Vadderad hjälm -fånigt eller bra?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Nancy

Vadderad hjälm -fånigt eller bra?

Inlägg av Nancy »

Hej :D

På foton i mitt eget babyalbum från 70-talet är jag utrustad med en rosa vadderad inomhushjälm :roll: :D Nu har en väninna till mig köpt en sådan till sitt barn och undrar om jag vill ha en till Leia. Kan inte bestämma mig riktigt.

:arrow: Onödigt eller ej, vad tycker Ni :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du frågade efter en åsikt, och min är nej, ingen hjälm! Jag förstår om barnet har någon sjukdom som kanske kräver extra skydd, men jag tror att det kan vara en "falsk" trygghet, att hjälmen skyddar för mer än den faktiskt gör. Och att slå sig lite hör ju liksom till, för att lära sig... Lagom är bäst..
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag känner en person som hade hjälm till sin plutt. Men det var pga att han lärde sig gå så himla tidigt, bara därför.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för era svar :D Avstår från hjälm och lägger pengarna på nåt annat istället :wink: :lol:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Minns hur Axel såg ut i fem-sex månaders åldern... :shock:

Han rullade runt och ålade och hade sig... Varje gång han vände sig om så fick sig skallen en ny törn... Bulor på den för övrigt kala skallen och skiftande kulörer var vardagsmat...

Jag gick på babysång med min sonen och vi satt i ring på golvet. De flesta med sina bäbisar i knäet eller på någon fårskinnsfäll och så min då... Ville INTE sitta i knä. Ville VERKLIGEN INTE ligga på fårskinnsfäll. Han rullade in under flygeln och testade att tugga på pedalerna.... Varje gång skallen tjongade till i golvet tänkte jag: borde kanske haft en babyhjälm?! Kom dock inte till skott och det gick bra ändå! Det är ju en övergående period... Men om man får tag på en på loppis eller får låna en så kanske det kan kännas skönt att ha den på någon vecka eller två?!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

vår son hade skumgummihjälm, vi fick skaffa en när han vid 6 månaders ålder kom på att han var kungen i djungeln och ställde sig upp och försökte gå överallt utan att egentligen ha balans för det. Vilket resulterade i många bulor och jack i pannan, så vi skaffade en hjälm för hans egen säkerhets skull.
Lillasyster som nu är lika gammal har fullt sjå att stå på knä, visar ingen tendens att vilja stå upp, så vi hoppas att hon ska slippa hjälm
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej
Under den korta övergående perioden så satt vi på vintermössan på Hanna.

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Nancy

Inlägg av Nancy »

K-ina; oj, blev förskräckt då jag läste om sonens skiftande kulörer :( Det var verkligen "livets hårda skola" för hans del. Tur att det gick snabbt över :!: :D

Katarina; förstår att ni tyckte att det var bra med hjälm, hoppas att det minskade sonens bulor :!:

Carina; tack för tipset :D Gör en kombination av alla råd jag fått och avvaktar lite med hjälm. Beroende på behov kanske det blir din fiffiga mellanvariant :lol:
epona

Inlägg av epona »

Hittade den här gamla tråden och blev nostalgisk :D

Själv gick jag, eller rättare sagt sprang, när jag var 10 månader gammal och på de gamla fotona har jag en jättetjusig skumgummi"hjälm" på huvudet :lol:

Hmm vet inte om det är bättre att få lära sig den hårda vägen eller inte, men själv har jag fortsatt vara expert på att gå i vägen för mig själv i möblerade rum. Kan gå rakt in i dörrkarmarna och snubblar över mina egna fötter. Ibland har jag vänt mig om och gått rakt in i en dörr haha! För att inte tala om alla bordshörnor...det var länge sen jag brydde mig om att lägga på minnet var jag får alla blåmärken ifrån.

Min sambo klagar ofta på min fantastiska (o)förmåga!

Kan det vara så illa att det här beror på att jag hade vadderad inomhushjälm som liten? Jag fick inte lära mig vara rädd om mig på nåt sätt? :shock:

Humoristisk fundering med liiiite allvar bakom :wink: :lol:
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Hm, min bror lärde sig gå när han var åtta månader gammal. Hemma hos oss fanns några små trappor som han trillade nerför. Om och om och om igen! :shock: Många bulor blev det, och många tårar också. Men numera har han väl rätt så bra balans, och han snubblar inte i trappor mera! :lol:

Så mitt svar är nog nej, ingen hjälm. Men ifall man märker att det börjar gå riktigt våldsamt till så får man ta till hjälm, för lilla barnets säkerhet! Men ta isåfall bort den när fallen inte är lika våldsamma.
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Ha, ibland kommer ens gamla "synder" upp till ytan... :roll: :lol:

Kan avslöja följande: avvaktade med hjälm precis som jag skrev men efter några månader väcktes behovet ändå.

:arrow: Leia har haft en problem med grovmotoriken och kunde ex inte sitta förrän hon var 11 månader. Samtidigt lärde hon sig stå upp mot möbler men balansen var det inte mycket med... Bulorna och tårarna blev så många så till slut fick jag tag på en begagnad hjälm. Den fyllde sin funktion ett kort tag tills Leia blev lite stadigare. Fortfarande har hon svårt med balansen och trillar några ggr/dag men många gånger klarar hon ut situationen på egen hand :D
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"