Frågor ang shn-kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ceciliam

Frågor ang shn-kuren

Inlägg av ceciliam »

Hej alla kloka föräldrar!

Jag har nu genomfört ett dygn av shn-kuren o det dök upp en fråga. Min son är snart 5 månader. Hur ska jag "natta" honom på dagen? Han sover i sin liggvagn utomhus på gården, på rygg. (Han är stor för sin ålder o kan inte sova på magen längre i vagnen, måste byta till sittvagn endera veckan) Idag har jag gått en kort sväng varje gång o han somnar efter mindre än 200 meters promenad. Vill ju eg att han somnar själv i vagnen ute. Tycker det blir bökigt att klä på oss och min 3-åring varje gång vi ska ut, dvs 3 ggr/dag. Ska jag vagna o ramsa då? Jag buffar honom på natten i sin spjälsäng på magen. (han har alltid sovit på magen). Blir han inte förvirrad om jag gör olika på dagen och natten?

Cecilia
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

En spontan tanke bara: är det helt omöjligt att tänkas ha 2 lurar inomhus i sängen?

Jag gör så att plutten sover sin fm-lur i sin säng och många gånger även sin em-lur. Det är i och för sig lätt för mig att säga då dessa 2 lurar endast varar i 30-40 min vardera. Inför hans långa middagslur (2,5 h) går jag alltid ut och går innan och då somnar han så sött. Sedan får han stå på verandan.

Vet inte riktigt hur jag skall råda dig......Lite svårt med tanke på att du har en större plutt att ta hänsyn till också...

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
ceciliam

Inlägg av ceciliam »

Hej Kristin!

Vistt är det det! Han får gärna sova i sin säng på dagen. Men jag vet inte riktigt hur jag "nattar" honom då. Ska jag göra likadant som kvällen? Nu är det andra natten som jag kör kuren. Hittar inget i AW´s bok eller på hemsidan hur man lägger dem på dagen. Fast jag har kanske missat det, är rätt så slut av långvarig sömnbrist... :?

Cecilia
br

Inlägg av br »

Hej
när vi kurade så "fuskade" vi med dagsömnen. Jag orkade inte göra på annat sätt än att vagna sonen vid dagpassen! Vi höll tiderna men vagnade ! efter ngn månad när nätterna och vargtimmen och allt var under kontroll och min man hade semester så tog vi tag i dagarna också.

Vi lade i sängen och ramsade ( fast en annan ramsa 'än "Nattramsan")

Det är säkert lika bra att ta natt och dag sömn på en gång, men jag orkade faktiskt inte det. Så vi kurade två gånger kan man säga!

idag så kan sonen sova antingen i sängen ellr i vagnen så vi känner oss flexibla som bara den!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

BR kom med bra förslag tycker jag. Jag gör precis på samma sätt som inför nattläggningen men har en liiiiten annan ramsa än inför natten. Jag drar ned rullgardinen, släcker lampan (allt detta INNAN jag går in med honom i rummet), lägger ned honom och ramsar på vägen ut. Om det behövs sätter jag på Lugna Favoriter i ett rum brevid (och ramsar igen om han protesterar). Jo, jag lägger honom ovanpå täcket och har en filt över honom i stället för att bädda ned honom. Självklart har han vanliga kläder på sig också.

Vi hade honom i vagn och vagnade honom vid behov ett bra tag innan vi flyttade över honom till spjälisen (fastnade i vagn-träsket t o m :oops: ). Han sov alla sina lurar i vagnen under denna period. Övergången till spjälsäng blev inte så dramatisk som vi befarat, men lite protester blev det allt.

Han somnar inte på ett kick än (kan man väl inte begära heller.. Gör du det?), men max 10 min håller han på och protesterar/bröl & gnöl/jollrar (inte så ofta skrik). Vissa dagar somnar han inom 5 röda :D .

Det är ju en process det här med insomningen/nattsomningen. Vi tycker att det går jättebra!

Kram & god natt!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Louise

Inlägg av Louise »

Min plupp får inte heller plats på mage i liggvagn längre.
Provade svärmors liggvagn från 60-talet: tillräckligt stor och mycket tjusig, men den skramlade helt enkelt för mycket för att köras.
Så nu sover pluppen på mage i sittvagn.
Har pallrat upp med dynor under sittdelen vilket gör att det blir 100% liggläge istället för 90%. Det funkar bra. Också har jag en fantastik åkpåse i röd manchester, stor och fodrad med fårskinn, som min mormor sydde till mig! Och vindskydd utanpå det så funkar det utmärkt som liggvagn.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
br

Inlägg av br »

ett tillägg: sonen sover numera _aldrig_ på magen i vagnen! Fram till han var ca 8 mån sov han på age i vagnen, men om vi skulle försöka lägg ahonom på magen nu så tittar han på oss som om vi vore galna! Så i sängen sover han på magen och i vagnen sover han gott på ryggen :D

Men huvudsaken är ju at han sover 8)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej!

Vi kurade Karl när han var 5 mån. Vi förlade all sömn i sängen. Vagnen var redan bytt till sittvagn, liggdelen för liten för magläge. Vi kurade på samma sätt som till natten. Använde samma vertyg. Buffade dock bara första dagen. Vi hade infört fasta tider innan vi körde kuren, använde vyssanlull tassar på spjälisen så tiderna "satt" skapligt bra innan. Men vi satt alltid och vaggade + att han hade napp. Ni skulle sett hur det såg ut, jag satt på golvet gömd och vaggade sängen, inte klokt. Men vi visste inte bättre då. Visste dock att det gick bättre om han inte såg oss.

Vi använder en annan ramsa dagtid, "sov en stund så ses vi snart". Det fungerade jättebra. Vi spelar också musik, men här kör vi Bruce Springsteen, så det blir ljud, Karls rum är på övervåningen, så det hörs inte så bra upp när vi pysslar. Är vi kvar på övervåningen när vi lagt honom blir han irriterad, han somnar alltid snabbare om han hör oss gå ner för trappen.

/Åsa

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"