Sover för lite??

Skriv svar
-josefine

Sover för lite??

Inlägg av -josefine »

Jag blev glad då jag skulle skriva ett inlägg då jag insåg att jag kan skriva under rubriken säkra sovare. Adam har ju inte precis varit en sån men nu tycker jag att han är en säker sovare med en fnurra på sömntråden.

Skrev för en tid sen om ledsna morgnar. Dom är inte ledsna längre men nog tidiga. Adam kan vakna upp allt mellan 2 och 0,5 h före godmorgon. Han jollrar och är glad och nöjd. Jag brukar inte göra någonting utan jag har väckarklockan att ringa 7.30 och efter det går jag och plockar upp honom.

Förmiddagsluren är mellan 11.00 och 11.20. Den här går bra. Han sover sina 20min ute i vagnen och insomningen går också ganska bra. Han protesterar ca 5min men sen somnar han!

Långa luren är mellan 13.00 och 14.30. Och här har vi problem. Adam somnar relativt bra. Han sover inne i spjälsängen så han brukar ligga och vrida och vända sig en stund men han somnar iallafall ganska bra (det tar max ca 10-15min) Vanligtvis sover han på 5min. Men han vaknar alltid upp tidigare än 14.30. Ibland vaknar han upp trött och ledsen och ibland glad och nöjd. Jag låter honom vara till 14.30 men problemet här är ju alltså att han inte alls sover sina 1,5h. Har ha ju iof förutsättningarna att sova men ibland kan han sova enbart 30min.

Eftermiddagsluren är 45min och den fungerar nästan alltid. Han är ofta ganska trött då han väcks efter exakt 45min. Kvällen går ända relativt bra och då han läggs för natten somnar han vanligtvis direkt.

Så vårt dilemma är alltså att Adam sover lite trots att han har förutsättningar att sova mycket mera. Endel dagar blir totala sömnen bara ynka 12.5h trots att schemat ger 14,5h. Så nu undrar jag hur jag skall göra.

Fortsätta på detta sätt? Med tanke att han har förutsättningarna??
Dra ner antal sömntimmar? Fördelat på 3 eller 2 sömnpass?
Förkorta middagsluren och förlänga sömnpasset på eftermiddagen?
Något annat?

Tacksam för svar!
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Väcker ni honom efter 20 minuter på det tidiga passet eller vaknar han av sig själv? Om tiderna du skriver stämmer är han sen bara vaken 1,5 timme innan det är dags att sova igen. Jag skulle nog överväga att dra ihop första och andra sovpasset till ett lite längre pass, kanske 45 minuter eller ev 1,5 timme.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
-josefine

Inlägg av -josefine »

:oops: ja menar förståss att sovpasset är mellan 10 och 10.20. Och jo vi väcker honom efter exakt 20min :)
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Ja, det låter ju mera vettigt. :)

Men jag tror ändå att lösningen skulle vara att dra ihop sovpassen till bara två om dagen, han börjar ju bli ganska stor nu. Exakt när du ska lägga dem får du fundera lite på själv. Vissa barn sover ju hellre längre på förmiddagen och vissa på eftermiddagen.

Att han vaknar tidigt på morgonen är ju svårt att göra något åt, så länge han är glad och nöjd. Men jag minns att vår son också ofta vaknade rätt tidigt just runt 8 månader, det gick över av sig självt efter ett tag. Ända till nu vill säga... då 18-månaders ångesten verkar ha slagit in. Men det går väl över till slut det med :)
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"