Jag är helt ny på detta forum, och stolt mamma till en liten pojke på 3 månader.
Jag har länge varit sugen på att köra Sova-hela-natten kuren på min lille son, eftersom nattsömnen - och dagsömnen dessutom varit lite strulig med många uppvak. De första månaderna av min sons liv har vi gått och burit och kånkat och vyssjat en liten en som har varit väldigt svår att "lägga ner" i sängen. På dagarna har han oftast vaknat så fort vi lagt ner honom i sängen, och till nattsömnen har det väl gått lite bättre, men oftast har vi fått ha honom sovande PÅ oss i miiiinst en timme innan det kanske har gått att lägga ner honom.. Snacka om jobbigt! Sen har nätterna fortsatt med uppvak minst varannan timme och framåt morgontimmarna ännu oftare med massa snuttning vid bröstet.
Är inte övertygad ännu ifall vi ska köra kuren, och svårare blir det tror jag också att övertyga min man! Nu har jag i alla fall fått övertalat honom till att börja lägga lillen på magen när han sover, och vilken förändring det har blivit!
Vi började på några dagslurar, och plötsligt SOV han ju direkt vi la ned honom (han har somnat i famnen) men några gånger har jag även lyckats få honom att somna genom att bara lägga ner honom i rättan tid och så buffa på rumpan. Vi har en dagsrutin som ser ut ungefär såhär:
7.15 gomorron
9.15-10.00 sova
10.00 vaken med lek och mat
12.00-14.00 sova i vagnen
14.00-16.00 mat och lek
16.00-16.45 sova
18.30 behövs oftast en liten tupplur på ca 15 min
19.30 sova för natten
Så har vi dessutom nu sedan någon vecka börjat lägga honom på magen på nätterna, och de första nätterna sov han definitivt direkt längre pass på nätterna direkt. (Första natten sova han fem timmar i sträck och jag trodde att min lycka var gjord! Det visade sig dock vara effekten av en vaccinering... hihi... snart gick han tillbaks till vanliga uppvak efter 2 eller som mest 3,5 timmar.)
Men det som är skönast med magläget är att vi slipper det här "vågar vi lägga ner honom nu" som vi har gått med tidigare, nu vet vi att han sover vidare när vi lägger ner honom! Och som sagt, ett par gånger har jag lyckats med konststycket att inte ens bära honom till sömns, utan söva honom i sängen med buffning.
Livssituationen har definitivt blivit så mycket bättre sedan han började sova på mage! Jag slipper dagens oro över om jag får någon sekund för mig själv att gå på toa (!) eftersom jag inte vet om lillen kommer att behöva sova "på" mig.
Nu till mina frågor!
1. Jag har läst att man kan "smyga" in ramsan vid 3 månaders ålder - exakt vad betyder detta? Och vilken effekt får det senare, slipper man ev. kura barnet eller måste jag göra det ändå... I nuläget kan han ju absolut inte somna själv, utan endast genom att bäras - eller möjligen buffas i sin säng.
2. Jag har kunnat buffa honom till sömns några gånger, men har ju förstått att i själva kuren så ska man bara buffa tills han är lugn. Några gånger har jag prövat att buffa honom och göra solfjäder och ramsa och gå ut enligt kuren - men då vaknar han bara mer av det om han redan har somnat! Det enda som har funkat är att buffa honom tills han sover helt och sen smyga ut. Några tips här? Ska jag vänta tills han är 4 månader och så verkligen köra hard-core kur?
Mycket tacksam för svar!