Behöver vi justera schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammatillraffe

Behöver vi justera schemat?

Inlägg av mammatillraffe »

Hej!

Vi började kura sonen för ca 2 mån sedan när han var 5,5 mån. Vi hade nått bristningsgränsen och hade inga krafter kvar. Jag kunde inte känna glädje i livet när det var som värst med sömnbristen (väcktes varje timme nätterna igenom och jag agerade napp hela natten). Kuren blev en räddning och fortfarande kan jag inte förstå att vi alla tre i familjen numera får sova ostört om nätterna.

MEN, en liten fnurra har vi fått sedan tre veckor och det är att han vaknar 45 min innan det är morgon. Det är rejäla skrik och jag måste ramsa om och om igen. Han vägrar somna om eller lugna sig helt så de där 45 minuterna känns hur långa som helst. Någon enstaka gång har jag behövt buffa för han har inte lyssnat alls på ramsan.

Såhär ser schemat ut nu (han är snart 8 mån):

kl 7: God morgon! Amning från båda brösten
kl 9-9.45: Lur. Får ibland en liten slurk strax innan
kl 10.30: Lunchpuré
kl 12-13.30 Lunchlur
kl 13.30 Amning
kl 16.10-16.30 Kort lur (vi har sedan 1 v tillbaka kortat av denna lur från 45 min till 20 min)
kl 16.30 Amning
kl 18.25 Stor portion kvällsgröt som slukas på 5 min! Sedan lek och bus och en slurk bröstmjölk. Han skrattar alltid stunden innan han läggs i sin säng.
kl 19: God natt

Han sover i eget rum och vi har en bra mörkläggningsgardin så det är becksvart i rummet även mitt på dagen. Han är lätt att söva till natten.

Kan det vara så att han inte vill sova 12 h per natt och att vi hellre förlänger lunchluren?

Vi fick rådet av andra kurande föräldrar att korta ner sista dagsluren för att på så sätt få ordning på natten. Han sov tidigare 15 h per dygn, men det är väl lite för mycket nu när han är 8 mån om en vecka..?

Det ska tilläggas att han senaste veckan lärt sig krypa i bra fart samt har en del tänder på väg upp (jag kan skymta pyttesmå vita prickar i tandköttet). Kan detta påverka?

Tack på förhand för svar
duggan

Re: Behöver vi justera schemat?

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Både tänder och motoriska utvecklingar kan påverka sömnen och snart kommer nog känningar av 8 mån ångesten. Läs gärna på lite om den i förväg så du vet vad du kan förvänta mig.

MEN det jag reagerar på är matintaget, om jag uppfattar det rätt så har han flera "rena" amningsmål utan vanlig mat. Det kan jag tycka är lite snålt för en så här stor kille, erbjud gärna mat efter amningen. Är du rädd att han ska välja bort amningen så amma alltid före maten isåfall, jag har gjort så och ammar min 16 mån fortfarande utan problem. Jag skulle nästan sätta min peng på att det är här lösningen finns.

Varma hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mammatillraffe

Stort tack för svaret! Jag har gått efter rådet från BVC om att fortsätta amningen i stor utsträckning och inte ge mer puré än någon gång om dagen (för att vänja magen) så därför har vi kört på det. Men det låter rimligt som du skriver att han behöver mer. Han väger 10 kg och är en stor kille. Kan du ge mig tips på ett bra matchema? :) Bör han äta matpuré eller gröt var 3:e timme (och en slurk bröstmjölk strax innan)?
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag kan bidra med vårt schema till sonen som är 7 mån.. Ett väldigt klassiskt ett:

08 amning
09 gröt (2dl med en halv burk katrinplommon)
10-10:45 sova
12 lunch 1 storbarnmatsburk o en liten fruktburk
12:30 amning
13-14:30 sova
15 mellis 1-2 fruktburkar
17-17:20 vila
18 middag samma som lunch
19 bad
19:30 gröt o amning på det
20 godnatt!

Vi har alltså en "second breakfast" för att få lunchen senare o närmare långluren så han är mätt o sover gott. Och dessa tider äter resten av familjen så han sitter med oss p äter. Men jo tänk 3h mellan målen o ta all ätning i ett svep!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mammatillraffe

Hej igen!

Sonen (9,5 mån) började sova riktigt bra hela nätterna efter att vi justerade matschemat. Det gav effekt nästan på en gång :)
Nu ammas han inte längre och schemat ser ut såhär:

kl 7 God morgon! Gröt med katrinplommon
kl 8 Smörgås med messmör eller leverpastej
kl 9.25-9.45 Lur (den var tidigare kl 9-9.45 men kortades av)
kl 11 Lunchpuré
kl 12-14 Långa dagsluren
kl 14 Mellis, ofta fruktpuré och smörgås eller bananplättar
kl 17 Middag
kl 18.30 Gröt
Sedan pyjamas, tandborstning och bus. Han somnar väldigt lätt på kvällarna, inget krångel alls.
Total sömn: 14 h och 20 min

Sedan en vecka tillbaka vaknar han ca en timme innan det är dags att kliva upp och han skriker i princip otröstligt fram tills jag tar upp honom. Imorse använde jag mig av marginalkvarten och tog upp honom 6.45. Hans mage fungerar bra och det är ingen tandsprickning just nu.

Enligt boken ska han sova ca 14 h nu så han borde väl inte få för mycket sömn av det här schemat? Eller bör vi ta bort den där luren på 20 min? Den långa lunchluren fungerar väldigt bra. Han sover hela passet.

Tack på förhand för tips och funderingar :)
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Båda mina barn har varit krångliga med nätter eller fm-lur tills vi gått över till en lur per dag. Anna rekommenderar att man tar bort fm-luren mellan 12-15 månader, men vi har faktiskt gjort det redan vid 10,5 resp 11,5. Inget jag rekommenderar kanske men det var det enda som funkade för oss. Fram tills dess fick jag promenera på fm-luren för att dom skulle somna. Men det var jag.
Mitt tips är först och främst något jag lärt mig här: ändra ingenting på två veckor. Ibland händer saker med barnen och ibland är man för snabb för att ändra på något bara för att dom vaknar för tidigt två morgnar typ. Om man väntar två veckor hinner man se om det är ett nytt mönster eller om det var något övergående. Om han fortfarande efter två veckor vaknar för tidigt (eller när du anser att set verkligen är ett nytt mönster) kan du tex korta lunchluren till 1,5 h. Många kör 12-20-1,5 fram tills ett år och sedan byter till 12-2 eller 12-1,5 beroende på vad som passar ditt barn. Så länge han inte har svårt att somna på fm skulle jag inte ta bort den men när han börjar fp svårt för det kan det vara läge att byta till en lur.

Lycka till! :)

Kram E
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"