Övertrött bebis och vagningsfrågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
hanna-raori

Övertrött bebis och vagningsfrågor

Inlägg av hanna-raori »

Ok YlvisPylvis, jag startade en ny tråd :D Trodde att man var tvungen att hålla alla barnen i samma tråd, men jag föredrar också detta!

Så för att snabb-spola tillbaka: här är min original fråga och svar som följde:

--------

Hej allihop!

Jag har precis fått mitt tredje barn, hon är 5 veckor nu (född 12 juli). Jag har Barnabokat dom två senaste och kurade den första vid 6 mån. Jag kör givetvis också nu med den fantastiska Standard modellen.

Allt har verkligen gått by the book so to speak, hon är en fantastisk liten dam som är med oss i allt vi gör, som protesterar Max 5-10 min per dag, som får alla sina behov tillgodosedda. Jag matar för fullt under 1,5 till 2 tim. Nätterna är också exemplariska (21-06 med tendenser att sova över 04 målet, 01 målet skippat förra veckan),

Däremot är det lite småstrul under dagslurarna och det är det jag behöver lite hjälp med. Jag kan inte få henne att sova mer än 45 min! Jag har vagnat henne i skarvarna och det funkade i början, men efter att ha vagnat och sprungit in och ut med ramsor förra veckan kände jag att jag började trassla till och faktiskt SKAPA sömnproblem där det inte fanns några problem tidigare. Kändes som om jag kurade denna lilla enkla och fantastiska dam, och det tror jag inte behövs... Däremot känner jag att jag har missat nått på vägen? Kanske behöver jag backa tillbaka lite (hur man nu gör det!?).

Under smekmånaden sov hon de flesta tupplurarna som en gudinna, men det hände att jag vagnade redan då i skarvarna. Det kanske jag inte skulle ha gjort? Men jag har aldrig lagt henne om jag inte varit säker på att hon var proppmätt!

Så till och från har hon ändå sovit 2-2,5 tim utan att jag lagt mig i, men då hon vaknar efter 45 min så tycker jag att skriket låter som Anna beskriver: att hungern river i henne och hon vill överleva.

Så jag skulle vilja veta vad ni tror?

Kan det vara så att jag trots allt matande ändå inte lyckats lindra hennes hunger? Jag matar henne ibland mer än 2 tim i streck!! Och då menar jag verkligen matning! Gröt efter 7-rättersmiddag mätt alltså!

Eller är det naturligt att vagna i skarvarna? Hur ska jag i så fall tolka hennes skrik som jag tycker låter som rop på mat?

Jag skulle bli jätteglad för lite feed-back

--------

Stort grattis till lillasyster och välkommen tillbaka!

Vad fint ni jobbat!! Vilken härlig start i livet hon har fått!

Jag har två små skarvare här hemma och jag höll på att bli tokig på dessa 45-minuterslurar. Mina barn är till största delen flaskmatade, så jag vet ju dessutom att de inte var direkt hungriga. Dock tycker jag det är svårt att höra skillnad på skrik och skrik när de är sådär små..

De började inte sova som folk förrän jag backade undan och gav dem ro att somna om själva. Jag insåg då att jag mest störde... Ramsa är lite för tidigt (används som verktyg från ca 4 mån), men vagningen fungerar ju strålande - det vill säga om man kan tygla sig själv... Den här tråden är super! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

------

Hej och tack för svaret SaraMilana!

Nu har det gått ett par veckor till och det har verkligen varit upp och ner.. Mest ner plus att jag åkte på nån slags post-partum depression vilket inte direkt hjälpte attityden... Men sen hittade jag denna tråd av YlvisPylvis och hennes Samuel och jag hittade hem direkt!! viewtopic.php?f=24&t=50424

Bebis var ju bara övertrött! Tänk att jag inte fattade det... Helt sjukt, sen 2 dagar tillbaka sover hon från kl 20.30-08 med en liten nattmatning runt 3-4 snåret. På dagarna lägger jag henne redan efter en timme om hon verkar trött för att inte riskera övertrötthet. De två första dagslurarna har funkat jättebra (OM jag lägger i tid!) hon vaknar oftast efter 45 och jag var tvungen att vagna om ett par varv första luren första dagen, men sen sov hon tryggt utan att jag behövde göra nått alls. Igår vid eftermiddagsluren (runt 17) blev det rörigt... Hon behövde en 20 min lur tänkte jag, men det blev gråt, trött-protest och vagnande i en timme utan nån sömn alls istället...

Det fortsatte idag tyvärr : hon hade varit vaken bara 1,5 timme när jag la henne för morgonluren. Hon protesterade 15 min, jag gjorde husljud (har typ gjort hela veckans jobb på en lur!!), vagnade som man ska: hon accepterade och sov 1tim på det. Sen var det dags igen! I 40 min höll vi på: hon frågade, jag svarade. Jag körde Torp-Saras vagningsmetod.

Problemet är att jag känner att jag fastnar i vagningsträsket hur jag än gör... Hur sjutton kommer man ur? Jag har 2 andra barn, en hel grönsaksträdgård och egenföretagarjobb som väntar, så jag behöver inte låtsas att det finns en massa annat Det blir så onaturligt att stå där och vagna till varenda fråga tillslut. Hon slutar ju inte fråga!! Så jag står där en halvtimme tillslut.

Så min fråga: rent praktiskt, jag vagnar henne tyst, släpper, vagnar tyst, släpper osv. (Detta funkar bäst tycker jag). Ska jag verkligen svara varje pip med detta ? Då blir hon ju ändå beroende av mig och vagnandet efter ett tag? Kan jag inte ersätta vagnandet med husljud då och då också? Eller inget alls?? Känner att jag mer springer in med vargar än trygghet just nu...

Hur länge ska jag göra så här tills hon fattar? Tre dagar plus en vecka?

Hoppas på lite styrka från nån super mamma

-------

tis 02 sep 2014, 17:24

Ylvispylvis
Hjärtebarnskontrollant

Re: Träskbekymmer och andra småsaker
Hej, Grattis och välkommen tillbaka säger jag också!!

Vad fint att du vill SM:a din lilla! Imponerande bra jobbat hittills! Det vore förresten superbra om du vill starta en egen tråd för henne samt lägga in hennes födelsedatum i din signatur, det förenklar mycket för oss som försöker tipsa och hjälpa till.

hanna-raori skrev:
jag åkte på nån slags post-partum depression

Usch, vad jobbigt!! Det låter verkligen inte roligt, jag tyckte också att den första tiden var ganska tung och skickar en styrkekram!! Hoppas att du har stöd och hjälp i närheten och också har något proffs att prata med? Det ska ju MVC/BVC hjälpa till med, vad jag vet.

hanna-raori skrev:
Men sen hittade jag denna tråd av YlvisPylvis och hennes Samuel och jag hittade hem direkt!! viewtopic.php?f=24&t=50424

Här har du mig... roligt att tråden kunde hjälpa någon!

hanna-raori skrev:
Bebis var ju bara övertrött! Tänk att jag inte fattade det...

Inte så lätt att fatta! Övertrötthet är ett ganska vanligt problem men det är bra att veta att för mycket sömn också kan vara problematiskt. Inte alltid lätt att veta skillnaden. Det gäller att få sömnkontot att gå ihop för sin egen lilla skatt.

Vid alla förändringar brukar vi ju säga att det tar 3 dagar minst innan de sätter sig. Innan dess bör man inte utvärdera eller göra någon ytterligare förändring. Vad gäller din lilla skrutt så är hon fortfarande pytteliten (ca 7 veckor?) och den första tiden brukar vara svajig för de allra flesta. Hon vet inte mycket om livet, helt enkelt! När man inte är i sömnbristens land själv är det lätt att vara klok och säga: Njuut och håll ut! Det är en väldigt kort period som de är så små, snart får du sova! Men jag vet ju hur det är när man själv är där... Så vi ska försöka hjälpa dig så gott vi kan!!

Jag antar att du matar på så det sprutar ur öronen och erbjuder flera ggr under matningstimmen? Hur ser mat- och sovrytmen ut, det verkar som att du har en sådan redan? Har du sett översikten med vanliga scheman/sömnfördelning? Där står det så här om 2 månader (ett tag kvar dit men), dock bara tänkt som inspiration och absolut inte hugget i sten:

2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat (ca 10.30), Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30) (kan ha kvällsslurk 18.30 och lägga 19!!)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Om du har en tröttis ska du förmodligen satsa på lite mer sömn, gärna lägga tidigare på kvällen så du får 12h natt med 1-2 nattmål. Värt att känna till är att sista luren på em är krånglig för väldigt många så orkar du inte kämpa över 45-min-skarven där så kan du korta luren till 45 min och sedan lägga tidigare. Och det dröjde länge innan Samuel orkade vara vaken 2 h, som du kanske läste i hans tråd... Vi körde ju med en extra 5 min eller 20 min lur...vi får väl se om din lilla anammar detta eller hur ni gör.

hanna-raori skrev:
Problemet är att jag känner att jag fastnar i vagningsträsket hur jag än gör... Hur sjutton kommer man ur?

"Vägen ut ur vagningsträsket" finns i tråden "Svar på vanliga frågor - läs här först" (en FANTASTISK tips-tråd!), men jag kan inte länka så där fint som du... Hur sover hon förresten? På mage med larm?

Husljud är bra för tryggheten vid insomning men det kan också hjälpa att lägga liten i ett dunkelt rum för sig själv (inom hörhåll förstås!) så hon slipper bli störd för mycket.

hanna-raori skrev:
Så min fråga: rent praktiskt, jag vagnar henne tyst, släpper, vagnar tyst, släpper osv. (Detta funkar bäst tycker jag). Ska jag verkligen svara varje pip med detta ? Då blir hon ju ändå beroende av mig och vagnandet efter ett tag? Kan jag inte ersätta vagnandet med husljud då och då också? Eller inget alls?? Känner att jag mer springer in med vargar än trygghet just nu...

Oh ja, vagna bara vid vilda protester tänker jag. Avvakta först och se om hon klarar att somna om själv! Sedan verkar du ju ha koll på vagningen!

Viktigast av allt just nu är nog ändå att slappna av så gott det går, strunta i alla vargar (dem skjuter du!) och njuta av liten så mycket du kan och orkar. Ät fet mat och drick luzernte om du ammar och försök få hjälp med det viktigaste arbetet som kanske stressar dig så att du kan vila en stund när liten sover. Vid 3 månader släpper det mesta för de flesta (fint rim ), men förhoppningsvis förr.

Det ska bli roligt att följa er resa, bra jobbat och tveka inte att fråga på!!

Hoppas du orkat läsa mitt låånga svar...

Kram!

/Ylva
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
hanna-raori

Re: Övertrött bebis och vagningsfrågor

Inlägg av hanna-raori »

Hej YlvisPylvis! Vilken ära att få din som guide då det var tack vare din tråd som vi fick läget under någorlunda kontroll här hemma :thumbsup: jag är övertygad om att min lilla depression hade med trötthet att göra, samt att det gick så bra att SM'a med mina två tidigare, att jag typ blev superbesviken när jag inte lyckades lika bra denna gång :oops: Vi bor i Belgien, så nån sån lyx som BVC/MVC har jag inte tyvärr. Samma med det där du skrev längst ner: luzernte?? Har ingen aning om vad det är ens :wink:

Hursomhelst: tack för det långa svaret, det hjälpte verkligen! Jo, det känns som om jag är på rätt spår, jag skulle lätt kunna anpassa 2 mån schemat på Alva (som hon heter... Vanligt namn hemma i Sverige, här får jag repetera det både en och två gånger, samt har hört flera säga att det låter som en ... Always-binda!!?? Yep... :roll: Belgare alltså...)

Jag är inne på tredje dagen nu, och nu har jag verkligen fått till det rätta knycket med vagningen. Anledningen att det inte funkade var för att jag inte svarade tillräckligt fort!! Snacka om findetaljer, men jag lät henne fråga 1-2 sek innan jag drog och släppte vid tyst. Det gjorde all skillnad så snart jag började vagna PÅ SEKUNDEN hon frågade. Nyss när jag la henne så började jag inte med att vagna heller, jag lät henne vara, pysslade med annat och gick inte in förrän det var vilda protester. Det tog 5 min att få henne från arga protester till gulligt lallande (låter som om hon förklarar supertrevligt varför hon är osäker hihi). Efter lallandet brukar det räcka med lite gungande fram och tillbaka bara.

Ang. sov läge: mage så klart! Och i ett dunkelt rum, i barnvagnen tills hon vuxit ur den, med ett tunt skynke över ... eehhh... hålet? ( efter 10 år utomlands är min svenska rätt så pinsam haha!) Med en 6-åring och en 4-åring i huset är det ganska livat, så det är skönt för henne att ligga ifred lite grann. Hon blir buren, kånkad, sönderpussad och lekt med (bättre än dockor tycker dom båda två), men hon är då snäll och går med på allt som storasyskonen hittar på :roll: (under mammas och pappas vakande ögon bör nämnas)

Skumt att du inte kan se hennes födelsedatum, dom är i min signatur... hon är född hemma 12 juli (2014 så klart).

Så skönt och stärkande det känns att ha er alla bakom mig igen! Det är redan superstor skillnad mot förra veckan, barnen började skolan den här veckan också, så nu har jag ny energi och kraft att hjälpa henne på rätt väg :mrgreen:
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Oj! Glömde lite saker:

Jo, det finns redan nån slags rytm:

Hon sover redan ca 20.30-08 med ett 30 min nattmål runt 04.

Och sen:

Ca 8-9.30 äta, 1 tim, social samvaro, umgås, morgontvätt/byte, nya kläder

Sen sova 2 tim

Ca 11.30-12.30 äta, jobba med mamma

Sen sova 2 tim

Ca 14.30-16 äta (så gott det går -de större barnen kommer hem, svårt att koncentrera sig då... Men jag tycker ändå att hon får i sig som hon ska. Hon visar aldrig tecken på att vara hungrig när hon vaknar, hon kan vänta ett tag på maten)

Sen sova ca 45 min, krångeltuppluren tills nu... Fast idag kommer det gå lättare tror jag, nu när jag fått in "knycket" :wink:

Ca 17-19, mycket att göra för mamma och pappa! Äta bröst 1x2 runt kl 18, precis innan familjen äter middag. Pappa lägger de större och mamma ger bad och bröst 2 ca 19-20. Där brukar jag låta henne somna vid bröstet 5 min för att orka äta allt inför natten, men det blir ändå en massa övertrötthet tycker jag... Kanske skulle jag låta henne ta 1,5 tim lur där istället för 45 min nu när jag är "the master of vagning" :lol:

Fråga: ska jag räkna tupplurstiden från det jag lägger henne eller från när hon somnar? Det kan ta lite tid för henne att somna tills hon fattat. Plus att hon för tillfället vaknar i 45 min skarven förstås, men också några fler gånger under sovpasset. Efter lite vagnande i skarven får jag ofta gå in 5 min efter att hon somnat, eller/och efter ibland 20 min.

Jag ska avvakta veckan ut gör att se om hon lyckas sova hela lurar utan min hjälp (stjälp!?) men jag ska läsa ut ur träsket tråden också : är det denna du menar? http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och TACK för hjälpen att fixa den nya fina tråden!

Och för komplimangen förstås... :oops: :mrgreen: Men det är DU som gör jobbet, så ta åt dig själv av äran när det går bra!! =D> Det behövs för de jobbiga stunderna... :roll: :lol:

Alva, så fint! Endast en bokstav skiljer henne från mig! :D Belgare verkar inte vara så värst namnkunniga... :roll: #-o :lol:

Vagningstråden jag menade var den här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159 hoppas det funkared länken! [-o<

Härligt att du fått in knycken, det gör stor skillnad!! :thumbsup: Attityden verkar också finnas där så det här går nog hur fint som helst! Skönt med magsovning!! :)

Luzernte är alltså ett te men du får nog googla för jag vet inte mer själv, har bara sett många rekommendera det :D .

OM du ska ändra ngt i det fina schemat tycker jag det är bättre att försöka förlänga 45-min luren hellre än sova länge på kvällen...bättre att försöka lägga för natten redan kl 20 (eller 19.30?) då tycker jag.

Lurar när de är så små räknar jag från det att de somnar. Det är ju för att få naturliga sömnpass då de lättare vaknar till efter 5, 20, 45 min osv. Men när de blir större får man vara lite hårdare. Vet inte heller om alla gör som jag... :-k

Hur funkar kvällsläggningarna för er, har ni mkt trassel eller somnar hon fint?

Härligt med självförtroende och attityd!! :D :thumbsup: "The master of vagning"! :lol:

Kram och fortsätt jobba på så här fint!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Hmm... Kanske inte var bästa tuppluren att försöka lämna vangningsträsket... (Sen-eftermiddagsluren). Jag lade henne tillrätta kl 16.30, påläst och införstådd med träsktråden, vagnade inte förrän hon började fråga, tog väl några minuter. Rejäla svar från mig, bössan laddad, ingen tvekan! Tog typ 15 min då kidsen lekte högt utanför (vilket bara var bra, tänkte jag!) hon somnade... 5 min! Sen var det dags igen. Ok, ytterligare 10-15 min. Sen blev det riktigt lugnt! Nu, äntligen, tänkte jag och rusade ut i solskenet för stt skörda lite majs :P

Åh vad vi jobbade min lilla pojke och jag, det är ju dags att plantera för höst och vinter här hemma nu. Då hojtar min man inifrån: du vet att hon gråter som sjutton eller?? Och det gjorde hon! Hon hulkade, rejäla tårar var det... :cry: helt omedvetet hade jag lämnat henne som Anna skriver i tråden, men det var gråt jag lämnade henne med.typ som att jag lämnade henne med att ta sin egen sömn. Inte alls ilska att massage-stunden var över. Den ilskan har jag också hört när jag vagnat, men det här var en ledsen och rädd liten Alva! Det fick mig att tänka att hon är för liten för att bli arg för att jag slutar, att hon inte har kommit så långt, att jag inte säkrat trygghetsgrunden än... Vad tror ni? Hon är ju bara 7 veckor och jag har vagnat på det här sättet i tre dagar bara...

Sen undrar jag en grej: under en 1.5 timmes tupplur, då bebis gråter 80% av tiden och somnar några 5 min stunder till och från emellan,... Betyder det att hon är vaken och gråter större delen av tuppluren, eller sover hon, fast gråtattackerna kommer i sömnen?

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Ah ok YlvisPylvis, då var det kanske därför det inte funkade under eftermiddagsluren... Jag läste "olika träsk att inte fastna i". Och trots att jag känner att jag fastnat så är det nog svar, på svar, på ännu flera svar som hon behöver nu. Och bums, utan att vänta en enda sekund! Vid läggdags för natten nyss så körde jag på som TorpSara beskriver och vips! 4 min tog det innan hon somnade.

Varje gång som jag stått vid vagnen, redo att dra bums, så har jag avancerat känner jag. De gånger jag väntat och lyssnat, har hon hunnit gråta upp sig och sen får jag kämpa på och dra dubbelt så länge innan hon litar på mig igen... Det är så det känns i alla fall.

Tack för att du svarade om varifrån man räknar att sömnader börjar. Om hon vaknar i skarven och det tar 10 min innan hon somnat om, ska jag räkna om därifrån då? Och försöka tajma med när det är dags att äta igen, typ passa i det så nära det går, 5/20/45 efter insomnandet vid skarven?

Så många frågor... Sorry. Kanske slår jag knut på mig själv ;)

Plus, folk som inte vet nått om SM måste verkligen gå vilse i dessa jargonger: skarv, träsk och vangning :lol:

Tack för hjälpen!!! Jag känner äntligen att jag är på väg nånstans :mrgreen:

Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej hanna-raori! Vilket strålande jobb du gör! :thumbsup: Du är verkligen på rätt väg. :)

Lilla Alva är sju veckor och du frågar dig själv och oss om hon är för liten. Smekmånaden brukar dras ut till två månader vilket gör att en start på SM är bra när de är ca 8 veckor. MEN det betyder inte att det gäller alla små skräp. Min 3:a har alltid varit några veckor tidig när det gäller SM, schemaförändringar och när det var bäst att införa spjälsäng eller liknande. Så med andra ord kan du jaga ut tanken att hon är för liten och bestämma dig för att det här kommer att fungera finfint. :D Och precis som du skriver har du bara vagnat tre dagar än så länge. Ge det en vecka. Sedan funderar du på förändringar. Skaffa en babyvakt så du kan skörda majs i lugn och ro samtidigt som du vet att Alva sover sött. Ledsen och rädd ska hon inte behöva vara. :heart:

Skulle du kunna ta en promenad vid varje tupplur eller speciellt vid eftermiddagsluren som krånglar för att ge henne den sömn hon behöver?

hanna-raori skrev:
Om hon vaknar i skarven och det tar 10 min innan hon somnat om, ska jag räkna om därifrån då? Och försöka tajma med när det är dags att äta igen, typ passa i det så nära det går, 5/20/45 efter insomnandet vid skarven?
Eftersom hon är precis i början på sin SM-resa får man vara lite barmhärtig och ge henne sovtid trots vissa protester från hennes sida. Räkna tiden från det att hon somnar och ge henne minst 5 eller 20 minuter på en 45 minuters lur beroende på hur länge det tar för henne att somna.

Styrkekram från mig!
/Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Just det. Luzernte är ett te som gynnar mjölproduktionen. Smakar som hö men är väldigt effektivt. Går att beställa på nätet.

/Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Phu, vilken vecka det har varit! Jag är så sjukt påläst om säkerhet och självklarhet, lärt mig hur mycket min lilla tjej måste äta för att sova gott (mycket! Mer än jag har till och med!!) och hur hon liksom "pratar" med mig genom vagningen (TorpSaras vagningsknep: vagna, släpp, vagna släpp! Det har varit mest effektivt.) och framför allt: hur otroligt viktigt det är att hon inte blir övertrött.

Och ändå så får vi inte till det :oops: ...

Hon läggs efter ett gott och stort mål, skratt till godnatt, ny blöja, men så fort jag lagt henne kommer protesterna. Vi har verkligen försökt backa och inte lägga oss i för mycket (eller upprätta konstant krisläge), men hon skriker upp sig så snabbt att jag känner att jag måste stå där som guiden med geväret i högsta hugg. Hon frågar: allt ok? JA! Säkert? JA! Riktigt säkert? JA!! Sen somnar hon och sover ... 5 min. Eller max 20 min om det har varit många frågestunder , vagning fram och tillbaka prettymuch 40 min i streck för att få henne att somna!! Då blir det 20 min efter att hon tillslut somnat av total utmattning... Sen vaknar hon, är du där?? Ja! Säkert? Ja! Osv ytterligare 10 min. Sömn på det 1 min...

Som ni förstår har vi fastnat. Vissa dagar är det bättre, vissa dagar sämre. Men på nått sätt måste vi hjälpa henne att sova och detta eviga vagnande måste sluta! I princip står jag där och vagnar tupplurarna igenom! Det är inte njutning, det är stress och osäkerhet och jag är övertygad om att det är därför hon inte vågar sova. Yep, she is shit-scared som min man säger...

På nått sätt måste vi slappna av (läs JAG) hur ska HON slappna av annars? Jag håller konstant krisläge runt vagnen, men är hon inte är för liten att lämnas ensam utan att känna sig trygg, att backa och se om hon fixar det själv liksom. Men inte ens när jag känner mig mega-superstark och står där med säkerheten i högsta hugg, lyckas jag...

Min man tycker att vi ska slappna av den här veckan. All denna stress är orsaken till att hon inte sover tänker han. Och han har säkert rätt.

Så hur stressar vi av ? Hur kan jag få henne att känna säkerhet när min bästa attityd ändå inte når fram?

Jag har några teorier:

- är hon helt enkelt inte mätt? Om hon var det, så skulle hon väl ändå sova åtminstone 45 min efter ett rejält SM mål? Jag läste i barnaboken "den nyfödda vägrar sova" . Kan den tekniken vara vad vi behöver kanske?

- konstant krisläge: jag är övertygad om att hon är rädd., men jag slits emellan att backa och ge henne en trygg bas att sova på varför mitt säkerhetsvagnande har blivit motsatsen ...

Hjälp.

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag tror att du behöver backa undan lite och kanske inte svara på precis varenda fråga den lilla damen ställer. Ibland kanske hon bara vill svära av sig lite innan hon somnar, men det kan ju vara svårt när hon inte får vara ifred liksom. ;)

Slappna av låter bra!! Ta en promenad med vagnen om det funkar, njut av det fina höstvädret! Ta bort fokus från sömnen och satsa krutet på att njuta av vakentiden istället. Det är så lätt att fastna i det där negativa, been there done that.. :roll:

Låtsas att du har 17 andra bebisar som behöver hjälp också, eller ställ dig med händerna i diskbaljan så att du inte har möjlighet att vara där för henne på två röda.

Husljud är mitt absoluta favoritverktyg, för det går i princip inte att missbruka (vagningsträsk är lite av mitt signum). Liten blir trygg av att du är i närheten och håller vakt och kan lugnt somna på egen hand.

Se till att mota bort dina egna vargar, om det nu är matvargar eller vad det nu är. Om du ammar så prova att efterjaga med flaska så är du hundra på att hon är helt mätt.

Lite osammanhängande tankar efter en rivstart på jobbet efter 14 månader hemma... :D Fundera lite och återkom, jag bollar gärna vidare! Jag har fått min beskärda del av skarvar kan man säga...

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Måndag- slappna av veckan:

Yes! Tack vare ditt finfina förslag att ta promenader Mellan-Syrran och tack vare min älskade och fantastiskt lugna och coola make så fick vi ordning på den här dagen så mycket att vi båda växt genom taket av självförtroende :D :D

Efter ett extremt mättande sm-mål i morse (typ som aldrig förr!) la vi henne med superattityd! Vi var så sjukt laddade denna gång, men det sket sig totalt i alla fall :cry: Det tog henne 30 min att somna, sen sov hon bara 20 min på det. Efter det var det vagning varannan minut resten av tiden dom totalt blev 2 tim... Jag bröt ihop och min man sa att nu skiter vi i det här ett tag, att nu får hon anpassa sig efter oss! Så här kan vi ju inte ha det längre.

Efter nästa mål tog vi en jättelång promenad och pratade ihop oss (sån tur att vi båda jobbar hemifrån och prioriterar sömnen för vår familjs överlevnad) sen drack vi kaffe i solen till en nu vaken bebis stora förtjusning. Ett supermegamål till och sen promenad för att hämta barnen i skolan. Hela familjen sjukt glad a hela kvällen och särskilt barnen sin fick visa upp sovande illasyster för kompisarna.

OCH trots att mamma var lite nervös gick läggningen för natten tok-bra!! Vi gjorde en jäkla massa husljud och gick BARA in när hon verkligen bad om det, och gissa vad som hände: hon somnade själv!!!! :mrgreen: och det tog inte mer än 15 min.

Nu ska jag sova och njuta av att vi haft den bästa dagen på evigheter!! I morgon ska bli ännu bättre och snart får vi nog ordning på tupplurarna hon måste ta i hennes rum igen (eftersom majs och grönsaker fortfarande väntar!)

Tack finfina människor, vad skulle jag gjort utan all kärlek på detta forum?

:heart: :heart: :heart:

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

BRA JOBBAT!!! =D> =D> =D>

Så härlig läsning! Tror bestämt ni tagit er ur "överkoncentrationsträsket" :shock: :D . Stolta ska ni vara! :thumbsup: Fortsätt slappna av och njuta av din fina familj! :heart:

Kram!

/Ylva

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Hej igen!

Det mest går bra här hemma, inga vagningsbekymmer längre, etablerat schema osv. Nätterna har också varit bra, men nu när vi närmar oss 4 månaders strecket och det egentligen skulle vara dags att införa 12 timmars natt så behöver lite råd...

Alva har från början varit en jättebra nattsovare, med enbart ett uppvak kl 04 fram tills ett par veckor sen. Hon växer ju mycket nu och istället för att visa tendenser att vilja sova över 94-målet, så har hon nu sen en tid tillbaka börjat vakna kl 01 för att äta också! Plus att hon också ibland vaknar i vargtimmen då jag bara vagnar henne tillbaka till sömns.

Efter att ha klurat på vad detta kan bero på så tror jag, VET jag, att jag inte har tillräckligt med mjölk i brösten... Matningarna slutar med att mjölken är slut och inte för att hon ser ut som "blä! Ta bort den där äckliga vårtan! Jag är mätt, tack!"

Jag dricker litervis med vatten, dricker sånt där Luzernte, äter extra vitaminer (är vegeterian) osv, men i takt med att hon växer så hinner inte brösten med.

Jag köpte ersättning för ett tag sen. Tänkte att jag skulle kunna ge henne en flaska som kvällsslurk efter kvällsamningen och fylla på vid övriga behov utan att störa amningen för mycket. Det kändes som en bra plan, men hon vägrar flaskan!! Vi har provat massor av olika tekniker: i mörkret, några droppar bröstmjölk på, snabb växling från bröst till flaska, men det funkar inte! Hon är för smart och hon fattar att jag försöker lura henne. Och hon totalvägrar verkligen! Jag vill inte tvinga henne... Det funkar aldrig. Hon var aldrig intresserad av nappen heller...

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta... Jag skulle ju kunna introducera lite banan om några veckor, men tills matningen fixat sig kan jag väl inte räkna med 12 timmars nätter, eller hur? Om hon bara ville ta flaskan skulle allt lösa sig, det är jag säker på. Men hur???

Här är vårt schema:

7-8 äta
9-9.45 sova
10-11 äta
12-14 sova
14-15 äta
16-16.45 sova
17-18 äta
19: bad, kvällsslurk

Utöver detta massor av delaktighet och samvaro, skratt, utomhuslurar, kel och bus så klart.

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ni jobbar på så bra! Heja!! =D> =D> =D>

Skippa flaskan, tänker jag - ge henne rejält käk i kistan istället! :D 8)

Jag började introducera riktig mat till båda mina barn vid 3 månader och det är nog bland det bästa jag gjort. Mätta barn är nöjda barn och där runt tre-fyra månader börjar de bli rejält hungriga! Då räcker inte bröstmjölk/ersättning så långt.

Läs mer här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Yes box. Det var mat som behövdes :) TACK!!!!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"