Snart ska barnen börja dela rum...

Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Snart ska barnen börja dela rum...

Inlägg av kattis73 »

Om en månad flyttar vi till vårt nya underbara hus (www.familjenlofberg.se/nyponstigen)
Eftersom det bara finns två sovrum på övervåningen ska barnen (Theo 4 år och Isak 9 månader) börja dela sovrum. Ett ganska litt rum som jag tänkte dela av med draperi, så de inte ser varandra. Gemensamt lekrum kommer de ha på nedervåningen.

Jag ska erkänna... jag är lite bekymrad för hur det ska gå... och min oro är ingen bra förutsättning ju! Jag ÄR orolig för att som ska störa varandra. Båda är ju normalt Säkra Sovare, men det händer ju att dom sover dåligt (i alla fall storebror vid sjukdom och mardrömmar och det lär ju säkert komma sämre perioder för lillebror också), och då stör dom ju varandra naturligtvis... Sen vaknar ju båda för tidigt ibland. Theo har fått en egen klocka och vet att kl 7 så får han väcka resten av familjen, det funkar jättebra, han ligger kvar i sängen och myser med sina snuttar när han vaknar före 7. Men Isak ligger ju och babblar vid 6-tiden periodvis. Jag kan redan höra Theo: "Nattinatti sov så gott, nattinatti sov så gott..." Får ju prata med honom om att det är vårt ansvar att Isak sover och inte hans, förstås.

Och om Isak får sömnfnurra kommer jag säkert övertrafikera för att inte störa storebror...

Jag fattar ju att det är idiotiskt att leta problem som jag inte ens vet kommer att komma... Men jag vill gärna ha lite pepp och gärna erfarenheter hur det har gått att dela rum för andra... Så att jag har den rätta självklara attityden när dagen kommer! (Theo ser för övrigt fram emot att få dela rum med Isak).
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hmhm, inte leta bekymmer där inga finns :idea: :!:

Gå via search och läs om barns beskyddarinstinkt, så tror jag du känner dig lugnad :wink:

Om man så har hundra ungar i samma rum, ramsar man dem över en kam, vakna som sovande. Det är faktiskt inga problem :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

:oops: :oops: :oops:
Nej självklart ska man inte leta problem som inte finns. Jag är i allmänhet rätt bra på det..... :-(

Det kommer naturligtvis att gå JÄTTEBRA för pojkarna att dela rum! Inga bekymmer alls, inte!

Så, min fråga nu är inte för att jag ser problem utan för att jag bara är lite nyfiken på hur ni andra som har barn som delar rum gör med nattningen!

I dagsläget är det så här: (vi lägger var sitt barn varannan kväll)

Lillebror: Bad, skoj och bus vid halv 7. Nattslurk i fåtölj i hans rum (jag vet att man helst ska förlägga den utanför rummet, men detta har funkat problemfritt för oss). Ca 19 snabb läggning med ramsa. Han somnar på 5-10 minuter, oftast helt utan gnöl.

Storebror: Bolibompa och lite kvällsmat mellan 18 och 18.30. Sen tandborstning, pyjamas, saga fram till strax innan 19. Sist skrattet-till-gonattet. Allt i vardagsrummet. Sen snabb läggning i hans rum. Vet inte hur långt tid det tar för honom att somna, men ibland ropar han en eller ett par gånger ("glömde dricka", "var är bruna snutten" osv. Detta är dock inget bekymmer längre, sen vi bara svarat "go natt vi ses i morgon", förr kunde han ropa 20 gånger varje kväll).

Antingen så kommer vi väl lägga lillebror vid 19 och storebror en kvart senare när lillebror somnat. Eller så lägger vi båda samtidigt. Kanske välling för lillebror och saga för storebror i samma rum (dock ej sovrummet) sen gemensamt skratt och gemensam läggning. Lutar åt det senare alternativet.

Vad har ni andra för nattningsprocedurer för små "room-mates"? :-)
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Mina tjejer har var sitt rum men små och precis brevid varandra, vi nattar båda samtidigt, efter bolibompa är det toalett välling tandborstning mm sen läser vi saga i lekrummet utanför (för båda) lillasyster tycker om att lyssna på samma saga, skrattet till godnattet och läggning, inga problem,
förra veckan hade lillasyster en större kris vid läggdax första kvällen skrek (ropade) hon ca 30 min, jag ramsade högt ett par gånger, storasyster hjälpte till någon gång med "nattinatti hov så dott" :D innan lillasyster hade skrikit färdigt sov storasyster.

Vill oxå berätta att jag snott din ide med väckarklockan, storasyster kommer gärna springande på morgonkvisten men förhoppningsvis kan hon också ligga kvar till 7, hon är väldigt stolt över sin rosa klocka :wink:

Det kommer säkert att lösa sig utmärkt du har ju attityden :D :D :D

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Vi lägger båda samtidigt, jag tror ni vinner på det.
Såhär gör vi:
19.00 kvällsmat
Efter det lite disk, gemensam plockstädning, tandborste, pyjamas, bus, och i säng 20.00.

Funkar bra! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
elinmats

Inlägg av elinmats »

Vi har precis samma funderingar kring att lägga i samma rum! Så här gör vi nu: illasyster brukar vi lägga ganska exakt vid 19 och hon somnar fint inom några minuter i sitt eget rum.

Storebror vill gärna titta på "stora" bolibompa efter 18.30-19, sedan är det saga i hans säng. Efter det brukar han hålla på och greja lite grann: fråga om vatten, komma upp och vill kissa, säga godnatt till den andra föräldern osv. Vid omkring 19.20 brukar han somnat.

Egentligen skulle vi vilja stänga av bolibompa 18.30, läsa saga i vardagsrummet och sedan lägga båda 19.00. (Antar att jag har svaret där själv :wink: :D men vill kanske ha lite pepp helt enkelt)
Hur mycket kommer han att störa henne måntro?
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
JC

Inlägg av JC »

Funkar jättebra att båda barnen sover i samma rum. Jag flyttade över lillasyster när hon var sex månader och sedan dess har de sovit tillsammans. Om båda är "kurade" så stör de inte varann. Vi har lite sömnstörningar med lillasyster just nu och vi ramsar men det stör inte storasyster det minsta.

Däremot har jag märkt att om någon av dem av någon anledning sover hos oss (händer inte ofta !!) så vaknar den andre. Jag tror att de saknar varann eller den andres sömnljud, så det har blivit en härlig trygghet för dem. Och om de sover borta hos mormor eller farmor så har de varann och vill sova i samma rum där också.

Det är bara positivt. Vi kör samtidigt läggning. De har precis samma rutiner nu för enkelhetens skull.

Lycka till!!

Jessika

med två tjejer f 02 och 04
elinmats

Inlägg av elinmats »

Tack för svar! Hemma hos oss ä det snarare storebror som stör den lilla eftersom han visserligen är "kurad" för väldigt länge sedan nu men det är ju fortfarande en del spring upp och ner innan han kommer till ro på kvällen. Vi har försökt få honom att sluta med det i över ett år så nu är vi ganska nöjda med att han bara kommer upp några gånger :D :roll: (efter att ha haft det väldigt rörigt vid lägging)
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Lite nyfiken på hur det går för er som nyligen flyttat in till gemensamt rum? Har flyttat in lilltjejen till storebror så ikväll var första gången vi lade dem i samma rum. Jag la henne först och väntade 10 min och gick sen in o la storebror. Vi brukar alltid sjunga två gonattsånger för honom och sen har han ju alltid någon fundering som han vill ventilera om ngt som hänt under dagen tex (han är aldrig kurad, tyvärr).

Allt gick bara bra i alla fall. Vi sjöng lite tystare och inte så mkt prat sen utan bara puss o gonatt.

Läggningen gick alltså jättebra och det hade jag inga större farhågor för men det är sen på morgonkvisten som jag är rädd att vargarna kommer o besöker mig om lillasyster vaknar för tidigt och börjar "tjoa". Morgon är kl 7 men ibland vaknar hon vid sex och somnar aldrig om. Oftast vaknar hon 6.40 (!) och det räknar jag som marginalkvart....

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Myra

Inlägg av Myra »

Hej igen.

Jag måste bara få berätta. Första natten i gemensamt rum gick bra. Storebror pratade/grät högt i sömnen men lillasyster bara sov. Kl 6.30 gick storebror på toaletten sen låg han o hostade. Lillasyster vaknade som vanligt 6.40 och låg o pratade lite. Morgon är egentligen kl sju men jag gjorde morgon 6.40.... Joel muttrade lite surt att Johanna väckte honom när hon låg o pratade... :wink:

Senare sa storebror: "Jag kanske vill sova nere i källaren nu när Johanna flyttat in i mitt rum!" Jag blev lite paff men sa bara att vill han det så får han men behöver inte. Vi har pratat om att sen när han blir kanske 11 år så kan han sova där nere.

Jag känner mig lite osäker om det är "OK" att låta honom sova där nere redan nu. Det är en inredd källare och vi är mycket där nere, vi har nyligen gjort ett lekrum där nere och där finns en jättebred säng som han alltså vill sova i nu. Ja han får prova sova där nere inatt så får vi väl se hur det blir...

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"