Dela rum..

Skriv svar
kerstin

Dela rum..

Inlägg av kerstin »

Hejsan!
Hoppas nu jag lagt in denna fråga på rätt forum.. :?

Jag har flyttat in lillasyster (9mån)i minsta killens rum(snart 4). Det har gått bra på så vis att de är ju båda hela- natten- sovare.
Problemet är nu allt spring i derans rum..
Dels av stora syskonen som sover i ett rum på övervåningen o dels när lillebror i rummet vaknar tidigare än syrran.
Då tänds det lampor o leksaksbackar dras i...
För att komma in i mamopap. sovrum får man gå igenom syster o brors rum, dumt..jag vet!
Men hur jag än försöker förklara o visa att man inte går in hos oss på morgonen görs det ändå!
Samma sak när Sanna ska sova middag! Det är ju lillemans rum också o han promenerar in mitt under sovpasset o börjar dra i sina leksaker..

Om hon inte vaknar av lampor o stim o stoj i rummet så väcker brossorna henne!! "Är du vaken lilla Sanna?" Och hon klappas så fint på ryggen såå.. :roll:
Ja...hon vaknar!

Ska jag flytta upp lilleman till brossorna??
Eller hänga en röd skylt på dörren?? "Stopp! Bebis sover!"

Några bra tips någon??

Kram :heart:
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan1

Hade familjemöte i kväll o spikade följande "Stora killarna stannar på rummet eller tittar på TV tills övriga familjen vaknat" Handlar o ca 30-45 min.
Då blir inte iheller lilleman väckt här nere som i sin tur inte väcker lillasyster :wink: Detta har vi ju pratat om såå många gånger nu.Så hur kan jag konkret påminna dem??

Det stora problemet var springet inne på rummet när Sanna ska sova middag. Känns kluvet att förbjuda lilleman tillgång till sina egna saker..Men så länge sover inte Sanna dagslur åt gången, att han inte kan vänta. Eller..

Jag ska göra en "Stopp inte störa nu" skylt. Faktiskt! Barn glömmer ju, o det känns inte schysst att hela tiden sura till för att de glömt. Och Sanna behöver sin sömn!
Skylten påminner även stora grabbarna på morgonen.."Inte tända lampan och störta in till mamma o väcka resterande komp. på vägen.."

Återstår bara att det funkar nu då!
Och hur jag får stora killarna att vara tysta när de vaknar tidigt..?De trigggar upp varandra o buset blir rätt högljutt!!

Några förslag??

A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Har massa funderingar hur vi själva ska lösa rumsdelar och väckavarandra situationen när nr 2 kommer i höst. Har visserligen två extra rum men i det ena står datorerna - vill kunna jobba utan att störa och det andra är gästrum och syrum där man gärna också sitter på kvällen och vill kunna ha tänt mm.

:idea: :?: Kan inte Sanna sova middagslurarna någon annan stans än i sin säng så att brorsan kan vara på sitt rum och leka? (tex vagnen ute eller inne?) Widar nu också 9mån sover alla daglurar ute i vagnen oavsett väder (riktig kyla har vi ett uterum att ställa in honom i) och planen är att syskonet kommer att få göra samma sak så kan Widar om han är inne komma och gå i deras rum som han vill)...

:idea: Annars kan det ju vara en ide att flytta upp lillebror till de andra bröderna, men det kanske medför jobbiga nätter, eller ännu mer morgonspring? Det vet du bäst. Eller så får minstingarnas rum vara bara sovrum och att leksaker mm förvaras någon annan stans tex hos stora pojkarna?
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, A lie :D (Och till dig är tipset att skyffla ihop dator och sysaker :lol: )

Lillebror kan naturligtvis vänta, det skadar inte. Men påminnelseskylt är ingen dum idé för vissa äldre herrar. Tjata evinnerligen är inte kul och att kväva barns impulsivitet är det inte heller. Så påminnelser behövs.

Man kan förstås också annonsera först (och bör göra det, med eller utan skylt) att nu ska lilla syster sova, så nu är det sluttrafikerat för tillfället, hur gulligt det än trafikeras.

Med alla mina barn (hade ju i och för sig "bara" sex små samtidigt) lärde jag mig att det var smartast att ha ett rum som så att säga enbart var till för sovande. Då kunde man ramsa dem allihop över en kam. Allt annat än att sova gjorde de någon annanstans.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:D Måste bara kommentera Annas inlägg om att skyffla ihop dator och sysaker att detta naturligtvis skulle ske OM det inte vore för att vi bara kommer att bo här tills syskonet är ca 9 mån. Nu orkar jag inte ta striden med maken (Vi jobbar båda hemifrån med jobb som kräver lugn och ro vid datorerna, vill ju inte själv bli störd av hans hobbies, så varför skulle han vilja bli störd av mina :D ) hade vi vetat att vi skulle ha bott här längre hade datorer mm åkt in i "gästrummet" permanent och symaskin mm åkt ut i köket de gånger det behövts. Just nu lutar det åt att vår stora klädkammare får bli nattlig sovplats åt bebben, eg skulle jag vilja flytta in Widar dit nu för att slippa grannens starka lampa kl 5.45 men det är väl lika bra att lära honom att han kan sova trots den?

Kerstin; rapportera gärna hur du gör och hur det går ;-)
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!

Tack för svar! Bara 6 :!: :lol: :lol: :lol: :heart:

Annonsera först gör jag, "Nu ska Sanna sova så rummet är stängt!" Men men de glömmer o främst då lillebror Ben som hon delar rummet med.
Ibörjan gick det riktigt bra, de flesta sovpass skedde i vagnen ute. Och sov hon inne kunde inte ens ett världskrig väcka sessan!!
Nu är hon äldre o därmed också mer lättväckt, världen runt omkring lockar ju mer o mer!

Hon kan inte längre sova sina dagslurar i vagnen, tyvärr! Det sovs inte så bra på rygg o ligga på mage i sittvagnen går bara inte..
Korta lurar kan hon mycket väl sova i vagnen, men sömnen blir hackig..Vill vi inte!

Det här med att skicka upp Ben till stora killarna..Tja ´det hade nog blivit som A lie säger; liiite väl mycket kvällsbus o morgonspring..

"Skylten" blev en knall rosa skarfs som knyts runt dörrhandtaget...

I morse skötte stora killarna sig super!! Smög så tyst in så till mamma o sa godmorgon innan de gick upp o lekte lugnt o fint tills vi andra behagade komma upp :heart:

Kram o trevlig helg :heart:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:idea: Bara fick en idé som jag inte alls vet om den är genomförbar, förmodligen inte, för då hade ni väl redan gjort så... Men det går inte att ni flyttar ut till de mindre barnens rum och de får ert? Så slipper man trafiken genom deras rum när någon vill in till er på morgonen?
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!

Har också funderat fram o tillbaka på det...
Rummet barnen har nu är en del av vårt avstyckade storarum.

Men byta då..Ja det skulle väl gå. Faktiskt.Men det är mindre o mörkare...Och skulle behövas renoveras för att bli barnvänligt..Men som sagt..det går ju!

Ska ta upp det med maken..den praktiske! Och han som får stå för de ev arbetet!!

Vad är det för lampa er granne har egentligen?? :shock: :D

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"