Frågor om buffning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
september

Frågor om buffning

Inlägg av september »

Hej igen!
Nu frågar jag igen dumma frågor :oops:
Vi har bestämt oss för att köra Anna Wahlgrens kur för min yngsta son (8 månader)
Igår läste jag och min sambo igenom kuren och jag måste säga att det är första gången på länge jag känt hopp med att få tillbaka min natt. :)
Idag är egentligen första dagen jag tänkt att vi skulle börja med kuren, men jag har ett par frågor. Det är nu jag känner mig extremt korkad...
Ska man buffa barnet på dagen också? Eller det är bara nattid?Jag har aldrig lyckats få min son att somna utan att jag gungar honom som en galning och "puffar" honom på rumpan (en sorts buffning.. O:) ) Känns konstigt att jag ska lyckas utan gungningen. Men vore skönt om han klarade att somna själv på dagen också

Igår när jag la min son så tänkte jag buffa honom när han vaknade på natten. Första gången vaknade han 03.30 och jag buffade honom i ett par minuter och så somnade han om!!! :sleep: Jag trodde inte mina ögon :shock:

Men när han vaknade klockan 04.05 var det inte så lätt. Jag når inte ner ordentligt för att kunna buffa under en längre stund. Efter 10 minuter fick jag verkligen jätteont i ryggen. Min sambo tog över, men han har en ryggskada som började göra sig påmind. Vi turades om att buffa så gott det gick, men det var oerhört tungt och påfrestande för ryggen. Att höja sängbottnen är inte aktuellt, för min son har visat intresse för att krypa och jag är rädd att han kanske lyckas komma över kanten...
I 65 minuter gallskrek min son och jag var på väg att ge upp flera gånger, men hade bestämt mig att inte ta upp honom. Vill inte förstöra det jag bestämt mig för nu angående kuren. Till slut somnade han, vi strök min son över ryggen på slutet för det kunde vi göra genom spjällsängens sida på ett mindre ansträngt vis. Vi tror att vår son skrek sig trött.
Hur gör/gjorde ni andra som buffar på natten under en längre stund?
Idag har jag väckt min son klockan 8, för jag har gjort upp ett schema. Vi väckte honom enligt Annas råd och han bara log, men hjälp så yrvaken han var. Första gången jag sett honom så trött. Kunde inte låta bli att skratta och då skrattade min son också :D
Tack för att du orkade läsa mitt inlägg, hoppas nu att någon kan komma med lite tips till mig.

Tack till dig med Anna Wahlgren, du har verkligen fått oss att tro på att vi kan vinna tillbaka vår nattsömn!! :heart:

Förlåt om det är rörigt skrivet..men jag känner mig lite virrig 8-[
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Bra att ni har läst - läs ett par gånger till. Själv läste jag nog fem gånger innan jag riktigt fattade vad det handlar om, ändå gjorde jag några "fel" på vägen.

Han ska INTE buffas till sömns. Han ska somna själv - det är det hela kuren går ut på. Han ska buffas lugn och det ska ta högst två minuter, så effektivt ska det vara. Sedan går man ut med ramsan.
Sedan får man gå in igen, när han har fått reagera på det nya. Nu ska du vara inne ännu kortare än förra gången och vänta längre innan du går in.

Tänk på att ni stör honom när ni är inne hos honom. Det är bara om han absolut inte kan komma till ro som ni går in, lugnar ner och går ut igen för att han ska kunna somna själv.

(jag skulle nog räkna kommande natt som natt 1). Från natt två så tar ramsan över. Då buffar ni bara vid absolut kris. När det känns som om ni vill gå in så ramsa en gång till, verkligen punktsättande. Blir han inte lugn av det, så är det läge att gå in igen - kort kort och ut igen.

Och ja, man buffar på dagen också om det är nödvändigt - vilket inte alls är en dum fråga.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nattis

angående buffning

Inlägg av Nattis »

Första natten när ni buffar, för att lugna, så tro inte att barnet fortsätter vara lugnt när ni går ut med ramsan. Han kommer att meddela er i alla tonlägen att han inte är lugn.

OBS! Jag är inte proffs, nybörjare själv.
Så här gjorde jag:
*Buffade tills barnet lugnat ner sig och mjuknat lite eller helt i kroppen men absolut fortfarande var vaken. Då gick jag ut med ramsan. En vers på väg ut, en i dörröppningen (vänd bortåt) en när jag drog dörren till mig och en när jag gick därifrån. Ibland spädde jag på med 2 verser till då hon knappt hörde mig för att hon var så förbannad :evil: .
*Väntade/lyssnade! När jag ville påminna gjorde jag det, men ALDRIG när barnet verkade lugna sig.
*När barnet blev tyst, väntade inte tills hon sov, bekräftade jag med samma ramsa fast en lugn och "snäll" variant. Då blev hon såklart jättearg/ledsen igen. Behövdes det buffade jag det igen eller helst påminde med ramsan. Väntade och fortsatte vid nästa punkt. Jag avslutade alltid med bekräftelseramsan, den ska få sista ordet. (Detta tycker jag är problem själv nu, när jag inte står och hänger vid dörren när jag jag lägger henne och inte vet exakt när hon somnar (dag6).

Jag upplevde att celine "lyssnade på ramsan" på morgonen natt2, men det kan tydligen gå fortare.

Så där fortsatte jag hela natten. Natt 3 sov hon! Somnade på 17 minuter och vaknade ingen gång!!! Natt 1 och 2 är jobbiga. Jag satt och drack kaffe och läste boken och sms:ade omvärlden mellan varven. Sova gjorde jag i fotöljen utanför när jag inte klarade att hålla mig vaken. Sen sov jag under dagslurerna.

Detta är min tolkning av AW. Om något proffs läser kan ni väl rätta eller bekräfta./Nattis/ Lycka till!
september

Han blir helt vansinnig

Inlägg av september »

Han blir helt vansinnig :x

När jag nyss la honom i sin säng, så var han trött och glad. Men nu 20 minuter senare är han rasande och verkar inte alls vilja sova. Jag började att buffa en relativt lugn son och sen blev det bara helt tokigt. Han ligger nu och "pratar" och verkar inte alls tänkas sova. Jag har snart inget tålamod och det känns inte som det funkar här. Jag har inte gått in i rummet. Nu blir hela schemat förstört och rubbat. Han ska sova 1.5 timmar nu och det kommer inte att bli så. Måste väl ta upp honom på den tiden som han skulle vaknat på antar jag. Åh, jag känner mig totalt misslyckad :(
Senast redigerad av september den sön 02 apr 2006, 13:58, redigerad totalt 2 gång.
Nattis

Du är inte misslyckad

Inlägg av Nattis »

Du är inte alls misslyckad! Det kan kännas så. Det jag kan tänka mig är att du måste börja på en natt. Du har ju delvis gjort det men tänk dig kanske att börja inatt, med konstens alla regler. Man har ju längre tid på sig å natten, tänker jag. Som jag förstod det har du ju försökt att buffa till sömns istället för till ro. (Bli inte arg på mig nu :wink: )

Jag kan minnas att AW skriver att börja alltid på en natt.
Ge dig inte, du kan! Jag stålsatte mig och jag en blödig sort! KÄMPA
MVH/nattis
september

Absolut inte arg!

Inlägg av september »

Hej!
Jag blir inte alls arg för att du skrev så. Tvärtom!
Jag missförstod det hela med buffningen och jag buffade som en idiot inatt..ska inte göra så inatt.
Nu har jag precis vaggat min son till sömns och nu sover han.

Beklagar att jag terroriserar alla här inne med inlägg. Jag bara känner mig desperat. Trött och vill att det ska funka på fem sekunder 8)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

HEj igen
Vi tål terrorister bara de har föravsikt att hjälpa sina barn ;-)

Buffa inte om han är lugn! Buffningen används för att bryta mönster. En arg eller ledsen liten krabat som inte klarar av att komma till ro själv får hjälp till det med buffning. Om du buffar när han är lugn så stör du bara.

Sedan är det inte lag på att man sover varje minut som schemat säger. Det viktiga är att man har chansen. Det har man om man är lugn och tillfreds. Prata är ok, att vara arg får också vara ok, i synnerhet under kuren. Men att vara förtvivlat ledsen får man inte vara, då ska du svara på hans frågor med buffning första natten (möjligen andra) och sedan ramsa

Du stör honom mer än du anar. Det är därför han är arg!

Kämpa på, det lönar sig för både honom och dig! :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"