Kura 4 mån som ej kört SM

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Zazoo

Kura 4 mån som ej kört SM

Inlägg av Zazoo »

Hej

Min lilla tjej sover dåligt både dag som natt.
Från att ha sovit ca 20-08 med 2-3 gånger för mat vaknar hon nu nästan varannan timme minst och vill äta, därefter somnar hon om.

På dagen sover hon väldigt oroligt. I vagnen klarar hon 20-30 om vi är ute och går.
Sover hon i min famn kan vi få ihop 60-90 min men då med gungning vid jämna mellanrum.

Har läst SHN boken och tänkte kura nästa torsdag.
Däremot har jag en del frågetecken innan.

1. Kan man kura även om hon äter på natten?
Vi har sedan 3 dagar tillbaka börjat med gröt och puré men vill gå sakta fram eftersom hon har haft problem med magen och även haft kolik.

2. Vi har flera ggr testat att få henne att sova på magen vilket vi inte lyckas med, hon sover alltså på rygg och det är så vi tänkte kura henne, men hur gör
man om hon verkligen stretar emot när man vänder huvudet bortåt etc? Har en väldigt stark liten tjej och vill självklart inte göra henne illa.

3. Vi saknar rutiner för mat och sömn idag men hon äter ca var 3-4 tim och sover efter hon varit vaken ca 1,5 tim, även om det bara blir 5min så brukar vi "tvinga" henne eftersom hon är övertrött.

4. Kan vi börja kura henne eller skall vi försöka få in SM först?
Inga problem att hålla oss till mat och vakentider men hur gör vi ifall hon inte sover den planerade tiden?

Har skrivit ihop ett schema, vad tycker ni om detta?

7.30 godmorgon, ersättning + puré
9.30-10.15 sova 45 min
11.30 mat gröt/smakportion, ev ersättning
12.30-14.30 sova 2 h
14.30 ersättning + puré
16.30-17.15 sova 45 min
17.30 gröt + ev ersättning
19.00 nattslurk ersättning
19.30 godnatt

Ev nattmål?

Ellen är förr 140513

Tack på förhand!
/Jill
Ellen 140513
Ev kurstart 140925
Manfred10

Re: Kura 4 mån som ej kört SM

Inlägg av Manfred10 »

Zazoo skrev:Hej

Min lilla tjej sover dåligt både dag som natt.
hej och välkommen hit! :D

1. Kan man kura även om hon äter på natten?
Vi har sedan 3 dagar tillbaka börjat med gröt och puré men vill gå sakta fram eftersom hon har haft problem med magen och även haft kolik.

En regelrätt kur gör man utan nattmål. Maten brukar komma igång bättre dagtid när nätterna funkar. Men känner du dig osäker om hon är mätt kan du ha svårt att förmedla rätta lugnet till henne. Här måste du bestämma dig. Är hon mätt eller inte? :-)

2. Vi har flera ggr testat att få henne att sova på magen vilket vi inte lyckas med, hon sover alltså på rygg och det är så vi tänkte kura henne, men hur gör
man om hon verkligen stretar emot när man vänder huvudet bortåt etc? Har en väldigt stark liten tjej och vill självklart inte göra henne illa.

Det går inte att kura med riktigt samma verktyg när de sover på rygg, tex kan du inte använda solfjädern och buff med tryck över bröstet. Så mitt förslag är i så fall att kura på sidan alternativt bara använda en lätt hand över bröstkorgen utan tryck.

3. Vi saknar rutiner för mat och sömn idag men hon äter ca var 3-4 tim och sover efter hon varit vaken ca 1,5 tim, även om det bara blir 5min så brukar vi "tvinga" henne eftersom hon är övertrött.

Här måste ni sätta er ner och göra ett schema! Se internationella SHN. Ni måste styra upp både dag och natt om det skall funka.

4. Kan vi börja kura henne eller skall vi försöka få in SM först?
Inga problem att hålla oss till mat och vakentider men hur gör vi ifall hon inte sover den planerade tiden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
har ni läst denna tråd? När ni väl börjar så håller ni er till schemat. med verktygen ska ni hjälpa henne i ro om hon inte sover håller ni henne vaken till nästa lur. känner ni er rejält pålästa? har du "internationella SHN" i din ägo? :D

Har skrivit ihop ett schema, vad tycker ni om detta?

Ser ok ut tycker jag, det måste passa er och ellen.

7.30 godmorgon, ersättning + puré
9.30-10.15 sova 45 min
11.30 mat gröt/smakportion, ev ersättning
12.30-14.30 sova 2 h
14.30 ersättning + puré
16.30-17.15 sova 45 min
17.30 gröt + ev ersättning
19.00 nattslurk ersättning
19.30 godnatt

Ev nattmål?

Inget nattmål 8)

Ellen är förr 140513

Tack på förhand!
/Jill

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Zazoo

Inlägg av Zazoo »

Tack för svaret!

Ja vi har boken, tycker att vi är pålästa men skall läsa ännu mer.
Däremot har jag lite svårt att hitta information om dagarna.

Första natten sker buffning och ramsa, kommande nätter bara ramsa, och vid kris så ev buffning.
På dagen däremot, skall man buffa då första dagen eller enbart ramsa?

/Jill
Ellen 140513
Ev kurstart 140925
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :D

Dagen är samma som natten, men om man har lur i vagn så vagnar man, vissa buffar också i vagn, det går. 8) GLöm inte hänga över vagnen med skynke för synintryck eller mörklägg sovrummet kolsvart även på dagen! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"