Hej!

Att själv få ta ansvar för att göra sin frukost - hälla upp yoghurt, bre macka etc.

Att få eget ansvarsområde när huset ska städas. Jag brukar låta mina välja vilket rum dom vill ta och om dom vill ha sällskap eller sköta det själva. ("Själv" är ett nyckelord tycker jag i 4 års åldern - vill du ha hjälp eller kan du Själv?)

Att Själv mäta upp ingredienser vid ex bakning. "1 dec mjöl är det måttet fullt och så häll ner det där".

Duka såklart. Ordentligt med bestick, tallrik, vattenglas, servetter occh noga kolla att allt finns.

Steka farliga grejor med tång som korv, bacon, halloumi som sprätter och blir varmt.
Min 4 åring Älskar inspektion (även om hon blir en smula sur om jag har synpunkter..)
hon gillar själva ansvaret och kollen att det skötts. Det är en hårfin balans mellan att berömma överdrivet som man gjorde med det lilla barnet, du vet " TACK! =D> =D> =D> " när man fick en tesked i handen från diskmaskinen, till att genomföra en inspektion på riktigt men med vissa - låt mig kalla det blinda fläckar, undantag etc - och framstå som en kompetent kontrollant fast golvet är blött av skurvatten och saker ligger i en hög på sängen

.

Om ni har en butik utan bilväg att korsa kan jag även rekommendera att få gå och handla själv med lapp och pengar.

Sköta låneproceduren på biblioteket med kort, scanning och kvitto och sen noga kontrollräkna
Några exempel

. Har själv slarvat grymt med detta under våren vilket lett till allmänt gnöl men nu har vi haft möte hemma och lagt upp en strategi för maximal delaktighet under sommaren. Det känns bra. Mina längtar efter det.
Clara