Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej MamaA och Norahsmamma

Tack för allt idag MamaA :heart: , nu kör jag enligt schemat som du föreslog med natt mat 4.15 så jag har 15min åt varje håll ;)

Ok, uppfattat med lampa under amning men hur gör man med blöjbyte? Man vill ju gärna se att man har tvättat rent ;)

Tack för input Norahsmamma och vad kul att de är så nära i ålder. Jätte bra att du specificerade om amningen. Det är ju egentligen logiskt om man tänker efter så att de är hungrigare och äter mer nästa gång så det inte blir en massa små mål

Jag ser så mycket fram emot att gå ut igen! Jag har en hund som Clara och jag var ute på promenad varje dag med innan vi började SM. När kan man börja gå ut igen med vagnen? Vill inte förvirra henne med rullandet ute på promenad och inne under tuppluren och vagnen generellt.

Bra tips att inte allt går galant från början, tack! Clara har i och för sig alltid sovit bra på nätterna (mer eller mindre bara vaknat 2-3 gånger per natt sedan hon var född) men det var sov stunderna på dagen som var väldigt svårt för mig (hon somnade bara om vi var ute i vagnen eller i bilen) och framför allt läggningen. Den brukade ta upp till 3h och varje gång jag la henne i hennes korg vaknade hon och skrek. På detta viset kan min man också hjälpa till så det känns inte lika krävande. Och Clara var konstant trött och grinig. Bara smilig och go på morgonen sedan skrik och gnäll efter lunch tills läggning.

Det känns väldigt bra att ha fasta tider och jag hoppas på en bra natt och morgon dag med det nya schemat! [-o<

Kram på er! :heart:
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tvätta rent :mrgreen: ?! Haha, jag bytte inte blöja alls på natten om det inte luktade bajs :wink: . Äsch, det mesta får man ju bort med ledjus från ficklampan.

Gå ut med hunden medan Clara är vaken, ta henne i vagn eller sele så hon får se världen. Det brukar finnas en halvtimme över till promenad efter maten. Om du vill promenera med henne när hon sover så låt henne somna i vagnen först( vänta tills hon sovit 10 min) innan du kör iväg och ha sjalen för hela tiden. Det kan vara en god idé att vänta med promenad under sov en vecka tills schemat satt sig.

En sak som är viktig är att inte vänja henne vid att det ska vara tyst när hon sover. Ha radion på när hon sover, diskmaskin, torktumlare etc. På så vis vaknar hon inte om telefonen ringer eller om ni är ute och det är mycket ljud. Jag gjorde det misstaget med min äldste och det tog tid att vänja bort medan lillebror föddes medan vi gjorde tillbyggnad på huset med byggare dagligen - vi kan ju säga att han sover igenom det mesta :wink: . En gång när han sov middag hos mormor bytte de fönster i lägenheten bredvid och det var elverktyg och rejält med ljud men lillebror bara sov :sleep: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej MamaA

Tack för tipset! Jag lyckades mata Clara i mörkret på nattmålet så ficklampan kan jag använda till blöjbyte men en röd sjall över :)

Ja jag tänkte att schemat måste nog sätta sig först innan jag börjar njuta av mina promenader med vagnen och vovven igen. Men skall gå ut i sele med henne i början av nästa vecka tänkte jag.

Jag bor i hus och vagnen är i vårat sovrum så långt ifrån diskmaskin, tvättmaskin och TV men jag har på radion under dagen men inte när det är god natt. Min man och jag undviker också att prata med varandra när hon somnar men det kanske vi kan ändra på nu? Eller skall vi vänta med det tills efter 1 vecka? Jag tycker också att det är viktigt att hon kan sova under ljud så man inte behöver tippa på tå och inte ha vänner över. Samma om man gör ärenden eller fikar med kompisar då är det ju ganska mycket stoj och stök ;)

Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av mamaA »

Hej!

Husljud är ett av verktygen så det ska verkligen användas när hon ska somna för natten, det är många som dammsugar då just för att bebis ska ha en ljudridå och inte fastna i sin klagan :wink: . Det hjälper en att inte överfokusera på bebis och ingripa för ofta. Ni ska definitivt prata med varandra om ni vill det, ju mindre fokus på henne desto bättre - attityden av självklarhet, så här gör vi: Du ligger i vagnen och sen somnar du själv, vi fortsätter som vanligt och håller vakt, du är trygg :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej

Ok, vad bra då börjar vi med att dammsuga och prata med varandra även när det är läggdax för natten och under tupplurarna :)

Kan jag även prata i telefon nu? Jag vet att jag frågade det för några dagar sedan då jag fick rådet att inte göra det men det var kanske bara i början?

Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av mamaA »

Hej!

Alltså inte prata i telefon medan du vagnar men annars går det bra :wink: . Ha gärna radion på ljudkuliss i bakgrunden.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Filippasmamma »

Jag är så nyfiken, hur går det??
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej

Tack för ditt medelande

Helt ärligt går det så där tycker jag... :cry:

Vi har nu hållit på i 13 nätter och jag trodde att det skulle sitta nu men det gör det tyvärr inte. Hon har även börjat vakna kl 02.00. Detta gjorde hon inte förut utan det har hon börjat med nu de sista 4 nätterna :x . På dagarna sover hon ca 40min på fm (sov tid 60min), 70min (sov tid 120min) och på eftermiddagen ca 30min (sov tid 60min). Så jag fick rådet av MamaA att promenera på 2h tuppluren så det har jag gjort och det går bättre, hon sover mer under den tuppluren nu. I eftermiddag har hon dock inte sovit någonting under 1 timmars tuppluren, bara grått och skrik i 1 timma! :x

Hon är väldigt ledsen så fort jag lägger nere henne i vagnen även fast jag försöker få ett leende och skratt innan jag lägger i henne. Lyckas tyvärr inte alltid. Och jag väcker henne med ett stort leende och hurtigt god morgon! Dax att vakna!

Jag vill så gärna att det skall funka. Jag har varit inne i huset, inte gått på några mamma grupper, träffat kompisar, ställt in en familje träff etc på 13 dagar, imorgon 14 så jag känner att jag verkligen har givit det allt! Imorgon skall jag på en mamma grupp, behöver det, men tänkte sätta henne i bil stolen innan tuppluren och ha henne i den och om jag måste ta en promenad när vi är där så får jag göra det för mamma gruppen faller under hennes 2 timmars tupplur

Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Filippasmamma »

Åh :( vad tråkigt! Min tjej fick börja med gröt, sen dess är det tyst när jag lägger henne! Annars skrek hon också. Den enda gången hon inte skrek var när jag verkligen hade trugat och trugat med amning. Men hon sov sina pass sen iofs. Jag tyckte det tog ca 2 v innan det satte sig. Men kör du klassiska 3 mån schemat?

Det gick fort från 2 matningar på natten till 1 till 12 h nätter! Men allt hängde på gröt och mat.... För 2 veckor sen trodde jag det aldrig skulle gå. Håll ut!!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Filippasmamma »

Jag skulle råda dig att ha henne i vagnen väl framme där ni ska vara för hon lär ju inte kunna sova 2 h i stolen :( självklart ska du försöka gå på träffar och annat annars kommer du bli deppig!
Jag tror inte heller att du behöver stirra dig blind på exakta minuter, en läggning kanske hon somnar snabbt, då får du vara nöjd med det. En annan läggning sover hon bra, nån gång hyffsat, då får du vara nöjd med det. Du får hitta små framsteg var dag annars blir det olidligt!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej Filippasmamma

Vad skönt att höra att det tar lite längre tid för vissa barn. Det känns om att jag har bara läst om barn som fixar detta jätte galant.

Innan jag började SM så brukade hon sova gott i bil barn stolen så jag skall prova det idag för jag vill inte störa henne när hon väll sover. Det är tyvärr för lång att gå dit. Jag tror jag kommer sätta henne hemma i bil barn stolen och åka när hon är tyst/lugn (jag har sjall på så kan ej se om hon sover).

Ja jag vet att jag måste se de små framstegen men känner att det har inte varit så mycket possetiv utveckling sista veckan.... :(

Ja jag kör 12-1-2-1. På 1h passen har vi räknat med att hon sover 45 min därför är de 1h. MamaA hjälpte mig att sätta ihop schemat.

Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Filippasmamma »

Då förstår jag det med bilstolen!

Jag har läst hur mycket som helst på forumet med och håller med dig till viss del. På något vis kommer man fram till vad som funkar bäst för en själv och barnet till slut med modellen och tänket i bakhuvudet. Jag började med sm från det att vi kom hem från BB och hon har hela tiden sovit i säng på natten och vagn på dagen. Blev själv förvånad när hon vid 3 veckor kunde somna själv. Trodde att det var en omöjlighet. Vägen har inte varit spikrak ändå... Glöm inte att njuta också!
Tänk dig några veckor framåt när du skriver här igen att allt funkar sååå bra och du är sååå utvilad! Lycka till och kram till dig!!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Det är ju fantastiskt!! :) jag har ju bara hållet på i 2 veckor så klart. Jag kämpar på. Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej!
Imorgon bär det av på semester! :D det skall bli spännande att se hur flygningarna kommer att gå. När vi väll är där, Frankrike, så tänkte jag inte ändra schemat dvs 20.00 läggning som vi har här i England blir 21.00 läggning i Frankrike. Vi får se om det funkar.
Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Filippasmamma »

Lycka till! Det kommer gå super :)
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"