcker och alla goda råd!!! Vi har ju vår stora flicka (3½) som ett lysande exempel på barnaboken( och lilla flickan på god väg). Hon sover gott, hon vet så mycket och hon är så härlig att ha med sig när vi gör utflykter och besök ,men framförallt är båda tjejerna så glada och trygga!!

/ Jessika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D TACK för dina varma ord, du rara människa :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"