En livfull berättelse från en vän och läsare bär vittnesbörd:
Men sedan får jag uppleva någonting för mig känslomässigt obehagligt.
Vi pratar om barn och livet i stort och ditt namn kommer på tal, varpå K säger: "Ja, men Anna har ju skrivit mycket i sina böcker innan hon skrev Barnaboken om hur hon förespråkar uppfostran av barn med fysisk såväl som psykisk misshandel".
Jag tänker att det här är inte klokt. Vad händer!? Jag känner hur adrenalinet börjar pumpa, men säger lugnt och fint, om än något förundrat: "Jaha, vad märkligt. Anna är en god vän till mig, jag har läst alla (vilket ju inte är helt sant, men jag drog till med ALLA) hennes böcker, inte minst Barnaboken, och talat med henne i timtal. Hon om någon har alltid tagit parti för just barnen. Och tvärtemot mot vad du säger nu så vågar jag påstå att Anna tar starkt avstånd och finner såväl fysisk som psykisk misshandel av små barn avskyvärt."
"Det var i någon bok hon skrivit innan Barnaboken", säger K.
Nu börjar jag bli lite illa till mods. Men behåller lugnet.
"Vilken bok då? Jag har som sagt läst alla Annas böcker samt självbiografi i tre delar - jag har aldrig varit i närheten av att hon skulle förespråka fysisk såväl som psykisk misshandel av barn i uppfostrande syfte i sina böcker."
"Jo, men jag är helt säker. Min dotter har pratat mycket om det. Vi får fråga henne när hon kommer. Hon kommer över om en stund, du kan väl stanna."
Jag vill bara därifrån men kan inte låta bli att stanna. Jag måste bara höra vad det är frågan om!
Hennes äldsta dotter (mamma till en sjuåring) kommer på besök. Vi hälsar och kallpratar en liten stund. K ställer frågan till sin dotter:
"Du, det du berättat om Anna Wahlgren - vilken bok var det du hade läst det i?"
Jag tänkte i mitt stilla sinne att det kanske var 'Felicia försvann' hon läst. Döm om min förvåning när hon svarar:
"Jag skulle aldrig läsa hennes böcker, jag har läst det på nätet. Hon är för aga. Man ska typ köra ihjäl barnet i en vagn och slå det på rumpan samtidigt. Det finns till och med film på det på nätet. På hennes egen hemsida. Där de hetsar varandra att låta barnen skrika sig till sömns."
"Jaha, okej... På nätet alltså?" Trevar K men hinner inte längre innan hon blir avbruten:
"Men fan mamma, håll bara käften! Jag vill inte höra ett ord om den där människan Anna Wahlgren! JAG VILL INTE HÖRA. Inte ett ord till!!! Det finns ingenting du kan säga som får mig att ändra mig!"
Jag blir helt stum, likaså K. Vi tittar på varandra och jag ser i K.s blick att hon inte längre är lika övertygad. Jag bestämmer mig för att helt enkelt låta bli att göra ett inlägg i saken med just den här personen. Det känns inte helt tryggt, smockan hänger liksom i luften.
Sedan lägger hon till:
"Om jag skulle få höra att någon här i området använde sig av hennes metoder skulle jag kontakta socialtjänsten och göra en anmälan gällande misstankar om missförhållanden i hemmet."
:-#
#-o
Förtalet och det elaka sladdret dör kanske inte heller i modern tid, men vem bryr sig? Vad är i längden livskraftigast? Mest befrämjande? Vad är till god nytta? Sann glädje?