Hjälp med schema till 6 veckors

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!
Jag har en snart 6 veckors liten kille här hemma. Han är otroligt svår att få ner i varv och sova på dagarna, införskaffade därför barnaboken förra veckan för att få in fasta rutiner. Han är född 14 dagar efter BF och är otroligt vaken och med, han vill inte missa något här i världen. Han kan vara vaken flera timmer i sträck trots att jag försöker med olika knep, detta leder ofta till övertrötthet. Jag kämpar verkligen för att få honom att sova ordentligt dagtid! Har försökt följa standardmodellens med mycket mat, 2 h vaken och 2 h sömn, fm luren blir ofta ordentlig men på em är det nästan omöjligt att få honom att sova och det blir ofta bara 2 sovstunder om dagen.

Han följer sin viktkurva med råge och han har fått mat så fort han bett om det vilket har varit både i tid och otid vilket jag blir tokig på. Jag följer standardmodellens sätt med mat från bröst 1, rap och sedan bröst igen och så vidare. Men även fast han får äta tills han släpper eller tills jag upplever att han snuttar och tar bort honom blir han aldrig nöjd. Jag behöver aldrig truga honom till att ta bröste[quote][/quote]t, detta gör att jag är väldigt osäker på om han verkligen blir ordentligt mätt som han ska och ger honom därför bröstet igen om han skriker en stund senare. BVC sa att vi ska komplettera med flaska efter amning så att han ska bli mätt och förhoppningsvis sova bättre men börjar jag med att amma vill han inte ta flaska efter. Han sover ganska bra på nätterna med två nattmål kl 1 och 4.

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag ska lyckas införa schema med fasta sovstunder där han verkligen sover så att jag slipper konstant ammande och övertrött bebis☺️
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Jag råder dig att läsa mycket i de andra trådarna här på Späda barn och små, det finns mycket att lära i hur andra gör :D .

Jag föreslår att du läser på om verktygen vagning och buffning och bestämmer dig för vilket du vill använda dig av. Detta kommer att vara sättet som du lär din bebis att somna själv.

Det är jobbigt att vara osäker på att bebis är mätt men med tanke på att han kan vara vaken i flera timmar är det nog också övertröttheten som spökar, vilket gör det ännu svårare att somna. Som du vet är standardmodellen 15, vaken och 2,5 sova, 4 sm-mål bör finnas med under dagen. Det är inte många små som orkar 2-2 vid 6 veckor men kanske vissa pass. Första vakenpasset brukar i alla fall vara kortare medan sista kan vara lite längre.

Har du testat att ge flaska först och amma sen? Det kan också hjälpa att prova olika sorters nappar på flaskan, dr browns har mjuka nappar t.ex medan MAM har hårdare. Min yngste gillade det förstnämnda och min äldste det sista. Det brukar gå bra att sätta ett annat märke på napp i den flaska man vill använda.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Tack för snabbt svar!☺️ Jag har läst massor med trådar för idéer när inte lillen velat sova.

Första vakenperioden på morgonen/fm blir 1,5 h men sedan blir vakenperioderna drygt 2 h även fast jag försöker få honom att somna tidigare och det är svårt att få honom att sova en längre period. Idag tex så var han vaken 1 h efter att jag lagt honom för en tredje sovstund, han var tyst och lugn men han var helt vaken innan han till slut somna och bara sov 45 min. Han svarar väldigt bra på buffning men jag ska väl inte buffa när detta sker eftersom han är lugn men inte sover?

Han tar mams nappflaskor men det kanske sker i 7 fall av tio, det går lite bättre om han får den innan amning men ibland tar han den inte ens då. Men han säger fortfarande aldrig nej till bröstet vilket gör det svårt att veta när han är ordentligt mätt. Ska jag låta honom ligga kvar vid bröstet även fast det känns som han snuttar eller ska jag ta bort honom?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Klurigt det här #-o . Jag tippar på att han har byggt upp en rejäl övertrötthet och att det är därför han inte kommer till ro. Sover han på mage? Med andningslarm?

Somnar han om du är ute och går med vagnen? Det skulle i så fall kunna vara en inkörsport till att komma över övertröttheten. Visst vill vi att de små ska somna själv men nyckeln till ert problem är nog just att han ska få den sömn han behöver och då kan man ta till andra knep tillfälligt. Om man tar alla lurar under promenader i en vecka t.ex och sen går över till att somna själv igen. Mörklägg gärna vagnen också för att undvika stimuli, det är lättare att somna om också då. En solkeps eller barnvagnsgardin funkar utmärkt, se bara till så att luft kommer in i vagnen så det inte blir för varmt.

När lägger han sig för natten? När han blir två månader kan du sikta på 12 timmars natt och införa schema.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Det tror jag också och jag försöker verkligen att få honom att sova i tid men på eftermiddagarna somnar han inte eller sover bara 1 h. Han sover på mage med andningslarm. Lägger jag honom i vagnen och går ut somnar han ibland men den senaste tiden så ligger han där tyst i ca 40 min innan han tröttnar och börjar gnälla och skrika. Jag mörklägger alltid vagnen så gott det går för att han inte ska bli stimulerad på något sätt men han somnar ändå inte.

Vi brukar lägga vid kl 20-21, han äter 2 nattmål vid ca 1 och 4 och morgonen startar runt 6-7. Han har sedan start sovit i egen spjälsäng och sover sedan 1 vecka tillbaka i eget rum, han har sovit ganska bra på nätterna från första början med 2 nattmål. Jag hittade exempel på scheman som Torsmamma har lagt ut och tänkte anamma det som hon skrivit för 2 månader när han blir det med kanske lite ändringar för att passa oss.
2 månader: 07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet, 08.30 Sova 1,5 tim, 10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge, 12.00 Sova 2 tim, 14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge, 16.00 Sova 1,5 tim, 17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30), 20.00 Godnatt!, 04.00 Nattmål.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det enda jag kan tänka på i övrigt just nu är att han får vara igång så aktivt så möjligt medan han är vaken. Social delaktighet: Ligga i tvätthögen när du tvättar, ligga på sängen när du bäddar, sitta med vid måltider, ut på promenad vaken i bärsele(känna på blommor etc), gå runt och titta på tavlor och liknade som lockar honom, ligga i babygym, ligga på mage och träna nacken m.m.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Tack för alla tips! :) Vi kämpar på och det går lite bättre men han sover väldigt sällan mer än 1,5 h åt gången. Nu har vi varit bortresta drygt 1 v och då har läggningarna och nätterna varit extra kämpiga också. Innan vi reste bort sov han över 1 målet på natten av sig själv och åt endast vid 4 ett par nätter.Under resan har han ätit 2 gånger och har haft svårt att somna om vid 4, inte så konstigt när det är mycket nytt för honom. När vi kommit hem igen och om han fortsätter äta vid 1, ska jag vagna bort det nattmålet då?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Hej,
kan du lägga in din lilla killes födelsedag i din signatur så är det lättare för oss hjärtekontrollanter att hålla reda på hans ålder så vi hjälper rätt.

Om jag räknat rätt är det dags för ett tvåmånaders schema, och siktar man mot det kan det lösa en del.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma så tätt som en timme efter sista målet

Ofta löser sig sömnen om maten löser sig, jag får en känsla av att det snutt äts. Kanske läsa SM beskrivningen en gång till och verkligen sikta mot trerätters mat, och kaffe och kaka vid varje måltid, sedan skötning, fysisk aktivitet och så på maten igen. Se till att det verkligen är minst 3,5 timmar mellan starten på varje mål.

Jag skulle inte lägga för stort fokus på att vagna bort ett nattmål än, utan lägga min energi på maten dagtid.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Ja det är dags för 2 månaders schema och jag har tänkt ta det som Torsmamma gett som förslag med eventuella ändringar för att passa oss. Fram tills nu har jag inte haft något schema men däremot försökt ha 1,5-2 h vakentid och därefter sömn.

Jag har följt SM under vakenperioderna med mat från bröst 1, rap, mer mat från samma bröst, rap, ev ytterligare mat från samma bröst och sedan byte och umgänge innan det är dags för mat igen. Det svåra tycker jag är att jag aldrig behöver truga med bröstet, han tar den jämt och säger inte stop. Han har fortfarande inte accepterat nappflaskan helt trots vårt trugande, jag försöker ge nappflaskan innan jag ammar för att han ska bli mättare men det spelar ingen roll. Vi brukar börja varje SM mål med ca 3,5 h mellanrum men när han vaknat brukar jag vänta med att börja ge mat, vi byter blöja och myser en stund vilket kan vara allt från 10-30 min och under denna tid är han väldigt nöjd och glad. Lägger jag honom till bröstet direkt när han vaknat somnar han på en gång. Även fast jag tycker jag ger honom så mycket mat och stimulerar honom när han är vaken sover han inte speciellt mycket på dagarna, 1 lur mitt på dagen är 1,5-2 h och de andra 2 lurarna är 1 h, i bästa fall 1,5 h :?

Däremot har nätterna varit bra igen sedan vi kom hem :) Han har bara vaknat 1 gång under natten för att äta, detta har dock skett mycket tidigare än kl 4 men har gett honom mat då.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Han svarade väldigt bra i början på buffning men gör inte det längre. Efter att ha läst tips på att använda det sparsamt brukar jag tex buffa 8 gånger, räkna till 16 och sedan buffa igen. Ska jag sluta buffa och vänta en stund även fast han gråter eller fortsätta buffa tills han blir tyst?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det heter ju buffa tills lugn men samtidigt ska man ju inte öververkliga, inte helt lätt det där :wink: . Jag skulle väl säga att första gången till lugn och sen efter dina egna tankar om hur många gånger (8/16/24), man vill ju att bebis ska förstå vad buffningen innebär innan man blir hårdare.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Tack för svar, det är guld värt att ni lägger ner tid på att svara på alla frågor! :D

Nu har det gått en vecka, det är fortfarande svårt att få honom att sova sina lurar utan att vakna. Han vaknar alltid efter ca 45 min men han skriker inte speciellt ofta då. Han gråter, gnäller och suger på sina händer mest, jag ignorera honom först ett tag för att se om han blir tyst om han inte börjar skrika. Har han börjat skrika har jag gått in och buffat men det har hänt att jag har fått gå in och ut ur hans rum i 1 h för att buffa och lägga tillrätta. Han har börjat att resa sig upp på armbågarna och rulla över till rygg, framförallt i vagnen reser han sig och försöker titta runt även fast han bara ser svart tyg i vagnen. Gör jag rätt som bara ignorerar honom om han såhär eller ska jag tillrättalägga, buffa och solfjädra då också?
Han sover oftast hela nätter från 20-07 med 1 eller 2 nattmål så de går bra men vi kämpar fortfarande med dagslurarna :?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vad siktar du på när det gäller schema? Hur vill du att dagarna ska se ut, alltså?

Det ÄR svajigt i början, men vill du införa schema så se det som en process, Rom byggdes inte på en dag! ;)

Själv skulle jag nog låta em-luren bli bara 45 min om han ändå vaknar då och inte hålla på att försöka söva om så sent på dagen utan hellre lägga lite tidigare för kvällen! Jag tycker det varit halvt omöjligt med lång lur på em. Däremot har vi haft tidig natt här, läggning 18.30 är inte för tidigt om morgonen är kl 7 anser jag! Men det kan kanske bli två nattmål ännu ett tag då iofs. Att vara trött på kvällen är inte fel, det är övertrötta bebisar vi vill undvika!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Jag har följt 2 månaders schemat som Torsmamma har lagt ut, det har funkat bättre och bättre men det är fortfarande den sista luren som krånglar en hel del. Det är snart dags för 3 månaders schema så funderar på att börja med det lite tidigare som du sa med att korta ner sista luren och tidigarelägga nattläggning.

Tror att lilleman har kommit in i sin 3:e utvecklingsfas för han har de senaste nätterna sovit mindre bra och ätit mindre än vanligt, får truga ordentligt för att han ska äta och får köra mer i omgångar för han släpper bara bröstet och sparkar med kroppen trots att han inte ätit på ett par timmar. Han har själv lagt till 2 nattmål så nu äter han runt ca 2 och 5 men det är lite olika tider varje natt. Han har också de senaste nätterna vaknat redan kl 23, då har han rullat över till rygg och gråter ordentligt. Första natten plockade jag upp honom och gav mat innan jag kom på mig själv och har därefter tillrättalagt och buffat vilket har gått bra, han har somnat om efter ett tag. Just nu avvaktar jag lite och så att han slutar vakna vid 23 och om han tar bort ett nattmål av sig själv innan jag reglerar det till ett nattmål. Hur länge tycker du jag ska avvakta med att ta bort 1:a nattmålet? Annars sover han från 20 till 6-7.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är vanligt att bebisarna blir mindre intresserade av att ligga och amma vid 3 månader då de upptäcker den ack så intressanta omvärlden. Att kapa sista luren och lägga tidigare så att du får 12 timmars natt låter som en god idé, ett klassiskt 3 månadersschema är ju 12-45-2-45, men man kan ha 1,5 timmes lur på fm ett tag till om det behövs, det gjorde det för oss i alla fall, tror fm-luren blev 45 minuter vid 4 månader.

Jag väntade också på att liten skulle plocka bort ett nattmål till av sig själv som han gjorde när vi hade tre stycken, men det skedde aldrig så jag säger bättre tidigare än senare att plocka bort nr 2. För att undvika att han rullar över till rygg kan du lägga ihoprullade badlakan under madrassen på långsidorna så att det blir som en trång ränna i mitten, det är inte 100% men brukar hjälpa.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"