Evigheter sen sist men nu har jag hittat hit igen, när man inte hittar lösningen själv.
Kort info. Tös på 8 år (i december), lillkillen på snart 6 år.
Två helt skilda personligheter på barnen: Tösen - stark, ilsk, kort stubin, känslig och mycket, mycket tankar och det är henne denna tråd handlar om.
Vi föräldrar lever separerade sen ca 5 år och lever ensamma, mycket god kontakt. Barnen bor 50 % hos oss. Båda vi föräldrar flyttade till nya bostäder i höstas och tösen bytte skola för 1 månad sedan. Haft en tuff höst pga oro från tösen ang skolbytet men det har gått över förväntan och hon har nya kompisar, gillar skolan och mår bra.
Problemet:
Tösen har otroligt kort stubin och illvrålar om något går emot henne. T ex låset på cykeln är trögt, får inte av sig skorna tillräckligt fort, någon råkar "krocka" med henne, korken på pennan sitter fast, bältet i bilen har vrängt sig och så kan jag fortsätta....
Tösen är otroligt ljudkänslig och illvrålar om det uppstår ljud hon inte kan få slut på. T ex någon är snuvig och drar in snoret, visslande ljud ifrån näsan, någon andas högt, tv:n är på när hon ska sova, jag sitter och pratar med en kompis eller min pojkvän när hon ska sova (hon har rummet ovanför tv:n och soffan), kylen brummar, ljud ifrån grannen, bilar från gatan och så kan jag fortsätta....
Tösen blir ilsk, bankar, smäller i dörrar/trappan och gapar om hon blir förpassad för sitt dåliga uppförande eller inte får som hon vill.
Jag ger henne alltid förberedelser för vad som snart ska hända för att slippa utbrotten då vi sett att hennes ilska minskat avsevärt (gjorde så redan för 3-4 år sedan) i och med detta. Jag ger henne motstånd och är minst lika enveten som henne. Jag har hållit mig till SD i den utsträckning det går (inte helt lätt att få till det när vi är hemma kl 16 och ska i säng kl 19. Allt för ofta är det svårt att motivera henne till att hon behövs i hemmet och varje gång det kommer på tal så är det skrik, gap och vägran. Men det går för det mesta att lösa och jag måste tyvärr använda konsekvens och handling för att lyckas - skulle önska hon ville det av egen fri vilja istället....
Nä, det är istället detta med henne illvrål, bank, smäll i dörrar och ljudkänslighet som jag inte kommer åt.
Värst är det varje kväll när jag vill se på tv, prata med min pojkvän eller vän i soffan när barnen har lagt sig. Hon har musik på i rummet, hörselkåpor för öronen och minsta ljud eller prat som kommer igenom (utöver det som kommer från hennes musik) så bryter helvetet lös.
Hon väcker sin bror, jag vågar inte gissa på hur mycket hon stör grannarna med att banka i väggen eller sparka i sängen och jag tänder på alla syllindrar. Lillkillen somnar oftast om (efter att fått somna om i min säng). Jag är väldigt bestämd på att jag kommer alltid att ha ljudet "normalt" på tv, prata med min pojkvän/kompis för jag ska kunna leva ett normalt liv, vilket hon inte ska styra. De har alltid sovit med "ljud" runt omkring sig, så varför sluta nu??
Hon kan inte gå normalt i trappan utan att låta som en elefant (och vi övar på att smyga och gå ordentligt och bland blir jag pinsamt jobbig och ska lära bebisen - hon - att gå ordentligt). Hon skriker när hon ska säga något (och jag pratar på i hög ton väldigt teatraliskt för att visa hur illa det låter om vi ska ha den samtalstonen mot varandra). Hon ljuger om att gjort sina sysslor och blir lika förbannad när jag kommer på henne.
En klockren tonåring har jag här hemma och jag är otroligt tacksam för att jag fortfarande har ork och möjlighet att kunna ta henne under armen och hysta i säng när hon tagit för stora utsvängningar. Men illvrålet, bankandet och smällandet med dörrar vet jag inte vad jag ska göra åt.
När vi haft dessa utbrott och lugnat oss har vi en mycket ångersam tös (och mamma när även jag gormat och skällt allt för mycket) och då går allt som en räls. Önskar bara så att jag kan hitta genvägen för att vi båda ska kunna få en mer harmonisk tillvaro. Just nu är det inte roligt!!
Kram Nina