Stark vilja

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
maria1984

Stark vilja

Inlägg av maria1984 »

Hej
Min dotter Maja har en nu börjat vilja välja vad hon ska ha på sig och får hon inte som hon vill så blir hon rasande. Dessutom så är det bara kjol och strumpbyxorsom gäller, vilket jag tycker är lite kallt nu :roll: .
Hon bara MÅSTE byta kläder om hon råkar få ett stänk vatten på sig eller när hon kommer hem från dagis.
Hur ska man hantera detta
ska hon få byta kläder hela dan (jobbigt med tvätten tycker jag)
Ska hon få välja kläder själv och om inte hur ska jag hantera henne när hon blir så arg :shock: ?
kram maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Du är inte ensam...
Hemma hos oss har vi till viss del fått ordning på situatioen. Min dotter får välja ena halvan av dagens outfit ovandel eller underdel.

Kläder som inte är lämpliga för vinterhalvåret har jag lagt undan i annan garderob (så eliminerades mycket av grälet kring kjolar). Tas bara fram till inomhuskalas eller liknande. SKULLE det ändå bli tjafs, så brukar jag (gå i pakt?) säga att typ "det är tråkigt att det ska vara så kallt ute"... jag längtar till sommaren när man kan ha kjol igen. nu på vintern är det byxor vi har på, annars blir rumpan och benen helt kalla och ledsna".

Bytet med kläder som fått en droppe vatten..: Jag överväger olyckans dignitet. Är det en större olycka så givetvis får hon byta. Tröjan med vatten på på viks in i garderoben igen när vattnet torkat...
Policyn hemma är att man inte byter kläder hipp som happ, och det funkar för det mesta. En miniliten fläck (mat eller vatten) får man ha på sig ändå... trots sura miner.
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
maria1984

Inlägg av maria1984 »

hej
jag visst e det tråkigt
men hon surar inte, hon blir jättearg och skriker och gråter (vilket hon gör för allt nu för tiden känns det som)
sen vet hon vad jag har sagt, ändå kan jag hitta henne instängd på sitt rum och så har hon rivit ur hela garderoben. inte kul :shock:

Det är väl inte bara detta problemet igentligen, hon blir arg och ledsen allt. jag försöker gå i pakt med henne och spela dum när vi tex ska klä på oss overallen, det funkar ibland
om hon gnäller och skriker så säger jag lugnt " jag hör verklihen inte när du inte kan prata riktigt"
jaja det löser sig väl nån dag
kram
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
lalu

Inlägg av lalu »

Hej...känner mycket väl till problemet...min snart 3,5-åriga dotter har oxå börjat intressera sig väldigt för kläder,tror det kommit nu när hon kan klä på sig helt själv,hon vill gärna byta o spegla sig o byta igen...
Just det där med klädbyte vid minsta lilla fläck,känner jag oxå igen,men det verkar vara mest på dagis för min dotters del,så fort hon får lite vatten på ärmen ska hon byta...för min del är det helt ok,jag låter henne pyssla med det där helt själv,men lägger inte det plagget i tvätten,utan hon får återanvända det om jag bedömer det som relativt rent.
I övrigt gör jag som någon annan just skrev,att jag tar undan de helt olämpliga kläderna och lägger någon annanstans...lägger gärna mer lämpliga kläder överst i lådorna,hon brukar inte rota så djupt....
Finklänningarna vill hon ju gärna ha,men då berättar jag att de lätt kan gå sönder och bli förstörda på dagis,det accepterar hon faktiskt.
Kjol och andra klänningar får hon ha,men får då pälsa på sig mer fleecekläder,det funkar jättebra,jag tycker att strumpbyxor är ett ganska bra underställ.
Det var lite funderingar från mig!

MVH Anni....Noras mamma
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Min stora tjej har nu hunnit bli hela nio år så nu är det en annan typ av kläddiskussioner som gäller... :wink:

Från hon var ca 2 år fram tills hon var ca 5 år så hade hon ALDRIG på sig långbyxor. Första tiden gick tights bra (under kjol) men sedan var det enbart kjol/klänning och strumpbyxor som gällde. Hon kände sig så otorligt fin och bar det med stolthet. :heart:

Mitt mål är att barnen ska vara tillräckligt varmt klädda. Hur de är varmt klädda tycker jag inte är viktigt (skulle vara vid skolfotograferingen då 8) ). Om hon nu tycker att hon är så otroligt fin i lila-randigt-rött och klänning över :?: Under vintern var det enbart bra med strumpbyxor. Lagon mjukt under overall och lagom varmt inne. Om det var extra kallt ute så kunde hon ha något extra på benen. Den svåra perioden var på våren och hösten när det egentligen inte var overall-väder. Då fick hon välja: overalloch kjol eller jeans. Jag behöver nog inte berätta vad hon valde... :wink: En period så ville hon tom sova med finklänning och lackskor...och det har faktiskt gått över det med.

Nu kunde det ju ändå bli diskussioner om alla olika kjolar som fanns. Jag tog alltid fram två set med kläder som hon fick välja emellan. Då kunde man ju också styra lite genom att välja ett set som jag visste att hon inte gillande och ett set som då var bättre. 8)

Finklänningar tycker jag man gott kan få ha lite oftare än till fest. De måste ju användas innan de är urvuxna. Men inte varje dag kanske. Stuva undan eller säg "inte idag, men imorgon (eller lördag eller liknande). Ge en väg ut och något att se fram emot.

Nu är den lilla 2 år och 5 månader och perioden har börjat med stormsteg. Hon ser så ljuvlig ut i sina kreationer och det flyger kläder hej vilt här hemma. Jag är ganska generös med byten men försöker avleda ibland. Blöta ärmar ogillas starkt och det gör nog vi också kanske :?: För övrigt måste man inte tvätta entimmas plagg. 8)

Mamman här är rejält klädintresserad och det är klart att jag ibland skulle önska att de har på sig det jag tycker är fint. Men med ens så mins jag känslan när min mamma tvingade mig att ha på mig vissa saker och jag kände mig jätteful. :?

Kram :D

Nu ska jag gå och tvätta... 8)
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Här var mycket bra idéer! :D
Jag har, av just Susanne* fått lära mig att välja mina krig... 8)
Jag valde bort finklädeskriget, det nötte så på oss...

Så Clara, som är "prinsessan" i huset, får helt enkelt ha finkläder jämt.
Inte de allra finaste "gå-bort-kläderna" men kjolar och strumpbyxor, och hon får välja och kombinera själv.
Hade en liten lektion med henne om vilka färger som passade bra ihop, och vilka som kanske inte riktigt var lika bra. Hon lyssnade mycket intresserat vill jag lova. :D

MEN - när hon ska till dagis får hon ha byxor och tröja.
Det har hon accepterat, faktiskt. Så ÄR det bara :wink:
Och då väljer jag kläder åt henne, och då kan det bli bråk, men jag står på mig. Men nu fick jag ju förstås infallsvinkeln "den, eller den" av Susanne* Det ska jag prova imorgon! :D Har gjort det innan, men glömt bort det tills nu.

Lillasyrran har börjat "hänga på" det där med klänning, ser ju upp SÅ mycket till Clara och allt vad hon gör.
Men hon är väldigt mycket för att gå i pyjamas också...Och det får hon göra, här hemma :wink:

Dock är jag noga med att dom själva hjälper till att lägga tillbaka allt dom provar och grejar med.

Detta går ju över :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
maria1984

Inlägg av maria1984 »

ja och tack för era svar
det är lite komiskt igentligen, hur sjukt intressant det är för henne med kläder (undrar vem hon har fått det ifrån :roll: )
Igår gick Maja med jeans OCH en kjol ovanpå till dagis, jag viskade lite till fröken att jag inte hade klätt på henne :oops:
Detta ska nog lösa sig
tack igen
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
maria1984

Inlägg av maria1984 »

nu ger jag upp :D :D :D

Vill bara berätta att imorgon är det jag och Maja som åker till staden och köper varma strumpbyxor och kjolar så vi har att byta med :D .
Jag orkar inte mer med dessa igentligen onödiga bråk.
Det ska faktiskt bli kul. Jusst nu går hon omkring i en sommarkjol som inte alls är särskilt varm och vinterfin :shock: .
Maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

hej!
Förstår dilemmat med kjolar och vinter, har det att se fram emot om ett år eller så, men jag vill tipsa om ruskovilla ylleunderkläder. http://www.ruskovilla.fi/uk/index.cfm Dessa använder jag på båda mina barn, lätta mjuka smidiga, kliar inte och håller varmt. Lilltjejen har en som pyjamas i vagnen och lilleman har en overall mellan ytteroverallen och kroppen om vi går ut, och ännu har haninte frusit en gång. Finns även för vuxna, samt yllehjälmmössor. KAnske en ide att skaffa yllelångkalsonger att ha under kjolen så att inte benen blir kalla
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!

Läste i boken "växa med ansvar" av Barbara Coloros att hon tillverkade ett märke "jag har klätt mig själv"!! Den bar sonen med stolthet!

Tål att tänkas på kanske! :wink: :lol:

Kram!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bassning, Katarina-Mamma duracell :shock: och Kerstin till dels :shock:

Tips av det här slaget hör hemma på Barnasaker (kläder och prylar), inte på Barnafostran där det förs samtal kring barnuppfostringsfrågor med själva barnen i fokus :wink: :!:

Tack :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Therese

Inlägg av Therese »

Tänk vad kul att det finns så många prinsessor!
Jag har oxå en. Endast en i vår bekantskap har stött på detta angenäma lilla dilemma, så jag tyckte det var kul att läsa era historier.
Här har det stormat värre kring just klädfrågan, och jag ser med förskräckelse hur jag påverkar mina barn i ämnet, JAG SKÄMS!
I alla fall så har det lugnat ner sej nu sedan några månader och hon kompromissar gärna. Vi har ganska dåligt med klänningar, kjolar o strumpbyxor så dilemmat ligger väl mest i det. Hon kan tex få välja på om hon vill ha en outfit på sej den dan eller vänta till barnkalaset dagen därpå. Det brukar få igång hennes tankar o hon väljer eller kommer med annat förslag till nån av dagarna.
Det här med vatten o fläckar var otroligt viktigt för henne mellan 2-3 år och hon blev jättelessen om hon råkade spilla. Ibland hamnade kläderna på elementet o hon fick ta på sej nåt annat så länge, o vid större matfläckar har jag faktiskt gått med på att byta, sen en tur till tvättstuga för att preparera fläcken tillsammans.
Ibland lägger jag fram hennes kläder kvällen innan, då gärna en klänning som överraskning, och hon kommer alltid rusande in o slänger sej om halsen på mej o tackar för att jag lagt fram så fina kläder åt henne, sen klär hon sej med en hastighet som man önskar hon hade annars oxå.

Återigen, härligt med alla dessa prinsessor, det är sååå kul att få vara en prinsessmamma. Själv var jag "pojkflicka" när jag var liten så det kom som en possitiv överraskning när jag insåg att hon gick helt på prinsesslinjen.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Har inte fått "problemet" än, men pratade med en jobbarkompis häromdagen.
Han sa att flickan alltid fick välja kläder PÅ KVÄLLEN, för att inte ta fighten eller tiden med att välja på morgonen. Det tyckte jag kändes som en bra lösning.
Själv brydde jag mig inte speciellt om kläder alls, men däremot kunde lillebror vägra gå utanför dörren om han inte hade rätt kläder på sig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Jag hade...

Inlägg av Fjällfolket »

...samma underbara situation med min äldsta...

Jag valde att låta henne välja själv!
Jag talade om vilket väder det var och vilken sorts kläder (lång ärm, kort ärm, barbent, tjock tröja....ja, ni förstår) hennes kropp behövde...sen fick hon gå bärsärk i garderoben bäst hon ville. :lol:
Vilken syn!
Å vilka kreationer! :?

Men diskussionerna blev kvickt ett minne blott, då den lilla kloka snabbt insåg sin egen vinning i arrangemanget :wink:

/fjällan
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Jag tycker att man ska uppmuntra barnens initiativ att välja kläder, klä på sig osv. Jag som jobbar i skolan träffar på massor av ungar som aldrig fått det förtroendet. Om man får välja kläder själv och klä på sig själv lär man sig vad som funkar och inte. ("Ojdå, sandaler på vintern...det blev kallt" :shock: ) Om vuxna hela tiden talar om hur världen funkar och ser ut får barnen aldrig erfara världen själv. Det är då de kommer att fråga mig dessa frågor när de börjar i skolan.

Kan jag ta av mig till t-shirt :?: (Maj, 20 grader, sol)
Behöver jag stövlar/termobyxor/jacka/mössa/kofta :?:

Det finns barn som alltid, oavsett väder frågar en vuxen vad de ska ha på sig.
Jag kan bara gissa att deras föräldrar alltid talat om för dem vad de ska ha på sig.

Min motfråga till dessa barn blir alltid...

Vad tror du?
- Jag vet inte?
Hur ska du ta reda på det?
- Jag vet inte?
Ok, tala om för mig när du vet.
-Jag kan gå ut och känna om det är varmt eller kallt.
Ja, det kan du göra!
- Det är varmt, vad ska jag ta på mig? :lol:
Vad tror du?
- Det här och det här...(frågande)
Det blir väl bra! (oavsett vad ungen valt)

Barnet kommer sen alltid tillbaka och berättar hur det gick. (För varmt, för kallt, jättebra, fick ta av mig...etc)

:D

Tilltro till sin egen förmåga. Underbart.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"