hej
jag skrev på fel forum innan om Elias som nu är förkyld med hosta och feber.
Mina tankar handlar om hur jag på bästa sätt tar hand om honom på natten nu när han är ett kurbarn, jag fick bra svar på det, att jag skulle vara där och så men inte ta upp honom.
Nu har det blivit ett problem till
Han har varit sjuk 4 dagar nu men fram tills idag så har schemat funkat med marginalkvartar, idag gör det inte det... han vill bara sova.
kommer allt gå åt h...e nu eller jag ska bara låta honom vara sjuk.
Maria
Sjuk, vill bara sova
Sjuk, vill bara sova
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Gäst
Hej!
Vår son är nu 19 mån och sover normalt 1,5 h efter lunch. Har också varit dunderförkyld (bättre idag) i fyra dagar och har fått sova 2,5 h på dagen (tills han vaknat, vaknar normalt självmant efter 90 min), ibland uppdelat på två lurar t.o.m. och fått sova längre på morgonen (igår en hel timme längre). Man vet ju själv hur det är när man är sjuk, jag kan åtminstone känna mig helt golvad. Ha schemat i bakhuvudet men låt honom sova. Han behöver hämta krafter.
Vår son är nu 19 mån och sover normalt 1,5 h efter lunch. Har också varit dunderförkyld (bättre idag) i fyra dagar och har fått sova 2,5 h på dagen (tills han vaknat, vaknar normalt självmant efter 90 min), ibland uppdelat på två lurar t.o.m. och fått sova längre på morgonen (igår en hel timme längre). Man vet ju själv hur det är när man är sjuk, jag kan åtminstone känna mig helt golvad. Ha schemat i bakhuvudet men låt honom sova. Han behöver hämta krafter.
Absolut, låt honom sova! Jag håller med anna, försök lägga när det är dags (med kvart om han är trött), men sedan sova så länge han vill och behöver. Glöm inte massor med vätska och kanske lite extra av all möjlig mat han kan tänkas vilja ha! Vi bytte ut alla nyttigheter (riktig mat) mot välling ett tag, det hon ville äta fick hon äta så mycket hon ville av. Huvudsaken är att han får i sig vätska och näring och att han får sova.
Inget bad om han har feber, det är ansträngande för kroppen att hålla temperaturen i varmt vatten! Vi baddade med tvättlappar istället, så var det i närmare en vecka.
Vi märkte att flickan var frisk just för att hon återtog schemat!

Inget bad om han har feber, det är ansträngande för kroppen att hålla temperaturen i varmt vatten! Vi baddade med tvättlappar istället, så var det i närmare en vecka.
Vi märkte att flickan var frisk just för att hon återtog schemat!
Lisa
hej
dagen gick väl gansak bra men schemat var ju inte att tänka på.
Natten däremot gick inte så bra.
Han skrek ca en gång i halvtimmen och jag var där och klappade honom lite på rumpan och det gick ganska bra det också, men man känner sig så hjälplös.
idag har han 39,4. det tycker jag är jättemycket.
vi får väl se hur det går
dagen gick väl gansak bra men schemat var ju inte att tänka på.
Natten däremot gick inte så bra.
Han skrek ca en gång i halvtimmen och jag var där och klappade honom lite på rumpan och det gick ganska bra det också, men man känner sig så hjälplös.
idag har han 39,4. det tycker jag är jättemycket.
vi får väl se hur det går
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Stackars liten. Uppochnervända världen.
Gör som du känner att måste med schema eller icke-schema, men tänk på att rutiner i möjligaste mån säkert lugnar honom. När allt annat är knasigt kan det vara skönt att något är "som vanligt". Och hög feber för små barn behöver inte alls upplevas lika illa som vi upplever hög feber! Många många får ju tredagarsfeber, ofta över 40 grader, utan att det är något annat fel, "bara" en sjukperiod som man ska igenom.
Jag läste någonstans att det krävdes cirka 30 förkylningar innan immunförsvaret är något att tala om!
Jag räknar min flickas nu, och är lite orolig för att hon INTE varit sjuk så mycket!
Ta hand om den lille, vi tänker på er!
Gör som du känner att måste med schema eller icke-schema, men tänk på att rutiner i möjligaste mån säkert lugnar honom. När allt annat är knasigt kan det vara skönt att något är "som vanligt". Och hög feber för små barn behöver inte alls upplevas lika illa som vi upplever hög feber! Många många får ju tredagarsfeber, ofta över 40 grader, utan att det är något annat fel, "bara" en sjukperiod som man ska igenom.
Jag läste någonstans att det krävdes cirka 30 förkylningar innan immunförsvaret är något att tala om!
Ta hand om den lille, vi tänker på er!
Lisa