Hej,
Jag tror jag skrivit några spaltmeter om just 6-åringar.

Titta gärna om du hittar något!
Min son var inte heller skoj att tass med i den åldern! Det är ju så att när man är 6-år och övertygad om att ingen tycker om en, man är odräglig osv... så måste man ju också leva upp till detta! Så det absolut BÄSTA motmedlet är BERÖM när han gör saker rätt mer än fel om man säger.
Glöm inte social delaktighet!
Sen är det ju så att det inte funkar riktigt på samma sätt längre med en 6 åring, utan lite andra "konsekvenser" börjar vara på sin plats. Samt mitt mantra, kan man inte bete sig bland folk får man inte vara bland folk. I det läget skall även skolan ta honom åt sidan och prata med honom så han förstår. I skolan är det ju liksom skolans jobb att sköta situationen men ditt jobb att stötta och förstärka ett icke godtagbart beteende. Men du kan tyvärr inte straffa honom snäll hemma för det han gör i skolan.
Så till hemmet, kan man inte bete sig som folk får man inte vara bland folk. Efter en stund skall man också KRAMA sina syskon och VISA förlåt! Tillhörigheten som Anna skriver så mycket om!
Än viktigare är skrattet till gonattet, när det är så här och ingen tycker om en och man är odräglig, ja då behöver man sig ett rejält GOTT SKRATT innan man somnar. Så här får ni jobba på lite, och i värsta fall tvångskittla honom i 20 min, tills han ber om nåd och kramas. Så fick jag göra och idag (sonen är nu 10) så kommer han ner och ber just mig om en kittling och busning.
Blir han otrevlig med en säg IPAD eller annat så kan man kanske inte heller få använda denna "förmån" som man faktiskt måste förtjäna att få ha. Så man får tänka ut lite nya konsekvenser som känns lite mera, men som ändå har anslutning till det som sker om du är med?
Sen är mitt mantra som jag säger än idag. "Man skall vara TREVLIG!" Jag säger inte så till dig och du säger inte så till mig! Vi svär inte i vår familj osv... Vi införde också en svärburk en tid.
Ps. gör ett besök i klassrummet en dag och sitt och titta, man kan svära att över halva klassen har ADHD och ibland känns det ÄN värre i 1:an. Men detta blir bättre, jag lovar! Även om vissa otrevligheter kvarstår väldans länge. Jag har hunnit med många tankar dessa 3 år. Ds.