Min sakra sovare har borjat vakna! Hur hanterar jag detta?

Skriv svar
jzgridley

Min sakra sovare har borjat vakna! Hur hanterar jag detta?

Inlägg av jzgridley »

:?
Min kille som ar precis 6 manader har sovit 12 timmar (18:30-6:30) sedan han var 4 manader gammal. De sista tva veckorna har han dock plotsligt borja vakna pa natterna. Ofta vaknar han vid midnatt pga av att han har rullat over fran mage till rygg (han sover pa mage) och inte fixar av att somna om i denna position. Han blir riktigt ledsen. Jag gar da till slut in till honom, vander pa honom, stoppar in nappen och han somnar om bums. Dessutom har han borjat vakna runt 4-5 och da vill han inte garna somna om, och verkar vralhungrig. Forsta natterna detta hande provade jag napp och vandning igen, men han vill ata - MYCKET! Jag har sedan dess ammat honom och sedan lagt honom igen. Han vaknar sedan vid 7 igen, men ar forstas inte hungrig, sa hela mitt schema blir helt i olag. Vad tycker ni jag ska gora??? Jag ar sa radd att jag inte ger honom tillrackligt med mat pa dagen, och att det ar darfor han vaknar. Vill inte att han ska ligga hungrig i ett par timmar innan frukosten. Kloka vanner - vad ska jag gora? Ska jag sta pa mig och lata honom vanta till klockan 6, eller ska jag lyssna pa honom? Ska jag vanda pa honom som jag gor, eller anvanda annan metod?

Sa har ser mitt schema ut annars (ungefar)
6:30 ammar
8:30 sova
10:00 grot (stor portion)
12:00 sova
13:30 pure, liten burk + ev amning
15:00 sova
16:00 ammar (eller tillagg)
17:30 bad
18:00 grot
18:20 sang

Tack!!
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Fint schema! Håll fast vid det :wink: :D

Gymnastiska övningar pågår bland små magsovare, vare sig de sover eller är vakna, och det är både ofrånkomligt och utvecklingsbefrämjande. Men tröttsamt förstås när resultatet, så att säga, stör sömnen.

Du hittar mycket via search om den här hobbyn - att rulla över på rygg, vakna, bryta samman och inte kunna vända sig tillbaka :roll: Det är helt riktigt som du säger, att han vaknar av att han ligger på rygg, i den ordningen.

Introducera ramsan (om du inte redan gjort det) vid läggningen, bara som ett rytmiskt fint godnatt med 2-3 "verser" i ett svep. Ta sedan till denna ramsa högre och mer energiskt - gärna lite småhurtigt glatt; det tycks vara särskilt lugnande - när han vaknar på natten, direkt du hör honom, x4. Det är en upplysning om att det fortfarande är natt och att allt är bra. Samma sak gör du på morgonen.

Om och när han sedan bryter samman, går du snabbt in och vänder honom blixtsnabbt, gärna bara i ena handen, se tipsen du hittar via search :arrow: Ge honom sedan en vänlig men bestämd solfjäder med båda händerna över hela lilla kroppen, utan att röra/flytta på händerna och utan att säga nägot. Vänta tills han blir avslappnad, lugn och tyst och ge då ett avslutande extratryck på någon sekund, varefter du genast går ut (bortvänd) med ramsan x4.

Upprepas vid absolut behov, men ha inte för bråttom EFTER din åtgärd. Lyssna och lyssna av! Starta alltid med ramsa x4 och använd solfjädern enbart som absolut kristilldelning. Då ska den också få ta den tid det tar.

Samma sak på morgonen. Gör då sedan också andra ljud i huset. Det motar undan överkoncentrationen för dig (och för honom).

När han sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du gå in och rätta till saker om det behövs, t o m lyfta honom rätt, utan att han märker det.

Ge inte mat kl 4-5 - han äter säkert mycket och gärna, men han blir inte hungrig om inte du lär honom att det är då man ska vara det, för då får man mat. Själv skulle han inte komma på tanken. Han är - var :!: - inställd på 6.30.
Så sluta med det och tro inte att han svälter ihjäl! Det gör han inte.

Tar du upp honom under vargtimmen och ger mat händer snart följande:
1. Han vaknar tidigare och tidigare och tror att det är dags för mat (brukar vara en halvtimme i stöten, åt fel håll);
2. Han somnar inte om igen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"