"research suggest that children who learn a second language are more creative and better at solving complex problems than those who do not" "Childrens use of two languages within one sentence is not a sign of confusion;in fact, it has been shown that use of two languages in ine sentence by mature bilinguals reveals a great deal linguistic skill on the part of the speaker"
Jag kan bara hålla med. Precis så har vi alltid resonerat när det gäller tvåspråkigheten. Även vi har omgetts av en del "tyckare" och "vetare" men viftat bort då vi sett hur språkutvecklingen skett här.
Molly är 18 månader och tvåspråkig. Jag pratar arabiska med henne och pappa svenska. Hon säger längre meningar och har gjort så sen hon var 15 månader, på båda språken. Hon förstår komplexa instruktioner på båda språken men tyvärr har hon tenderat att svara mer o mer på svenska då det är det språk som dominerar mest i hennes omgivning. Den enda gång hon får höra arabiskan är när jag pratar med henne. I övrigt är det svenskan som gäller. Både jag, pappan och halvsyskonen kommunicerar på svenska med varann. Även på dagis är det ju bara svenska som talas.
Faktum är att vi flera gånger noterat att hon kan skilja på språken. Hon blandar och pratar på båda språken men de arabiska orden riktar hon enbart mot mig.
Ibland när hon vill något och säger ett ord på arabiska så kan hon säga svenska ordet efter för att poängtera hur gärna hon vill.
Jag har tidigare oxå gjort som Päivi och sagt orden på arabiska först och sen på svenska men insett att hon då bara repeterar det svenska ordet. Min egen förklaring (som inte alls är vetenskaplig) är att när barn lär sig prata har de lättare att fånga upp ett ords början och slut.
Numera säger jag bara arabiska ordet så får pappa sköta det svenska.
Vår lilla älskling blomstrar som aldrig förr och suger åt sig ord som en svamp. Hon är kreativ, påhittig, har humor, forserar hinder, sjunger, räknar till tre (på två språk), klättrar, busar och pratar! Hon pratar hela dagarna. Även i sömnen.
Vad jag vill säga med mitt långa inlägg är att som med all annan utveckling är det individuellt hur fort det går eller inte. Flera äldre barn på Mollys dagis har inte kommit igång med språket ännu, och då är de ändå enspråkiga.
Det viktigaste tror jag, som nån sa här tidigare, är konsekvensen. Att en förälder håller sig till ett språk och inte blandar in det andra.
Herregud, under våra första sex år ska vi ju lära oss 90-95% av den kunskap vi ska leva på i framtiden (som /LO skrev i annan tråd). Då måste vi sätta igång tidigt! Hur kan det vara fel med kunskap???
Stolt mamma till MOLLY, f?dd augusti 2004 och SHN-kurad vid 4-m?n.