Sjuk o fnurra på sömnen-hur göra?

Skriv svar
Elle

Sjuk o fnurra på sömnen-hur göra?

Inlägg av Elle »

Hej!

Min son Olle är en säker sovare sedan han kurades i början av februari. Nu har det dock börjat krångla. Dagslurarna blir kortare 30, 45 o 30 min isf 45, 1,5 h o 45min. Han vaknar också runt 6 varje morgon o är ledsen direkt. Han har inte morgon förrän 7.30.. Jag får ibland till ett omsomnande på morgonen men inte alltid. Ramsan biter inte! På dagslurarna är det helt kört, han blir tvärledsen! Till saken hör att han nu är snorig o hostar men det tycker jag inte ska påverka så här mycket? Kanske är den omtalade 8-månadersånesten i antågande?

Hälsningar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är säkerligen lite åttamånadersångest i faggorna. Om den inte redan är där.

Läs på, det finns mycket att inhämta via search :wink:

:arrow: Lägg honom en halvtimme tidigare på kvällen. Det märker han inte. Så får han lite mer sömn och om det återverkar på morgnarna, gör det det positivt.

:arrow: Strunta i om ramsan tar eller inte. Se den som ett besked (och möjligen påminnelse, vid vrålbehov). Envisas med att göra den så hög och så nästan hurtig och så absolut utan plats för invändningar, att du VET att han hör. Lär dig sedan gå därifrån ögonblickligen och gör andra ljud i huset.

:arrow: Betänk att det viktigaste inte är att han sover varje minut han "ska" sova. Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, och håll tiderna :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elle

Inlägg av Elle »

Tack Anna för ditt svar, jag behövde några uppmanande ord för att inte tappa ATTITYDEN :!: Olles pappa lade honom en halvtimme tidigare ikväll o han somnade på 1 minut. Ska bli spännande att se om det påverkar morgonen, om inte får ju juvelen en halvtimme ljuvlig sömn :D

Hälsningar Elle
Elle

Inlägg av Elle »

En liten rapport: Olle vaknade en gång inatt, lät honom vara o han somnade igen efter ca 10 min. Sedan vaknade han 07.20 pigg o glad :D Ska fortsätta att lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen, det behöver han i dessa förkylningstider...

Hälsningar Elle
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Nu ska vi se om det inte återverkar på dagslurarna också. Det hade jag tänkt mig :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Det blev som du tänkt dig :) Idag har dagslurarna fungerat kanon. På långa luren vaknade han men somnade om efter en "pangramsa". Hoppas nu att han kryar på sig så vi kan ut o njuta av solen 8)

Kram Elle
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"