Kurning light?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mackapeer
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 22:01

Kurning light?

Inlägg av mackapeer »

Hej!

Tillbaka på forumet efter ett par år. Vår äldsta dotter Elsa kurades för två år sedan, och sover bra sen dess! Kuren har verkligen varit toppen, för alla! Och för er som funderar om ni ska kura eller inte; för oss har det fungerat suveränt. Och då kräktes vår dotter ner hela sängen de två första nattningarna. Men även det gick över; så kuren klarar även det! =D>

Nu är det nog också dags för vår yngsta Ester att få möta kuren. Hon är i dag ca 10 månader och har sovit ok sen start. Nog dels för att hon är inrutad på den äldsta dotterns rutiner. Men... nu är det som att hon behöver hjälp av kuren. Men då har vi lite funderingar, som vi hoppas att ni kloka här på forumet kan hjälpa till med! :D

1. Då hon vissa nätter sover hela natten, och då hon somnar om av sig själv, och då hon även vissa kvällar somnar själv; ska vi köra kuren rakt av, eller ska vi köra någon light-version? Alltså främst arbeta in ramsan. Det skulle kännas lite konstigt att springa in vid första knyst första natten, då hon ofta somnar om själv...
2. Ska vi köra på samma ramsa som till den äldsta? Hon blir väldigt ledsen när vi ramsar vår äldsta, om man bär på henne samtidigt (de dagar någon av oss lägger båda barnen). Om vi i enstaka fall behöver ramsa på natten, blir hon inte ledsen.
3. Just nu sover hon 09:30-11:00 och 13:30-15:00 (13:45-15:15 när vi hämtar den stora från förskolan). Men om hon nu vid kurningen sover 12 timmar (18:30-06:30) kanske det är på sin plats att dra ner på något sovpass på dagen. Just nu är hon dödstrött på kvällen om hon bara sover en timme på eftermiddagen. Vilket pass ska vi dra ner på? På sikt vill vi ju ha det till ett sovpass, typ 12-13:30, men det är ett par månader bort känns det som.

Schemat är tänkt så här till en början, för att sen dra ner på sovandet på dagen:
06:30 Uppvak
07:00 Frukost
09:00 Mellis
09:30 - 11:00 Sova
11:30 Lunch
13:15 Mellis
13:30 - 15:00 Sova
17:00 Middag
18:15 Nattslurk
18:30 Gonatt

Så, tar tacksamt emot alla tips, råd och svar på alla våra funderingar!

// Per
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurning light?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Per och välkommen tillbaka! :D

9-10-11 mån brukar vi säga 14 tim sömn/dygn och när jag tittar på ert schema får jag ihop 15 tim. Mitt tips är att ni har säg 12 tim natt och sen 45 min fm lur och 1,5 tim middagslur. fm luren kan med fördel komma runt 8 eller 8.30 och sen middagsluren vid 12 eller 12.30-14.00 Då får ni dessutom lite längre till nattningen. Vi brukar rekommendera runt 4-5 tim i denna ålder.
Titta gärna under schemaförslag om ni vill ha inspiration. :wink:

1. Behövs inte verktygen och ni kan få ramsan att fungera är detta inget problem, det är ju dit ni vill. Men då har ni ju verktygen som kris första och andra natten vid behov tänker jag. Sen skall de ju bort och ramsan ta över i alla fall.
2. Ja, vi gillar samma ramsa till båda, då kan ni ramsa dem båda över en och samma kam.
3. Se svar ovan.

Glöm inte repetera boken och om det är den gamla kan jag varmt rekommendera att ni försöker i alla fall låna den senaste Internationella SHN boken på typ bibblan och läsa lite extra.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mackapeer
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 22:01

Re: Kurning light?

Inlägg av mackapeer »

Hej igen TorsMamma (och alla andra)!

Jag kan glatt meddela att även lilla Ester nu är kurad! :) Redan andra natten sov hon nästan 12 timmar, och vi fick väcka en chockad liten tjej på morgonen. Känns väldigt bra. Nu, under uppföljningsveckan, går nattningen på någon minut. Varför gjorde vi inte det här tidigare? Det blev ingen light-variant, utan jag använde verktygen rätt rakt av. Men behövde inte använda annat än ramsan efter första natten, så det var en relativt smidig kurning! 8)

Ja, vi modifierade schemat innan kurningen förra fredagen. Nu natt 19-07, sov 9:30-11 och sov 14-14:45. Än så länge är hon dödstrött på eftermiddagen/kvällen. Men det går ändå rätt bra. Tyvärr ställer hämtning på förskola till det med dagsovandet, men vi ska försöka lösa det med förskolan. Men då uppföljningsveckan är avklarad, och det har fått sätta sig lite till, tänker vi modifiera schemat så att vi så småningom får till dagsovet över lunch.

Så, tack för svar, och tack kuren! :)
// Per
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurning light?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Per, härligt att höra!! Ja varför gör man det inte tidigare? :roll:

Hej, jag förstår hon är trött om kvällen, speciellt som ni valde att lägga den långa luren på FM och inte mitt på dagen. :wink: OM ni kastar om det mera som jag beskrev ovan skulle hon möjligtvis klara kvällen lite bättre. :D

Lycka till nu, ifrågasätt inte den goda sömnen så gör inte dottern det heller. :D :cool:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"