Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
AnnaKarin83
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 aug 2014, 11:34

Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av AnnaKarin83 »

Hej!! Andra dagen på kuren. Hela dagen har funkat efter schemat. Men vid läggning blev hon skitförbannad och jag fick buffa fyra ggr innan hon somnade. Har ni tips på resten av kvällen natten? Med ramsor , när jag ska gå in osv.. Tacksam för tips och pepp!!
kursstart 27/8 sov sina första 12 h 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Så en grej, man kan inte "verktyga" arga barn, de måste få rasa av sig FÖRST sen kan man verktyga. TÄnk på att man buffar när det är KRIS och då bara så de lugnar sig. Det kan absolut ta 2 timmar att få till en dialog med ramsan och man jobbar med den. Läs Mariaulfsdotters tråd där vi också jobbar med kuren just nu så får du lite tips.

Läs också denna krönika inför natt 3 :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AnnaKarin83
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 aug 2014, 11:34

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av AnnaKarin83 »

Tack för ditt svar!!! Nu har jag läst det du rekommenderade och tack!!! Ska fokusera på hur jag förmedlar ramsan.... Hon sover ännu sedan kl 19:20. Jag ska endast gå in vid kris.. Tack!!
kursstart 27/8 sov sina första 12 h 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av TorsMamma »

:mrgreen: =D>

Hoppas natten gick bra?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av Manfred10 »

Hur gammal är tösen? :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
AnnaKarin83
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 aug 2014, 11:34

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av AnnaKarin83 »

Tack för frågan!! Natten har gått bra.. Sov från 19:20 - 22:57 vaknar och är frågande. Kör fyrapåminnelser och fyra bekräftelser. Detta får jag seda köra igen kl 23:07-23:10. Sover till kl 00.. Vaknar ledsen och arg. Går in och gör en solfjäder och lugnar sig då direkt.. Arg när jag går ut med ramsan men lugnar sig sedan 00:30 och sover till kl 05:20!!! Vaknar då och pratar mest låter emellan arg men lugn. Somnar sedan till 7:15 då jag själv vaknade i panik men pustade ut när jag tänkte att jag hade kvarten.. Hon är sju månader och två veckor.. Schemat ser ut som följande : 7 godmorgon!!! Sedan välling. 9-9:45 vila. Lek och lunch kl 11. Sover 12-14 och sedan uteaktiviteter. 17 middag och sen lek, bad. Kvällsmål kl 18:30 . 19 godnatt... Nu på em vilan var hon återigen arg. Tog 30 min innan hon somnande... Puh, mkt text!!! Hoppas ni förstår !! :D
kursstart 27/8 sov sina första 12 h 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Låter som om allt går exakt enl. boken faktiskt!! =D>

skriv gärna en signatur med födelsedatum på barnet och kurstarts datum så är det lättare för oss att anpassa våra svar till just dig också.

Pepping pepping jobba på! :mrgreen: =D> :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AnnaKarin83
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 aug 2014, 11:34

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av AnnaKarin83 »

Nu har vi dansar till låten happy så att svetten och flåset gjorde sitt...!! Lika arg ändå när jag lämnar henne men hon är inte ledsen så jag avvaktar med ramsan... Om hon nu lugnar sig.. Ska man då gå in med fyra bekräftelseramsor eller kan man korta mer eller vara helt tyst för att inte störa henne? :?
kursstart 27/8 sov sina första 12 h 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av Manfred10 »

Ser ju bra ut! =D>

Ni kan ha lite 8-månadersångest på intåg och då kan liten ifrågasätta extra mycket=extra viktigt med tydliga besked! Är hon arg så låt henne vara och jobba med husljud utanför, bara. Bekräfta sen mjukt och fint när hon lugnat sig. Blir hon arg av det fortsätt med husljuden som om inget hänt och låt henne sedan vara. Viktigast att bekräfta när ni har en dialog. DVS hon är LEDSEN och frågar, du svarar osv. Arg får man vara bäst ifred. :twisted: 8)

Har du inte den utmärkta barnaboken så kan du läsa om 8-månadersångest här Scrolla längst ner... http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

:D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
AnnaKarin83
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 aug 2014, 11:34

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av AnnaKarin83 »

Wohoooooo!!!!! Hon somnade 19:20.. Sov till 22:24.. Somnade själv!!!! Sov till 01:14.. Ramsade och vi kommunicerade, grymt häftigt!!!! Sov sedan till 03:14.. Samma som ovan och sen var det GoD morgon!!! :D
kursstart 27/8 sov sina första 12 h 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av Manfred10 »

8) =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: \:D/

Härligt, visst är det ballt när man faktiskt har en dialog med ramsan!? Fortsätt nu jobba på i denna fina anda!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AnnaKarin83
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 aug 2014, 11:34

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av AnnaKarin83 »

Tack för ert stöd och pepp!! Hon var fortfarande arg vid läggdags... Tog dock minst tid , 15 min och har somnat om själv tre gånger hittills...
kursstart 27/8 sov sina första 12 h 140903
AnnaKarin83
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 aug 2014, 11:34

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av AnnaKarin83 »

Idag har gumman varit trött och inte alls på ngt humör.. Svårt att få till skrattet innan fm luren och hon var ledsen när jag la henne i vagnen så jag fick till slut vagna henne lugn.. Allt tog en kvart innan hon somnade.. Dag fyra på kuren... Ska hon inte börja lugna sig och slappna av vid lurerna?
Under natten har jag ramsat henne tre ggr. 0:30 05:30 och 06:00.
kursstart 27/8 sov sina första 12 h 140903
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Dag 2 på SHN kuren, behöver stöd!

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Men vilken toppen natt ni haft, 3 ramsor!! Bra jobbat, pris och beröm!

Jag klistrar in det Anna skrivit om fjärde dagen i sin lathund och det står så mycket klokt här! Ibland blir man lite fartblind och vill att allt ska sitta som berget, det det är dit ni är på väg! :lol:

Fjärde dygnet börjat schemat "sitta" för både dig och er och barnet. Dagen - och natten - låter sig så sakteliga förutses. Det innebär enorma fördelar, som du kommer att se. Schemat binder inte. Det ger säkerhet och befriar. Barnet kommer natt börja hjälpa till alldeles kolossalt. Du kan stå där och undra varför han är så gnällig, titta på klockan och konstatera: "Javisst ja, han ska ju sova middag om fem minuter! Det är därför." Gustav är på väg att bli sin egen lilla klocka. Livet börjar bli enkelt och trevligt. Slut på skrik, slut på gnäll - även om någon programpunkt krånglar och kommer att göra det ett tag till. I regel är det någon av dagslurarna. Också det krånglet går förbi, om du bara envist följer schemat. På natten får du kanske fortfarande påminna då och då - säkskilt under vargtimmen (sic!) mellan kl 4 och kl 6 på morgonen - men det kan du göra från sängen numera. (Räcker inte det, se Ord på vägen nedan.) Från och med nu talar vi läggning på två minuter och korta engångsföreteelser till påminnelseramsor, som strax blir till bekräftelseramsor direkt.

(själva läggnings proceduren tar 2 min, barnet behöver nödvändigtvis inte sova efter 2 min... :wink: )

Uppföljningsveckan efter kurens första fyra nätter är till för att allt det nya ska sätta sig. Nu är den onda cirkeln bruten, och den goda kommer i stället. Inte ovanligt är att lilla älsklingen blir sjuk. Krämpor som legat latent kommer i dagen, när barnet får råd och ork att så att säga ta hand om dem. Elände blossar upp - och försvinner. Låt inte det påverka din säkerhet och din lugnande attityd av självklarhet! Med de nya krafterna kommer snart en helt ny motståndskraft hos barnet att växa fram.
Uppföljningsveckan ska vara lugn. Dag efter dag, natt efter natt, ska vara sig oföränderligt lik. Här är inte läge för resor, intrycksbemängda besök, en massa "aktiviteter" eller övernattningar borta! Först har nu Gustav fått uppleva revolutionerande nyheter. Nu ska han vänja sig vid dem. Och sedan ska han begripa att det kommer en ny lika trevlig dag i morgon, vilket han någon kväll ibland inte kommer att våga tro. När han till slut har begripit det, kommer han att tycka att det bara är härligt att sova.
Och det kommer du också. Efter en längre zombieperiod, när din trötthet blossar upp...

Förmodligen får barnet ett återfall. Det tycks som om de små barnen måste göra en sista djupdykning i eländet som var förut, innan de kan lämna det bakom sig för gott. Gustav kan skrika och bära sig åt värre än du trodde var möjligt. Låt inte det rubba dig. Du har verktygen! Mobilisera attityden av självklarhet och ge honom de svar han kräver. Återfallet går förbi på en natt. Gå verkligen inte omkring och oroa dig för det (eller för något annat); då släpper du strax in den så nogsamt bortmotade vargen.

Fast beslutsamhet, med målet - den goda sömnen - för ögonen, tålamod och förtroende för barnet, liksom förtroende för dig själv, är vad som krävs för ett snabbt och varaktigt resultat. Rom byggdes inte på en dag, och bortåt en månad måste du räkna med innan varenda programpunkt sitter som klockan. Men Rom blev ståtligt och ramlade inte omkull när det blåste! Sova-hela-natten-kuren bygger upp en god, skön och orädd sömn, som barnet vill ha och njuter av, och som inte äventyras av förkylning eller tandsprickning. Den bygger upp en sann trygghet, som lille Gustav snart bär med sig i sig själv. Den ger styrka och en befriande förutsägbar tillvaro utan sömnbrist och aptitlöshet, där livsglädjen kan få fritt spelrum. Det är den finaste present du kan ge till ditt lilla barn.

Slutligen: oro är alltid en bov i barnavård. Klistra inte din mer eller mindre oroliga person och ständiga närvaro på barnet! Bombardera honom inte med frågor själv, varken nu eller senare! Faktum är att du stör.

Vänta dig aldrig ledning från ett spädbarn. Ditt lilla barn väntar frenetiskt på ledning från dig.


Fortsätt med det fina jobb du gör!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"