Nyfiken!

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Gäst

Nyfiken!

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Ju mer jag läser destå mer vil jag läsa... :wink: ett icke alltför obekant fenomen i mitt liv. :lol:

NU till frågan/frågorna:

:arrow: om man nu vill träna med sin bebis - läsa, eller räkna, eller vad som nu kan tränas - när är den optimala åldern att börja? :shock: Ser att Hege menar att ettåringar lär sig bättre än tvåringar? Ska man då vänta tills bebisen är just ett år?

:arrow: VAD allt kan man träna med sin bebis - förutom att läsa och räkna? :D

:arrow: Det ställdes en fråga om tvåspråkiga barn: om jag nu någon gång i framtiden gör kort för Herr Hugo som det stå "Lamppu" på, och pappan likadan men det står "Lampa", vad händer i lilla hjärnan då..? :shock:

:arrow: vilken/vilka böcker rekommenderar ni till föräldraläsning om ämnet?

Mycket spännande är det... väntar med intresse på era svar! 8)
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det är väl Hege som ska svara, men jag kan ju inte låta bli...

:!: Börja när du vill, ju tidigare desto mer lär han sig. Ett år är ingen nedre gräns.

:!: Räkna och läsa på två språk, räcker inte det så länge :?:

:!: Det tror jag inte är något som helst problem. Det är inte svårare för ett barn att lära sig att läsa än att lära sig att förstå talat språk.

:!: How to teach your baby math, ...to read, ...to be encyclopedic, to be athletic (eller något sådant). Alla skrivna av Glenn Doman. Finns att köpa hos internetbokhandlare. Vi har read och math hemma och har börjat räkna. Tyvärr är vi ju inte hemma lika mycket på dagarna längre, så det blir inte så mycket som vi skulle vilja. Framför allt har jag velat dra igång läsandet, men det har helt enkelt inte blivit av.

Jag säger kör så det ryker, men börja med en sak för att se hur ni klarar av det (mest föräldrarna alltså :wink: )

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack LO för snabbt och utförligt svar! :D
"Räkna och läsa på två språk, räcker inte det så länge"

- Vaddå menar du att det för tillfället räcker för Herr Hugo att han:

- lär sig krypa

- lär sig finska

- lär sig svenska

du menar kanske att jag ska vänta lite med att lära honom flyga också... :? :shock: :lol: :lol: :lol:

Jag tycker att detta är SÅ spännande, och ska visst göra sådana där kort med stora bokstäver... vi kan ju börja med hans namn, mamma, pappa, Grimalkin, last-bils-lång-tra-da-re... 8) Och sådant där, elementärt... :lol:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Päivi!
Och tack för hjälpen, /LO! Du har ju fattat IAHP sina tanker för länge sen, så jag vet inte varför du INTE skulle svara på frågor av denna art. :wink:

Man kan lära sina barn vad det ska vara, bara man lägger det fram på ett förnuftigt sätt.

Och man börjar så tidigt som möjligt, men man måste ha i minnet att barnens syn inte är färdigt utvecklade. Ska man gå i gång med läsning för en 6-månaders, så måste boktavene vara minst 20 cm höga, och kanske så mycket som 5 cm tjocka.

För en två-åring 10-11 cm höga, och 1-1,5 cm tjocka. Röd färg till en början.

Det finns olika tillvägagångssätt, allt är mycket väl förklarad i boken "How to teach your baby to read". Märk att boken heter "...teach your b a b y to read", och inte "child". Det skulle ge en pekepinn...

IAHP's anställde har utvecklingsprogran för sina friska barn, och i de programmen ingår: Kryping, kravling, löping, gymnastik, brachiation ("gå" med händerna under en stege som hänger vannrätt) på samma sätt som de utvecklingsprogram som användes för hjärnskadda barn. IAHP's upptäckt är att friska barn får ÄNNU bättra hjärnor om de genomgår slika program, och det vill de då givetvis för sina egna barn. I tillegg till dessa motoriska program har de intelligensprogram som går ut på: Läsing och matematikk, som iAHP menar inte är skolfag, men neurologiske funksjoner (läsing räknas som att förstå spåket via ögonen, på samma sätt som vi vid att höra förstår språket via öronen... Matematikk blir sett på som ett sätt att tänka och ressonera).
I intelligensprogrammen ingår vad man måtte önska att sätta dit, musik, historia, främmande språk, geografi, botanikk, biologi, konsthistoria, rymdvetenskap, anatomi och så vidare, och så vidare...

Om Hugo förstår skilnaden mellom Lampa och Lamppu när ni talar till honom, så vill han förstå skilnaden när ni visar honom det på kort också. Han bara lär sig Lampa och Lamppu genom ögonen i tillägg till genom öronen som han redan kan. OM han kan det. Säkrast med en så liten kille är att börja med det man är så där någonlunde säker att han förstår. Är man inet säker på lampa, så får man peka på lampan medan man säger "Lampa!" alternativt "Lamppu!" fyra-fem gånger under dagen i några dagar. Man kan också visa kort (i lagom storlek) medan man säger vad det är på kortet. Hugo lär sig snabbt att det inte bara gjälder den speciella lampan som står i vardagsrummet, men alla saker som har glödlampa, ledning och skärm, och som börjar lysa då och då är "Lampa!"

Böckerna /LO har listat upp är utmärkte, och faktisk de ända som finns om just denna metod för läring av små barn.

Har du sett svaret jag gav Gustavs mamma om läsningen? Finns i tråden "How to teach..."

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "