ibland problem vid insomningen

Skriv svar
emb

ibland problem vid insomningen

Inlägg av emb »

Hej på er alla kära forumister

Våran tös sover mycket bra på natten så detta gäller dagslurarna.

Ibland har hon väldigt svårt att komma till ro och somna in. (Men detta gäller alltså bara ibland)
Vanligtvis somnar hon utan gnöl men ibland skriker hon riktigt som om hon har panik. Hon lyssnar på ramsan men skriker verkligen upp sig. Så hon somnar typ skrikande! :( Detta har hänt vid olika tillfällen! Jag vet inte riktigt hur jag skall hantera detta! Jag brukar som sagt ramsa och nångång har jag buffat henne tills hon sover. Då jag buffar lugnar hon sig snabbt men hon blir inte helt tyst före hon sover. Det kan ta upp till 15 minuter innan hon sover och då skriker hon alltså i 15 min. Har någon tips om vad detta kan vara och hur jag bemöter det på bästa sätt?

Idag hände det också samma sak då vi var i bilen. Dottern hade sovit sitt långpass i bilen o då hon vaknade upp var hon glad och nöjd. Men plötsligt (hon hade varit vaken ca 10 min) blev hon vrålarg. Hon började vråla men detta övergick sedan i samma panikartade skrik som jag nyss beskrev. Tårarna rann o hon var också ledsen! Ingenting hjälpte - så vi fick stanna bilen o ta upp henne - och då lugnade hon sig först efter en stund!

Tacksam för svar!

För övrigt vill jag berätta att vi har det väldigt bra tillsammans med vår tös. Hon har nyligen upptäckt förtjusningen över sin egen spegelbild. Hon tjuter av glädje och lycka. Det är en fröjd att höra. För det mesta är hon nöjd och belåten. Hon är en bestämd liten tös som verkar ha en väldigt stark vilja.
Hon är en söt liten flörtis och en aktiv liten forskare!! Hon somnar så bra på kvällarna och sover hela natten tack vare SHN! Tack Anna o alla andra som hjälpt oss!
kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det där skrikandet skulle jag behöva lyssna på för att förstå vad det kan vara frågan om :cry: :shock: Jag kan inte tala om det utan att ha hört och sett barnet. Tyvärr :!:

Men generellt måste ju sägas att det INTE är meningen att hon ska skrika några 15 minuter (och jag skulle definitivt sätta en ära i att få henne lugn och glad igen inom två :!: ). Så i brist på förklaring till dessa "utbrott" kan jag bara råda dig till att försöka få slut på dem så fort som möjligt, innan hon verkligen "fastnar" och börjar använda dem som uttryckssätt mer eller mindre på rutin, om du förstår vad jag menar.

Ska hon sova är ju ramsan och eventuellt buffande vad man tar till men man ska inte glömma solfjädern - läs på :wink: som rätt applicerad (och med en attityd som är lika självklar som tveklös, inte det minsta orolig) verkar klart lugnande. Och som då får ta den tid det tar att få barnet avslappnat och tyst. Det är ingen katastrof om hon skulle hinna somna. Vi vill bryta det här skrikmönstret.

Vaken som i bilen får man göra som ni gjorde: bryta, ta upp och avleda. Alltid finns det något intressant att titta/känna på som gör att nyfikenheten till slut tar över :!: Här ska man inte heller underskatta mutans betydelse.

I båda fallen gäller tålamod och lugn och glädje, dvs allt som är motsatsen till oro.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"