9 månaders som skriker vid läggningar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
hugo77
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 16 jan 2015, 10:34

9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av hugo77 »

Hej!

Jag hoppas att jag är på rätt forum nu, annars får ni flytta mig :roll:

Vår Elisabeth är strax över 9 månader - född 2014-12-16. Hon är standardmodellad från början och det har fungerat så bra. Hon har sovit 12 h natt och morgon och lunchlur varje dag. Men för två veckor sedan hände något, hon blev förkyld och då började allt strul. Hon ställer sig upp i sängen och vrålskriker när vi går ut (vid alla läggningar). Hon gråter och blir arg för ramsan. Hon skriker så hon hulkar och hostar. När vi sedan då går in (otaliga gånger) så lägger vi henne ner, buffar och solfjädrar. Oftast lugnar hon sig och somnar men ibland får vi stå hukade över spjälsängen länge innan hon somnar in. Vi har liksom inte följt en linje utan mest provat det som fungerat för stunden. Vi har tom legat i sängen bredvid i tron att hon behöver närhet eftersom hon vrålar när vi går ut. Eg är det inte vrål utan ett ett sådant hemskt övergivet skrik och mitt mammahjärta fixar inte att ignonera det. Vi har försökt allt. Ramsa ut, snabbt ut. Husljud. In och lägga tillrätta och snabbt ut. In och lägga tillrätta och stå kvar. In och ut, ut och in. Klart är att hon lugnar sig när hon får en hand på sig, oftast. Då hulkar hon mindre och mindre och somnar till slut. Men häromnatten tog det två timmar innan hon somnade om. Vi tänker 8-mån ångest, oro. Jag har läst BB om ångest såklart och jag vet att vi kanske gjort galet som gått in och ut och legat inne mm men man gör så gott man kan, i just den stunden i tron att det är det bästa. Vill säga att vi kurade vår son vid 8 mån och det gick så jäkla fantastiskt bra och därför var jag så inställd på att köra SM med Elisabeth (och det har ju fungerat så bra fram till nu). Jag tänker att det är något som har hänt, en fnurra men jag skulle så gärna vilja ha lite råd och tips på vägen hur vi bäst kan hantera detta nu. Är det någon av er som känner igen detta?

Hon får bra med mat och äter i massor, hon får utevistelse två gånger varje dag och social delaktighet och skratt till godnatt :o) . Sömn på morgon och sömn på lunchen, sammanlagt 14.5 h / dag.


Stora kramar

Emma
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Fnurror uppstår då och då men resultatet beror på hur vi bemöter dem. Tänk så här: Hon blev osäker och frågade(högt :lol: ) om hon verkligen skulle sova ensam och ni svarade genom att "säga" Nja, det ska du nog inte, vi vet faktiskt inte med era handlingar. Att prova olika tekniker ger bara mer osäkerhet hos barnet som vill få ett klart och tydligt svar. Närhet tillgodoser man på dagen och har inget med natten att göra, ju mer ni "hjälper" henne desto mer och längre kommer problemen att pågå.

Verktyget är ramsan. I krissituationer kan man utnyttja sig av en lång solfjäder (tryckpressen) men jag har endast provat det med mindre bebis så det kan jag inte uttala mig om hur det är på äldre barn. Jag hade endast använt mig av ramsan som verktyg men frågan är om det gått så långt så att hon måste kuras :-k ?

Tors mamma, vad säger du? Input, please!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hugo77
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 16 jan 2015, 10:34

Re: 9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av hugo77 »

Hej MsmA!

Tack för ditt svar :D

Jo visst svarade vi med osäkerhet och skulle läst BB när det började krisa. Om just 8 - mån ångesten och att vid kris första natten gå in men andra och tredje Def inte [-X . Nå nu är vi här och som jag skrev - vi gjorde det med hjärtat och sen har vi sonen precis intill som blir störd såklart av hennes skrikande. Du har kanske rätt - en ny kur på tre dagar. Jag och min käre man är helsynkade och vill bara få hitta rätt och tänker nog nu att kur är enda sättet. Två veckor har gått och det funkar inte. Vi tänker att ngt har hänt och har resonerat mycket kring orsaken. Med sonen var det så lätt att kura eftersom vi inte fått sova på 9 mån. Med henne SM från början har det gått så bra så vid stod lite handfallna nät detta kom. Tänkte nog aldrig på att det skulle fortsätta. Hon ställer sig upp och kan inte komma ner. Tror att det kan bidra till hennes ångest. Anna skriver att då får man hjälpa - gå in och lägga ner. Ja...Hu vad tror ni?

Kram och tack :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag tycker att ni helt enkelt kör kuren från natt 1 så vet ni hur ni vill göra och varför. :wink: Den största boven brukar vara just föräldrar som är rädda att störa syskon, detta tycker jag ni skall lägga åt sidan och behövs det så ramsar man dem båda över en och samma kam :D
Ang. barn som står upp och inte kan sätta sig, detta måste ni öva, öva, öva på dagen! MASSOR!! Minst 5min/10ggr/dag. Hjälp henne inte för mycket utan öva med mutor och roligheter så hon kan sätta sig! Då kan också ni med säkerhet ramsa och veta att hon faktiskt KAN sätta sig själv.
Ang. att lägga ner dessa barn så måste man ha mycket IS i magen och våga vänta tills de verkligen BER om hjälp med att få lägga sig. Först då kommer de ligga kvar om de står upp. Om du går in och lägger ner mer än 1 gång på en vakentid, har du gått in för tidigt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
hugo77
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 16 jan 2015, 10:34

Re: 9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av hugo77 »

Hej!

Tack för svar. Japp vi övar på dagen - det glömde jag skriva. Men ska öva mer, det låter ju så självklart när du skriver det. Även det m att ramsa storebror om han störs. Absolut rätt har du. Oron ligger hos oss - och värre blir det ju mer tiden går och ju tröttare man är. :?

På lunchen somnade hon faktiskt efter 30 min =D> - det krävdes dock ett flertal tillrättaläggande innan hon valde att fortsätta ligga ner. Mycket gråt. Inser att vi har svängdörr in och att vi springer in alldeles för ofta [-X NO good :shock: . Vi kör en kur - som vi har tänkt och hoppas ok att jag återkommer här med ev frågor när vi väl är igång.

Emma
hugo77
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 16 jan 2015, 10:34

Re: 9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av hugo77 »

Hej!

Nu har vi påbörjat kura men skulle behöva lite push.

Natten till igår gick jättebra, hon la sig utan att ställa sig upp och gråta och vi ramsade fint ut. Hon vaknade till en gång vid 22 men ramsade och hon somnade om. Vaknade till igen vid två tiden och då ramsade vi, lade tillrätta en gång och sen somnade hon om till 7. Dagslurarna gick ok, fm luren var lite svår hon sov bara en kvart. FIck lägga tillrätta två gånger och ramsa. Lunchluren gick bra, hon sov en 1, la sig utan att vara ledsen. När hon vaknade efter en timme gick jag upp och lade rillrätta, buffade lite i rumpan och sen ramsade ut och hon somnande om en halvtimme till. Men inatt, hu. Hon somnade så bra men vaknade 23. LÅg vaken till 01. VI ramsade och var inne ett par gånger och la tillrätta. Hon var så ledsen så hon skrek. Till slut gav min man henne nässpray (hon är förkyld) och lite välling i sängen och sen sov hon lugnt hela natten till 7.

Ok, synpunkter. Vad göra? Vad kan ha hänt? Vad gör vi för fel?

Emma
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja vad gjorde ni för fel?
Hon somnade så bra men vaknade 23. LÅg vaken till 01. VI ramsade och var inne ett par gånger och la tillrätta. Hon var så ledsen så hon skrek. Till slut gav min man henne nässpray (hon är förkyld) och lite välling i sängen och sen sov hon lugnt hela natten till 7.
Jag vill säga LÄS detta igen!

"vi ramsade" vem är det som kurar? Ledsen så hon skrek, hmm.... ja, det låter ju så klart när man har "synpunkter på saker och ting" :roll: Är hon verkligen LEDSEN och BER OM HJÄLP??? Ni måste VÅGA lyssna och faktistk bestämma VAD betyder skriket??? Arg? Frågande? Ledsen? Rasande? Vad är frågan? Om man inte ligger kvar när man går in första gången och lägger, då var ju inte en "fråga på hjälp" här, eller hur? Så hon bad inte om hjälp? Inte heller andra gången? Så ni svarar alltså med att här skall FULL trafik råda...
SEN, efter allt detta (ursäkta mitt utryck) "testande" så bestämmer din man (om nu du gjort jobbet innan) att det mamma gör är inte rätt. Så henne slutar vi definitivt att lyssna på. Nu tar PAPPA ÖVER och bestämmer att här behövs nässpray och välling för att man skall kunna sova.

Så min fråga blir ju då så klart. Tror du hon fått svar på sina frågor? Tror du hon fick RÄTT svar? Att hon nu kommer sova lugnt och fint utan att vakna framöver?

Anna W säger, för att barn skall kunna göra FRAMSTEG, måste vi föräldrar göra BAKSTEG. Så gör jag hela tiden samma, samma, samma, ja då säger du i HANDLING att om vi inte gör ALLA dessa saker så KAN du inte sova, och inte vara trygg. Då kommer hon så klart att ställa frågan ÄN högre och LÄNGRE nästa gång. Visst?
Men visar jag förtroende, ramsar med säkerhet och BETRYGGANDE på de frågor hon har, ja då kommer hon att nöja sig med de svaren och ni kan göra lite MINDRE nästa natt, och nästa och nästa. Blir hon argare av ramsan, ja då var hon inte riktigt ledsen från början. Då får man tyvärr avvakta, i värsta fall spela lite Mozart riktigt HÖGT så hon har annat att lyssna på än sitt eget klagande. När hon verkligen BEHÖEVER hjälp, DÅ skall hon ha det. Helst som ramsa, men i värsta fall EN tillrättaläggning MED ramsa som sätter PUNKT för allt. Funkar inte det, har du gått in för tidigt.

Läs gärna runt här på forum om hur vi pratar om barn som skriker föräldrarna TILL sig. Och då är cirkusen ett faktum. Är hon hungrig kl. 23 eller 01 och faktiskt "behöver" mat/välling, då har ni inte matat på tillräckligt på dagen. Då måste man ge stadigare mat. Se till att servera rejält med protein och fett i maten. Pasta, smörgås, välling, gröt är alldeles för mycket kolhydrater som får blodsockret att åka jojo... Detta bör man inte ge FÖR mycket av. Mera protein, fett och grönsaker är grejen. :wink:

Så nog med "uppläxningen" (kan säga att jag i ärlighetens namn hatar att göra inlägg som dessa. :( )

Så, ta fram en plan! Skriv den på dörren! EN person tar natt 1+2 helst. Den som har MEST attityd! Den andra får sova på annan plats med öronproppar. I vissa fall när jag åker hem till folk får tyvärr en och samma förälder ibland ta hela första veckan på natten så den andra verkligen SER OCH KÄNNER att detta funkar och är bra!

Sist, det är inte riktigt VAD vi gör utan HUR vi gör det vi gör. LYSSNA på henne, VÅGA lyssna. Vad ÄR frågan? Alla skriker olika och för många föräldrar blir skriket och lyssnandet ett stort uppvaknande. :wink:

Pepping och inspirationstråd. :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5252
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ramsan får inte lov att betyda att mamma kommer in snart [-X . Tillrätta läggningar görs endast när hon verkligen frågar efter det, det tar lite tid att lära sig signalen men annars blir det bara spring. Nässpray och liknade ges innan läggning. Sätt in en skål med hackad lök som ni hällt kokande vatten över under hennes säng, det hjälper mot både nästäppa och hosta.

Ni måste minska trafiken i rummet helt enkelt - det är "felet". Hon får lov att protestera men om hon är ledsen så kan det vara för att hon blir förvirrad av era inkonsekventa "svar" med både ramsa och gå in till henne. Välling vet ni nog själva att den inte finns i kuren :wink: .

Läs på IGEN, flera gånger, gör man inte kuren ordentligt så får man resultat därefter :!:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hugo77
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 16 jan 2015, 10:34

Re: 9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av hugo77 »

Undrar om detta inte är en sida där man skall kunna skriva in sina frågor och funderingar och sedan få lite kloka råd och tankar på vägen. Hade det alltid varit enkelt så hade det väl inte funnits alla dessa trådar och frågor i forumet? Eller tänker jag fel? Du skriver att du inte gillar att läxa upp folk och jag kan svara dig det inte är särskilt trevligt att få en uppläxning i ansiktet när man ställer en fråga. Vi ställde inte en fråga för att vi tyckte det var kul utan för att vi behövde några kloka tankar i den situation vi befann oss i just då med dottern. Vi är fullt medvetna att vi kanske inte gjort allt rätt på vägen och är fullt medvetna om att vi förmodligen sprungit för mycket hos henne ett tag där men därifrån till att läxas upp totalt är väl lite mycket…

Hittills har det varit givande att läsa om andras problem och forumets förslag på lösningar men nu kommer vi att lämna denna sida då vi inte behöver en som med VERSALER berättar vad vi skall göra och att det bara finns ETT rätt sätt. Så svart eller vitt kan ju inte livet vara. Vi hade kanske förväntat oss ett sådant svar av någon nybörjare men INTE av en moderator för sidan. Och missförstå mig inte, vi tycker fortfarande att metoden och idén som Anna under åren tagit fram är fantastisk. Vi rekommenderar alla vi känner att läsa BB och ta in det som Anna skriver.

Slutligen, oklart om vi gjort fel eller inte men efter välling (ja, hu ja, vi gav ju välling EN natt) och nässpray har hon nu sovit 8 nätter och dagar utan några större problem =D> .

Ulf (Emmas man)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 9 månaders som skriker vid läggningar

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ulf (Emmas man) Vad härligt att ni lyckades lösa det hela just för er! BB är en fantastisk bok som Anna börjar med att skriva "ta det ni vill ha, förkasta det ni inte vill ha" (typ) Och det är det som är det underbara med BB.

SHN är dock annorlunda, här måste man tyvärr följa ETT recept. Precis så som det är skrivet. Det går inte att försöka laga en sockerkaka utan ägg då blir inte kakan som receptet lovar, om du är med?

Och atat då köra "SHN-kuren" på "sitt eget" sätt är inte alltid helt lyckat. MEN (inga regel utan undantag) kan gå för vissa, just för att man hittar den där "attyden" som vi talar om. Lycka till för er!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"