Byta blöja under vargtimmen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HelBoB
Kontakt:

Byta blöja under vargtimmen?

Inlägg av HelBoB »

Hejsan.

hur gör ni om barnet bajsar under natten?

Byter eller?

Min dotter 6,5 månader, äter mat och gröt för fulla muggar och även om jag tror hennes lilla rumpa kanske klarar sig med lite skräp i blöjan i några timmar så vet jag att hon själv brukar bli irriterad. Det blir hon iallafall dagtid.

Inatt ska jag "börja om" med kuren, och vill då INTE lyfta upp henne för blöjbyte. Är man en elak mor då? Borde jag göra det och sen tillbaka igen enligt Mammuts förlag att "göra om nattningsproceduren".

Till saken hör att hon brukar bajsa ett par gånger om dagen, och det har hon inte gjort just idag...

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Självklart ska du byta om hon har bajsat!
Blöja kan man byta i sängen, så ta upp tycker jag absolut inte att du ska göra. Tänd bara en liten lampa så det är lite halvskumt, men så att du ändå ser att torka rent.
Gå in, byt, lägg till rätta och ramsa ut. Allt med en attityd av självklarhet såklart! :)
Senast redigerad av Isobel den tis 28 dec 2004, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
heartworn

Inlägg av heartworn »

Hej!
Jag byter absolut om det har bajsats. Det händer dock inte så ofta. Att byta i sängen går som på räls efter några hårda träningspass. Tänk på att använda en pyjamas som är lätt att öppna/stänga vid byte. Tänd så lite som möjligt. Lägg en handduk under barnet så sparar du sängkläderna. Torka rent hjälpligt och släng på en ny blöja. Släck och ramsa försiktigt (om barnet vaknat till)). Om det känns bökigt med sängbyte, så använd samma princip för skötbordet. Prata (stimulera) helt inte alls. Tänd så lite som möjligt. Expressbyt och lämpa tillbaka barnet i sängen. Inta en cool attityd. Ingeting kan ju bli "fel". Du underlättar ju trots allt för barnet att sova bättre (utan bajsblöja).
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :idea: Göra om nattningsproceduren á la ctrl + alt+ delete gör man :!: BARA :!: om barnet vaknat till en längre stund pga av byte av nedkräkta sängkläder eller dylikt! Annars byter man i sängen!

:idea: En tanke bara... Om de vaknar i vargtimman så ska man ju inte veta varför :roll: iom att man inte är i rummet :roll: :wink: ! Så jag röstar "nej" för att undersöka om det är bajsning som orsakat trubblet. Har de bara en timma eller så kvar att sova så hade jag låtit det bero.

:idea: Saken är den att när de lär sej att sova igenom vargtimman så bajsar de inte. Barn bajsar för att det vaknat - de vaknar inte för att de har bajsat. Detta gör att sover de så händer inget! Men om ömma föräldrar ska springa och lukta och kolla bajsblöja vid 05 varje morgon så kommer de inte att sova över vargtimman.... Så det är värt att avstå ett par dagar för sedan händer det inte mer!

:D Bajs, bajs :lol:
Louise

Inlägg av Louise »

Imorse ropade pluppen 06.15 (morgon 07) och tystnade inte med ramsa så jag gick in och kände bajslukten. Eftersom det var så kort tid till morgon bestämde jag solfjäder och ny ramsa (låååång sådan) och fick sedan väcka Pluppen 07.15. Så jag röstar för att låta bli att byta om det bara är någon timme kvar till morgon.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"