tidigt uppe och somnar inte om

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
gunnar

tidigt uppe och somnar inte om

Inlägg av gunnar »

De senaste 5 veckorna har vår son vaknat mellan 5-5.30 varje morgon istället för 6,30. Elis är 2 år sedan 2 veckor, sover 1 1/2h på dagen, somnar som en stcok kl. 19 och sover för det mesta hela natten (tack AW). Det här nya beteendet verkar dock inte försvinna. Vi har provat att ramsa men Elis gallskriker, gråter och med katastrofala resultat försöker ta sig upp ur spjälsängen. Vi har nu börjat gå in och lägga oss i sängen bredvid för att få stopp på skrikandet (efter försynt kommentar från en granne) vilket fungerar någorlunda. Han ligger i sängen och pratar och hojtar ibland till att han vill upp, men brukar stilla sig vid ramsan.

Ett tag trodde vi att det var för ljust i rummet, men trots både persienn och mörkläggningsgardin vaknas det. Det är säkert en fas (ser fram emot Elis tonårsperiod när jag kan väcka honom :D ) men vi börjar bli trötta och hoppas avsluta fasen tidigare.

Ändå är vi lyckligt lottade, han sover för det mesta hela natten tills 5, vilket inte alltid har varit. Det vore dock skönt att få sova en hel timme till.
Tacksam för all hjälp
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag är ledsen att du fått vänta så länge på svar :cry:

Tråkigt med grannen - ursäkta dig och förklara att det rör sig om en liten "kur", som är övergående.

Lägg barnet en halvtimme tidigare på kvällen. Det märker han inte.

Skär ner middagsluren till 45 min, dvs en timmes vila/ligga.

Gödsla starkt med skrattet-till-go'nattet och med det vansinnigt trevliga "uppvaknandet" dvs morgon på utsatt tid :!:

Flytta ut - att ligga inne hos barnet är en kortsiktig lösning som mycket snart motverkar sitt syfte. Det blir sällskap och underhållning i stället för nattro. Mer och mer av det förra, mindre och mindre av det senare.

Envisas med ramsan. Öva upp den till lugn, saklig, vänlig men bestämd fulländning, hög och rytmisk med stompa-bompa i botten och punkt på slutet, rensa ut alla frågetecken och pauser; den ska ge tålmodigt besked och lika tålmodig påminnelse, i evighet (ska det kännas som) och oberört densamma oavsett allt.

Ordna en läsplats utanför dörren, så han ser vem av er det nu blir som (om)kurar. Parkera sig där kl 5 eller när nu konserten börjar. Ramsa enligt ovan utan att titta inåt barnet och ägna full koncentration åt boken. Sitt kvar, läs, vänd blad, ramsa när det känns som att här behövs läsro! Nu ska det vara TYST! Men lugnt och oförtrutet tjatigt, med en ton som inte tål några invändningar.

Gå inte in.

Ramsan ska få sista ordet. När lilla älsklingen alltså äntligen är tyst, sovande eller ej, kan man lämna stolen efter att ha ramsat en sista gång, lugnt och bekräftande.

Återtas konserten, återtar man "läsandet", det djupt koncentrerade.

Vad han lär sig genom att se den som ramsar och att vederbörande har annat att göra än att ägna sig åt honom, är att det i brist på bättre underhållning är lika bra att ligga ner och sova så skönt, i väntan på att det ska bli riktigt kul hullaballoo-morgon :lol:

Men det tar sin lilla kur på några morgnar, och det måste genomföras envetet sakligt och konsekvent :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
amanda05

Inlägg av amanda05 »

hmm, tror du att detta skulle funka även för vår dotter på 1 1/2 år?

Har precis samma scenario(också succé med AW kuren för ett drygt år sedan) men vaknar 5.30. Provade med att sätta på musik på morgonen och ramsade innan dess men det blev aldrig någon längre vila tyvärr.

Har funderat på om man ska lägga henne en timme senare så hon verkligen är supertrött?

Trodde sommartiden skulle göra att hon vaknade perfekt nu men hon har ställt om sig och vaknar nu 05.30 sommartid istället för 05.30 vintertid. Detta kanske motbevisar att lägga henne tidigare inte ger längre sömn? Eller har jag snurrat till det nu...?

Mvh
/Fredrik
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu har jag svarat dig på annat ställe... Byt inte tråd, snälla :roll: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "