6 mån kurning går åt fel håll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Älskasömn

6 mån kurning går åt fel håll

Inlägg av Älskasömn »

Hej

Vi kurade vår numera 3åring när han var 4 mån och det har gått jättebra. Nu är det dags för syskonet som är 6 månader och redan från start sov långa fina nätter men hon somnade först vid 22 tiden samt att hon endast sov dagslurar som var 30 min långa. Det har varit omöjligt att få henne att sova längre på dagen. Vi kurade henne för att hon skulle sova bättre på dagarna och gå och lägga sig kl 19 tillsammans med sin bror. Men vi gör något fel. Trots intensivt kurande och kämpande så tar det ca 30-50 min att få henne att somna och hon vaknar ibland en timme efter och så kämpar vi på nytt. På dagarna är lurarna ok men vi kämpar fortfarande med den långa luren då hon vaknar efter 30 min.

Vårt schema:
7.00 vaknar och ammar båda brösten
8.30-9.15 sovlur
10.00 gröt och fruktpuré + mjölk
12.00-13.30 middagslur
14.00 grönsakspuré + frukt
15.45-16.30 sovlur
16.45 ammar + gröt och frukt
18.30 välling eller mjölk men ofta vägrar hon dricka och börjar gnälla då hon verkar trött
19.00 sova

Problemet är alltså: hon gnäller när vi skall ge henne flaskan för natten och skriker så det är vansinnigt svårt att få till skrattet till gonattet och sedan är det jättekämpigt att få henne att somna samt att hon oftast vaknar innan 7 på morgonen. Middagsluren är också lite kämpig men hon kommer oftast till ro och somnar om igen. Som det är nu känns det hopplöst eftersom det känns som att hon sover mindre och mindre och bara blir skittrött. Vi använder sovmusik (mozart) buffar, ramsar och solfjädrar.

Vad skall vi ändra på?
Är schemat ok? Eller bör vi lägga in fler lurar som är kortare så att hon sover mer totalt sett eftersom hon vaknar efter 30 min i middagsluren?
Tacksam för all hjälp eftersom hon sover sämre och mindre sen vi införde schemat.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 6 mån kurning går åt fel håll

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkomna! :D

1. Schemats tider tycker jag ser jättebra ut.

Ang. en 6-mån! Det jag tror ni går MEST bet på med schemat är mat! En 6-mån behöver MYCKET MASSOR med mat och det skall gå FORT, riktigt riktigt fort!

Så att amma på morgonen är ok, men jag skulle följa upp den amningen med grötfrukosten du har som lunch. :wink:
Och innan långluren ge rejält med RIKTIG mat, grönsaker, kött, fågel, fisk, massa fett, och avsluta med lite mosad banan på det. Mata fort, fort, fort. Ny sked in innan hon hunnit svälja brukar oftast vara mera brukligt än undantag!
Sen Mellis och en REJÄL middag på det! Samma som lunch. Sist kvällsslurk som kan vara amning, flaska eller vad ni vill. Att inte "vilja/behöva" äta det sista man gör säger inget om hur natten blir, utan det är den totala mängden mat över hela dagen som påverkar hur man sover.

2.
Vi använder sovmusik (mozart) buffar, ramsar och solfjädrar.
Du har inte skrivit HUR länge kuren har pågått? VAD ni gör i vilken ordning? Man kan liksom inte göra dessa saker ovan i vilken ordning som helst.

3. Rörelse och aktivitet! En 6 mån behöver MYCKET rörelse och framförallt ålträning! MASSOR! För att de skall sova gott måste de göra av med energi, mycket energi!! Samt en utevistelse på 1 tim fm och 1 tim em behövs där man får uppleva skog och natur, ta på bladen, känna doften, sitta och titta i vagnen på spännande saker i naturen. SEn hem och åla lite till.

4. skratt till go natt. Detta har man MÅNST 20 min innan alla läggningar.

5. Mörkläggning, Ett tips kan vara att ha långluren i sovrummet i totalt mörklagt sovrum. Det funkar bra för många som inte sover hela luren har vi här på forum märkt. Se över mörkläggningen att det är totalt svart även kl. 12.00 på dagen, du skall inte kunna se handen framför dig!

Pepping trådar!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5252

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Älskasömn

Inlägg av Älskasömn »

Hej Torsdagsmamma

Tack för tips och svar! Några frågor och svar så att vi får allting rätt.

1. Schemat ser alltså bra ut. Ok, då ändrar vi inget på det. Vi har kurat sedan 1 månad tillbaka.
2. Mer mat. Ok, det är en stadig bit vi har men jag ändrar gärna och ger mer. Om jag ger gröt till frukosten också, skall jag fortfarande ge mat kl. 10 och sedan innan lunchluren igen? Eller bara ge innan lunchluren? Det blir i så fall 5 mattillfällen nämligen, och om hon inte är hungrig är det svårt att ”bända upp” munnen när hon stänger den…
3. Ok, mörkt vid lunchen också. Provar det.
4. Tycker vi försöker med rörelse och aktivitet men jag kan säkerställa att det blir mer.
5. Rummet är kolsvart mha. mörkläggningstyg.

Kvällsrutin: Välling/amma, skrattet till gonattet, hej då lampan, sov så gott vi ses imorgon, lägga ner på mage, solfjäder, ramsar på väg ut. Musik spelas utanför. Ofta fungerar detta och hon somnar, eller så skriker hon och om inte ramsan biter alls, då solfjädrar vi igen och ramsar tills det fungerar.
Vid några tillfällen då hon varit övertrött biter ingenting, vare sig buffning (lååång tid), solfjäder eller ramsning. Har då tagit upp henne, tröstat henne och lagt ner henne igen o ramsat ut. Jag vet, ta upp är ”nej nej” men vi hade inget kvar i verktygslådan som fungerade.

När hon vaknar på 5 är rutinen: Ramsa först. Om inte det ger någon respons, solfjäder. Brukar dock ge dålig effekt och hon skriker bara vidare som när hon är övertrött, prövar då med buffning. Har oftast slutat med upptagning till vår säng och ibland somnar hon om där. Vi tar upp henne för att inte väcka 3-åringen som sover i rummet jämte.

Tack för hjälpen!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Jag tänker så här kring schemat:

7.00 vaknar och ammar båda brösten
7.30 grötfrukost
8.30-9.15 sovlur
11.30 grönsaks pure + kött, fågel fisk och sen fruktpure
12.00-13.30 middagslur
15.15 Mellis + frukt
15.45-16.30 sovlur
17.30 Middag (som lunch)
18.30 Amma och fyll på med välling vid behov.
18.45 Skratt till gonatt, flyg in i rummet! Lägg, trycktill och GÅ UT med den hurtigaste av ramsor.
19.00 sova

jag tror det är lite FÖR mycket verktygande här. SHN är ju liksom ingen "söva" metod utan en lugna ledsen barn metod så de kan somna och sova gott själva. :wink:
eller så skriker hon och om inte ramsan biter alls, då solfjädrar vi igen och ramsar tills det fungerar.
Vid några tillfällen då hon varit övertrött biter ingenting, vare sig buffning (lååång tid), solfjäder eller ramsning.
OM en ramsa inte biter, om solfjäder inte funkar, osv.. är det ett par saker som man behöver ha i åtanke. Har man kurat i 1 mån, SKALL ramsan FUNKA, dvs, du skall ramsa och förhoppningsvis få ett svar. Funkar inte ramsan och man sen går in, ja då säger du med ramsan, "Håll ut så kommer mamma snart in" :roll: :shock:

Så ditt jobb är att se till ATT den faktiskt fungerar som det verktyg den är till för. Att lugna och skapa dialog. Det kan ta 100 ramsomgångar och att varje skrik är en fråga. Ibland måste man ramsaX4, X8 eller i vissa fall X12. Tar inte ramsa, och som du märker inte heller solfjäder, då är man oftast URSINNIG eller JÄTTEARG och på arga barn biter INGA verktyg! här gäller att man vågar härda ut och vänta på att de är mottagliga för det verktyg man då använder. (vilket nu borde vara ramsan!) Visst kan man spela jättehög musik utanför så de har annat att lyssna på än sitt eget klagande, i andra fall funkar dammsugaren bättre, eller mycket slammer i kök, badrum m.m. Men Husljud skall vara JÄTTEHÖGA, det är också ett verktyg!

Men säg att jag går ut med ramsan, bebis skriker, jag "provar" att ramsa igen, bebis skriker, jag går in och "Provar" med solfjäder, bebis skriker, jag tar upp!! Bebis skriker, jag då är liksom ALLA verktyg förbrukade som man har i sin verktygslåda. :cry: Då betyder ramsan, håll ut, mamma kommer. för att sen säga ligg en stund, snart tar mamma upp. osv.. I detta läget handlar det faktiskt mera om just dig än om bebis. Ditt jobb är att vara så lugn, bestämd, påläst, och trygg att du kan förmedla just detta. Är du minsta, orolig, frustrerad, arg, upgiven, ja då hörs detta, känns detta och sätter förutsättningarna för hur läggningen faktiskt blir.

Jag var och hjälpte en familj och kurade, det går strålande idag. Men pappan stod och ramsade utanför dörren med viss tveksamhet och stod i mer eller mindre "givakt" som soldater utanför dörren och lyssnade och lyssnade och sen sade ramsan. Kan säga att detta gick mindre lyckat. Så jag gick fram och klämde i med den absolut käckaste och säkraste ramsan som bara gick, med en rungande jättehög röst och avslutade med att gå. Och bebis blev knäpptyst. Så det slutade med att mamman fick lägga först och sen lära pappa. Nu går det strålande för dem. :heart:

Så ditt jobb är att förmedla "lugn och trygg" känsla hela dagen. för att när man sen lägger sig har man alla förutsättningar för att sova gott. Att bli arg, upprörd, ifrågasätta saker och tings varande är helt naturligt. Väljer man att solfjädra, då skall man vara beredd att faktiskt stå där i minst 45 min!! Bebis har dig där, du finns där, bebis skriker inte i sin ensamhet och är inte akut sjuk och behöver därför inte tas upp. Utan då står man där så länge som det faktiskt krävs för att bebis skall bli lugn! Sen går man ut med den lugnaste och gladaste ramsan av alla.
Vi tar upp henne för att inte väcka 3-åringen som sover i rummet jämte.
Här har du boven på morgonen!! Detta är DINA vargar och du förmedlar inte det lugn somo måste finnas där på morgonen. Så fort du är rädd att störa andra kommer hon känna detta och ifrågasätta dig och ditt varande. Är du verkligen säker???!!! Förklara för storebror att ni kommer och ha lite extra ljud på morgonen en tid, han kan lugnt ligga kvar och somna om. Han behöver inte oroa sig eller gå upp. FUNKAR faktistk! Annars ramsar man dem båda över en och samma kam! Efter kl. 05 brukar vi säga att det är vargtimmen, då är det noll tolerans för traffik i sovrummet! Här gäller att ramsan, musiken, husljuden, verkligen får göra sitt jobb!

Du kommer ha några extremt tuffa dygn för att göra om och göra rätt så bebis verkligen förstår och tar till sig ramsan, man kan inte "gena" över den liksom. Det ger alltid bakslag i slutändan. Så jag föreslår att ni går till natt 3-4 enl. lathunden. Lär er jobba med ramsan som den skall! Lugnt och metodiskt, inget "Prövande" utan genomförande!

Har ni svårigheter med insomningen på lurarna använder man marginalkvarten. Du kan lägga 15 min tidigare för att ha 15 min på dig att hon faktiskt somnar. Ingen SÖVA metod, utan lugna ledset barn så man kan somna själv metod! :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Älskasömn

Inlägg av Älskasömn »

Hej Torsdagsmamma!
Tack för jättebra kommentarer och hjälp. Från och med idag är schemat justerat enligt ditt förslag och min man var förvånad över hur bestämd jag lät vid läggningen igår. Glad men mycket bestämd! Det var massiva protester från lilltjejens sida men till slut lyssnade hon och somnade. Vaknade igen efter 1 h men mamma var bestämd på att det var dags att sova så hon somnade igen och sedan var det samma sak kl 4.36 och 6.00 men hon somnade faktiskt om vilket jag ser som ett enormt framsteg. Nu kör vi! :-)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Woho!!! DET kallar jag Attityd!! Bestämd, vänlig, tålmodig och lugnande! HURRAAAAA!!! =D> =D> =D>

Du vet barnet köper det om bara du gör det. :wink:

Kör nu ända in i mål! Utan tvekan!!
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"