Läste just i "mama" om sömn....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Läste just i "mama" om sömn....

Inlägg av Kristin »

Satt just och läste det senaste numret av tidningen "MAMA"....

På s. 41 har de en rubrik som heter "Så fixar du sömnen som småbarnsmamma". Där listar de 7 olika åtgärder och självklart måste jag störa mig på ett par av dem.....

:arrow: "Ställ flera sängar brevid varandra eller bygg en superbred specialsäng så att hela familjen kan sova tillsammans. Barnen älskar tryggheten och det finns nog utrymme för föräldrarna att sova."

:arrow: "Ta barnen varannan natt. Skaffa gästrum eller bäddsoffa i vardagsrummet."

Egentligen kanske det är fel av mig att skriva att jag "stör mig" på råden, men jag tycker bara att det är så tragiskt att föräldrar inte få veta att man inte alls behöver sova alla i en säng eller ha den ena partnern i ett annat rum om de bara surfade in på AWs hemsida!!!!!! Jag vill SKRIKA ut detta!

De har på samma sida i tidningen 3 miniintervjuer "Får du sova tillräckligt?". 2 av tre får inte göra det. En svarar t o m "Jag har inte sovit en hel natt på 6 år. Jag somnar på T-banan ibland. Jag är så trött att jag lätt förlorar humöret."

JAG LIDER MED DENNA MAMMA!!!!!!!

Innan vi fick barn var det här med sömnen - brist på sömn - som var en av mina största farhågor. 3 månader efter förlossning började vi med kuren och nu är jag inte orolig längre :D!

Jag blir helt jä-la tokig på att man som småbarnsförälder SKA LIDA AV SÖMNBRIST. Det liksom INGÅR i föräldrarskapet. Gud nåde dig om du på en kafferast sitter och säger att dina barn sover bra (du också för den delen!) om nätterna. Varför är vi så här?

Samtidigt som jag lider med mamman så finns det en del av mig som blir jä-ligt (usch vad jag svär) förbannad på henne. Varför inte göra något ÅT det????? Hur länge står hon ut???

AH.... lite avreagering innan läggdags!

Nu skall jag ramsa mig själv och sussa. Godnatt!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
br

Inlägg av br »

Ja, visst är det så att den som lider mest av sina barn är bäst.. Ibland undrar jag om det pågår ngn slags tävling om att ha de "jobbigaste" barnen. Vi får ofta höra att vi har sån tur :shock: och att vi inte vet hur det är att _egentligen_ha barn!

Mitt råd är att köpa Barnaboken och ge bort som present!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

jag blir också ruskigt irriterad av att hela tiden läsa om småbarnsföräldrar som aldrig får sova!! :evil: innan vi fick vår gulleplutt så var min största farhåga att jag aldrig mer skulle få sova mina 8 välbehövliga timmar! för man läser ju överallt om denna sömnbrist som alla föräldrar, innan man visste bättre, verkade lida av. nu sist, i nån tidning man får av libero, så läser jag om en mamma och hennes 8 månaders son som får mat tre ggr per natt, sover då mamman är ute och går med vagnen och har en mamma som är rolig om hon orkar!!! heeeeelt galet! :x varför får man ALDRIG läsa om dessa utsövda mammor som orkar vara roliga dagarna igenom ????
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
kokos

Inlägg av kokos »

Har fått höra följande:
- Människan är flockdjur och det enda däggdjuret som inte har barnet hos sig när de sover. Det är inte naturligt att ha små bebisar i spjälsängar alldeles ensamma.

Hur skoj känns det att höra egentligen? Har fått höra av många att vi är "hårda" och principfasta vad gäller sonens sömn, men vi vill bara väl och lillskrutten har aldrig varit så nöjd med tillvaron som nu.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
br

Inlägg av br »

Äh, försök att inte bry er om vad " folk" säger. Samma som tar illaupp för att man kallar sina barn för "smågrisarna" vill ju att man ska sova som smågrisar! Dessutom brukar vi få höra att vi har sån "tur" med våra barn.

Jag är övertugad om att sömn och mat i ordentliga mängder är ett grundläggande fysiologiskt behov och när det är tillfresställt kan man ägna sig åt andra, roliga saker.

Njut av att ha utvilad ebarn, att vara utvilad själv, att ha tid för varandra på kvällarna, att ha tid för egna aktiviteter påkvällarna osv
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Fler sömntips :roll:

Läste just en annan tidning om hur du själv - som förälder - vilar bäst när du inte får sova på natten.

Det kanske är jättebra när barnen är pyttesmå och inte sover så länge i taget förstås, men det stod absolut inget om hur man får barnen att sova hm.

Jag har funderat på att prenumerera på någon av tidningarna, men så fort man läser blir man ju bara irriterad.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D
Tidningarna ska sälja - då måste man hitta något som många kan identifiera sig med... sömnbrist :?

Varför inte fokusera på lösningen istället för problemet? :? (Lösningen=SHN :D )

Vad sägs om att starta "Barnamagasinet" :D
En lösningsbaserad tidning... :idea:
Anna Wahlgren kan skriva krönikor :lol:
"månadens forumist" - ett stående inslag :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"