Vill bara säga...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Vill bara säga...

Inlägg av JH »

...att efter en hemsk vargtimme igår natt så sov Elsa i natt till 06.10 (morgon 06.30)! :D Hon låg och bökade i en halvtimme, men var tyst och somnade nog till då och då.

Jag VET ju att det funkar när man är konsekvent, men blir ändå förvånad att hon ena natten är HELT galen under vargtimmen och när jag då inte ger mig så är hon lugn nästa natt 8) Cooooolt!!!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hejsan,

jag har inte fått till det och undrar hur mycket Elsa skrek/protesterade egentligen under er hemska vargtimme. Tyckte du gråten lät ledsen, närmare okontrollerbar, eller om du kunde hålla henne lugn?

Det går nedför för mig för tillfället, men det måste åtgärdas på lördag när vi kommer hem. Vet inte hur jag ska klara det, men det måste jag ju! Börjar jobba på måndag och kan INTE amma varannan timme då, dessutom vill inte lillfröken det egentligen ju!!

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
JH

Inlägg av JH »

Hej HelBob! :D

Elsa protesterar MYCKET under vargtimmen! :evil: Men det är ju svårt att jämföra protester/gråt/skrik mellan olika barn, eftersom man har olika hög tröskel för hur mycket man tål. Den värsta natten så skrek hon nästan non stop i 1,5 timme, men såklart går det ändå upp och ner, annars tror jag inte att jag skulle klara det (och då tror jag också att man gör "fel" på nåt sätt, för det är ju inte meningen at de ska vara så ledsna så länge!)

Det jag tycker är skillnaden är att nuförtiden så är hon sällan riktigt ledsen utan mer förbannad och arg. Hon gråter aldrig med tårar, men ett par gånger sedan uppföljningsveckan har hon hulkat och låtit ledsen, då har jag gått in och vagnat henne (buffa hjälper inte så bra, antar att jag inte har övat tillräckligt...), ibland så att hon nästan somnat även om man inte ska. Det har känts bättre för mig och det känns inte som att de få gångerna har förstört något.

Hoppas att du inte ger upp! :D Kämpa på! Jag tror att om du orkar/vill/vågar backa lite till så kommer det att funka för er också.
kram!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Glöm inte det distinkta tillrättaläggandet här, följt av den sakliga solfjädern :idea:

Buffande, vagnande och ramsande är verktyg som måste kortas ner och användas alltmer sparsamt för varje natt/dygn. Det blir så lätt annars att 1. man fastnar, 2. ett mönster bildas som sedan i sin tur måste brytas. Verktygen är till för KUR, för att akut bryta ett mönster - inte för (o)vana :shock:

Tillrättaläggandet, distinkt och precist, talar om för lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör. Det talar inte om att JAG står här och gör saker som ska lugna dig, lilla barn... Solfjädern likaså: uppifrån, statisk, "opersonlig" håller den barnet betryggande på plats och inväntar barnets eget lugn. Det är inte heller JAG som står här och gör saker. Det är mina händer och deras oföränderligt mjuka, fasta och bestämda tryck som meddelar ett betryggande besked, och det skulle kunna vara vilka händer som helst.

Försök tänka så :!: Då kommer Attityden galopperande :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"