återfall vanligt efter schemaändring??

Skriv svar
elinkarlsson

återfall vanligt efter schemaändring??

Inlägg av elinkarlsson »

efter 2 månaders stabil och härlig sömn för oss alla var det dags att ändra schema tyckte jag. emil sov 11,5 timmar på natten och 2,5 tim på dagen och det behöver han nog fortfarande, jag ville flytta dagslurarna lite.

ändringen gick bra, men igår kväll vaknade han och gallskrek kl 22:30. eftersom han sovit som ett underverk mellan 19 och 06 så blev jag jätteorolig och tänkte att han kanske hade magont. han får prova ny mat ganska ofta. ramsa hjälpte inte, tillslut tog jag upp honom (har inte hänt sedan vi började kuren) efter en timme.

han var jättetrött och somnade nästan på en gång i min famn. vaknade när jag lade ner honom i sängen men somnade omedelbart igen. (???)

sen vaknade han flera gånger på natten och var orolig och grät. jag tänkte att nu kommer tänderna, men det var inte så. ramsan hjälpte mitt i natten men inte klockan halv 6. han fick komma upp efter att han lugnat sig lite i sängen.

jag hoppas att det var en engångsföretelese beroende på mardrömmar, magont, tänder eller något annat... nu på morgonen försöker han vara sitt vanliga glada jag, men jag märker att han är urtrött.

vet någon om detta är vanligt? har någon ideér om vårt nya schema?

19-06 natt
06-07 amning i mammas säng
07-07:30 morgonlur i mammas säng (är detta månne boven i dramat, det är nytt)
07:30-10:30 vakentid, havregrynsgröt, social delaktighet och ensamlek
10:30-12 sova
12-15 vakentid, lunch, social delaktighet och ensamlek
15-15:30 eftermiddagslur
15:30-18:30 vakentid, middagsmål, social delaktighet och ensamlek
18:30 bad, nattflaska
19 (ofta lite innan) godnatt

tilläggas bör att emil inte sover 20 el 45 minuter, hans "normala" rytm är 30 min, därför har jag anpassat det under dagslurarna.

tack för svar
elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

svarar på mitt eget inlägg... jag får dåligt samvete för att jag är så otålig..

igår eftermiddag efter att jag skrivit inlägget upptäckte jag att emil var jätteförkyld och hade 38,7 i feber. inte undra på att han sov oroligt.

inatt vaknade han också massor, men duktiga killen lyckades somna om själv eller med en pangramsa alla gånger.

med andra ord, jag ska ha mer tilltro till mitt underbarn, som trots sin första förkylning någonsin lyckas sova hela natten utan att behöva mammas hjälp.

nu ska vi kura igen, men denna gång en förkylning!

elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är ju så härligt med dessa barn, oftast sover de hur bra som helst trots förkylningar och annat elände! Härligt både för föräldrar och barn!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra. Inför INTE den dåliga (o)vanan att ta upp honom, eftersom du då förmedlar att saker och ting VERKLIGEN är farliga och fel. Han kommer i så fall att fortsätta vakna och bryta samman i väntan på ett riktigare, och sannare, svar i handling, ett svar som han kan acceptera, nöja sig med och sova så gott på. Betryggande, kallas det :!:

Tänder och förkylningar påverkar inte en Säker Sovare. Vänta inte på det :evil:

Om inte du ifrågasätter hans goda nattsömn, gör inte han det heller :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

hej och tack för svar. det har gått jättebra under hela förkylningen. vissa nätter har han vaknat av att han var täppt, men efter lite bök och stök har han alltid kunnat somna om själv, utan ramsa. heja emil!!

det är så kul nu när han blivit 7 månader och sover så bra, han har kommit ikapp sina kamrater som alltid varit lätta sovare, men som nu har problem med nappar, tänder, förkylningar, utvecklingssprång och andra saker som påverkar deras sömn. nu är det vi som har det "lätt".

träffade en svensk mamma här i holland som fått "sova hela natten" boken av sin mamma, lilla ida 6,5 mån sover nästan inte alls, dagar eller nätter och alla är helt utmattade. jag rekommenderade kuren och detta forum.. hoppas de genomför, för hon såg alldeles slut ut mamman.

många tack för allt!
elin, joeri och emil
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"