Arg och ledsen 2 åring

Skriv svar
Rizzlan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 09:45

Arg och ledsen 2 åring

Inlägg av Rizzlan »

Hej!
Min dotter är snart 2 år, hon har sovit ok sen hon var liten, SM barn från början. Dock har hon alltid haft perioder där hon vaknar tidigt eller vaknar på natten. Just nu är vi inne i sån period.
I natt vaknade hon tex 2 gånger och gallskriker, inte nattskräck då hon är kontaktbar. Men riktigt ilsk och ledsen.
Hon är också arg och ledsen när hon ska vila på dagen. Kan skrika i ca 15 min innan hon somnar.
När vi lägger henne för natten är det också 100 saker hon kommer på som man måste göra. Hon är pottränad på dagen och på kvällen utnyttjar hon detta. Då är det kissa pottan som hon skriker osv. Vi har begränsat det till att vi går in max 1 gång efter läggning och låter henne kissa. Sen kan hon skrika högt, argt och länge.
Jag vet verkligen inte vad vi ska göra med henne. Ramsa blir hon bara arg. Provat musik hon skriker ändå, provat husljud. Skrattet till godnattet får hon alltid.
Vi har en liten på 6 mån också, och som tur somnar han bra. Men detta med den stora går mig på nerverna. Jag vill verkligen inte sitta hos henne osv, eller gå in och ut. Jag vill att hon ska sova, och somna glad inte ledsen. Till råga på allt är hon extremt lättväckt.

Som det är nu finns det ingen chans att de två kan dela rum vilket jag hade hoppats på.

Hon har natt 19,30-7. Och vilar middag ca 12-13,30.

Tack på förhand!
Noelle 120926
Luke 140213
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Arg och ledsen 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag måste säga att jag tycker du gör ALLT rätt. Hon ställer numera frågor i "påståendets form"
Jag är törstig, jag är kissnödig, jag är si och så...

Ditt jobb är att svara på dessa i ord och handling. Ja, de blir jättearga av ramsan. Min son blev också superarg av ramsan, men det är liksom det som är svaret. I värsta fall måste man sitta på en stol utanför och stoppa dem i dörren.

Jag hoppas hon har spjälsängen kvar, den bör ni behålla till 4 år då blir det mindre spring och färre frågor.

Det kommer bli bättre, men detta är liksom hur frågorna är just nu och kommer vara tills hon får tillfredsställande svar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rizzlan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 09:45

Re: Arg och ledsen 2 åring

Inlägg av Rizzlan »

Hej!

Tack för svaret. En liten uppdatering här nu.
Ja hon har fortfarande spjälsängen och hon älskar den, så den får stanna så länge som möjligt. Vi har kört med en taktik nu där vi är lite "före" henne om man säger så.
Läsa saga, sen får hon sätta på musik själv, kissa en gång till. Vi har också satt en stol nära sängen så att hon själv får klättra i den. Då blir det roligt att gå och lägga sig. Fröken "kan själv" ska nämligen göra allt... Lite skoj och bus i sängen och sen nattinatt. Det vi också gör som jag inte vet om det är rätt men det funkar i alla fall. Vi säger till henne att om hon skriker och gapar så stänger vi dörren, då mamma måste fixa saker och inte vill höra på skrik. Just nu vill hon ha dörren lite lite öppen. Hon är en mycket förståndig tjej så det fattar hon. Hon är mycket verbal och pratar i fulla meningar osv. Det har i alla fall hjälp på läggningen.

MEN, Hon vaknar tidigt.... I dag 5,20, annars ca 6,15, jag vill gärna ha morgon kl 7. Skriker så högt hon bara kan så man har inget val än att gå in och ta upp henne. Annars väcker hon lillebror. Jag vet inte vad jag ska göra här. Rummet är bäckmörkt. Tips på hur man gör här. Jag vill ju inte att han ska vakna då också. Huset är alldeles för lyhört... :(

På förhand tack!!
Noelle 120926
Luke 140213
Rizzlan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 09:45

Re: Arg och ledsen 2 åring

Inlägg av Rizzlan »

Glömde hennes tider:

Detta vill vi ha.
Vakna 7, (6,30 funkar också)
Vila 12,30 1,5 timme
Natt 19,30

Så här är det i dag:
Vaknar 6,15, 6, ja runt här.
Vila 12,30 1,5 timme
Natt 20. Oftast har hon inte somnat fören kl 20.

Hon sover alltså bara natt från 20-6 i 10 timmar, och vilar 1,5 timme. Vi fattas alltså 13 timmar. Vad ska man göra? :(
Noelle 120926
Luke 140213
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Arg och ledsen 2 åring

Inlägg av Tin »

Hej,

tidiga morgnar styrs enklast upp av en väckarklocka. Kör ni med det? Vet du hur du ska införa den om ni inte har använt er av en tidigare?

Sen skulle jag bestämma mig för ett schema på 13 timmar, och sen bara köra på det. Punkt slut!
Om ni vill ha natt 19:30 men hon tar en halvtimme på sig att somna, lägg 19:00. Då får hon lite xtra sömn och det brukar ordna till det på morgonen, de kommer liksom in i en annan sömncykel och vaknar inte till på morgonen.
Har ni dessutom väckarklocka så har tösten snart alla förutsättningar för en god natt och morgonsömn.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Rizzlan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 09:45

Re: Arg och ledsen 2 åring

Inlägg av Rizzlan »

Tack Tin!

Nej ingen väckarklocka, får nog ta och köpa en sån. Gör jag på nått speciellt sätt då? Säger att det inte är morgon fören den ringer o så ställer vi den tillsammans?
Lägga kl 19 ska vi prova med=)
Såg nu att jag hade skrivit att vi fattades 13 timmar, vi fattas 1,5 timme av 13 timmar... ;)

Kram!
Noelle 120926
Luke 140213
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Arg och ledsen 2 åring

Inlägg av Tin »

Hej,
jo väckarklockan. Köp en som är lätt att ställe, behöver inte vara nåt dyrt och inte lysa om natten. Bara en enkel klocka som är enkel att ställa och enkel att stänga av.

Förklara nogsamt att klockan bestämmer när dagen börjar, inte liten och inte mamma. Sen ställer ni den tillsammans, lämna den utanför litens dörr och när den sedan ringer på morgonen, gör glad morgon, kom in med klocka och låt liten stänga av klockan själv.
Poängen är att ta ansvaren från liten att börja dagen, man sover helt enkelt tills klockan ringer, och bara klockan bestämmer när det är dags.

Lycka till, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"