Svårt få lillebror att somna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Jo tack vad gulligt att du frågar. :heart: Det går väl framåt, men SAKTA. Han är snart tio veckor och klarar att vara vaken längre än en halvtimme nu, men efter 1,5 timme är han dödstrött. Jag kör ibland på att ge honom en femminuterslur, men är han vaken mer än en timme låter jag bli. Två timmars vakenhet vi den här åldern (som AW rekommenderar i standardmodellen) har vi inte kommit upp i ännu. Och schema känns tyvärr också avlägset.

Jag har även provat att väcka honom och mata innan jag går och lägger mig. Men lustigt nog vaknar han nästan alltid samma tid på natten i alla fall. Oavsett om han har ätit kl 19.30 eller klockan 22 vaknar han omkring klockan 01. :---)
Och sen vaknar han vid 4 och sen kanske vid 06. Ibland när han vaknar vid 04 äter han bara ett par tre minuter och slocknar sen som en sten. I stället för att mata har jag några gånger försökt att få honom att somna om genom att stoppa in nappen. Ibland somnar han då om i en halvtimme ungefär, men sen går det inte. Han vill ha mat, men äter inte särskilt länge. Vet inte om det finns något att jobba på här, borde jag buffa i stället?

Att få killen att sova 12 timmar i sträck vid fyra månaders ålder känns ganska omöjligt just nu. Det rullar liksom på, men så mycket framåt kommer vi inte.

På dagarna skarvar han en del. Men om jag fokuserar på att få honom att sova vidare (vagnar) så sover han ofta omkring två timmar, ibland tre.

Jag är i alla fall nöjd över att jag fått kläm på nattningen. Tidigare brukade jag mata honom liggande i sängen, men då var han mest ledsen. Nu matar jag honom i soffan och lägger honom sen i sängen. Ibland får jag gå in några gånger och stoppa in nappen och kanske buffa, men annars somnar han så fint på egen hand. \:D/
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av SaraMilana »

Det låter som att ni har det finfint! :D =D>

Det finns ju egentligen inget självändamål i att öka på vakentiden, så länge liten inte orkar. Jag har två tröttisar och det tog låång tid innan någon av dem orkade två timmar. Jag körde på ett ganska (väldigt :lol: ) flexibelt schema vid den åldern med möjlighet till en fjärde, kort, lur för att få ihop en hel dag.

Väldigt mycket löste sig hos oss när vi införde riktig mat på menyn. Jag började vid ca tre månader med båda barnen och det är nog bland det bästa jag gjort! Jag skulle inte aktivt ta bort det sista nattmålet (04) förrän liten börjat äta riktigt mat.

Fortsätt gärna rapportera! :heart:
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Hej. Det var ett tag sen jag uppdaterade här... [-X
Men nu ska jag berätta hur det går. Ett tag sov Bruno så fint mellan 6 och 7 timmar i sträck, kanske från 21 till 03. Men sen gick han tillbaka till att vakna och vilja äta var tredje timme igen. :sleep:
Det är ändå uthärdligt, men så i natt sov han mellan 20.30 då han ville ha en nattslurk och 03.00. Sen sov han till 6.30 då det blev morgon. =D>

Nu undrar jag vad detta handlar om - varför sov han plötsligt så länge i sträck igen? :?: Jag har inte gjort något särskilt, förutom att han i går råkade få väääldigt mycket vakentid, utan att det var meningen egentligen. Vi var iväg och handlade med några kompisar och han sov korta lurar hela tiden, på kanske en halvtimme till en timme. Kan också bero på att han har lite ont i magen (han bajsar inte mer än en gång i veckan och nu var det ett tag sen...) och att det är svårt att sova på grund av det.
Då är min fråga - ska jag nu försöka införa mer vakentid? Han är tre månader nu (om några dagar) och är vaken i cirka 1,5 timme åt gången. Att börja med smakportioner redan nu känns lite tidigt med tanke på att lilla magen inte verkar helt mogen ännu. Men jag är impad att du gjorde det redan vid tre månader.
Tips och råd mottages tacksamt. :heart:

I övrigt är han överlag väldigt nöjd med tillvaron. Regnar det ute så är Bruno en solstråle inne och blir bara ledsen när han är trött eller hungrig eller får för lite uppmärksamhet 8) Så här får man kanske ändå säga att jag lyckats med SM :D
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Fantastiskt jobbat!! =D> :D

Jag röstar för att du inför ett klassiskt 3-månadersschema (med valfri väckningstid förstås, men med samma proportioner) när han blir 3 månader! Det är ett suveränt schema som funkar och är poppis bland de flesta barn. Räkna förstås med en veckas inkörningsperiod, och ta ev. till någon marginalkvart ibland om det behövs i början (om han är för trött). Så här ser det ut:

3 månader:
**********
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål


Vi började för övrigt med smakisar när han visade stort intresse (och hunger... :roll: ) vid 3,5 månader och det gick finfint! Känn efter när du tycker att det är nödvändigt (när sovandet blir alltför lidande) och att det känns bra för dig, och följ hans intresse-tåg, tycker jag.

Visst lyckas du fint med SM!! :thumbsup:

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Tack Ylvispylvis! :heart: Jag behövde nog en spark i baken! :shock:
Jag har tänkt att jag ska köra på som jag gjort i all oändlighet eftersom lilla hjärtat varit så seg och trött. Men du har rätt, nu är han ändå tre månader och även om han inte kanske klarar alla de långa vakenpassen i början ska jag försöka köra på ditt förslag till schema!

Men har jag fattat rätt att jag alltså inte ska mata honom direkt när han vaknar längre? Åtminstone inte efter frukostluren då man väntar till klockan 11 med mat. Och om han är superdupertrött alldeles för tidigt, är det bättre att ge honom en 5-minuterslur då eller är det bättre att ändra schemat och ha lite kortare vakentid? :-?

Han får enbart bröstmjölk nu, men jag överväger att testa att ge honom ersättning som sista målet på dagen, alltså kvällsslurken. Jag tänker att det mättar lite mer och är lättare att få i sig mycket av. :-?
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Nu har jag läst på lite igen om SM.
Jag ligger ju lite efter kan man säga... :oops:
Men nu kör jag vidare härifrån i alla fall.

Är det så att jag inte ska mata på en gång extra inför varje läggning? Utan nu är det hur mycket mat som helst som gäller inom 45 minuter? Alltså tex när lillen ska äta klockan 7 ska han vara färdigäten kl 7.45 och sedan inte ha mer förrän klockan 11?
Och jag kan mata på från båda brösten, men det ena först och sen fylla på från det andra, eller har jag missförstått?

Nu på morronen försökte jag klara att ha honom vaken 1,45, men vi lyckades bara med 1,30 och det var med mycket jobb. :) Sen somnade han som en stock i vagnen (det brukar han i och för sig göra på morgonen även om han bara är vaken 1 timme). Detta gör ju att hela schemat blir lite knasigt, lite förskjutet. Men det kanske ger sig så småningom.

Nu känns det kul! :D
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av SaraMilana »

Bobos mamma skrev:Men har jag fattat rätt att jag alltså inte ska mata honom direkt när han vaknar längre?
Exakt så! Nu när överlevnadsångesten är stillad klarar han att vänta på maten en stund.
Bobos mamma skrev:Och om han är superdupertrött alldeles för tidigt, är det bättre att ge honom en 5-minuterslur då eller är det bättre att ändra schemat och ha lite kortare vakentid? :-?
I en övergångsperiod (en dryg vecka, typ) innan schemat har satt sig, tycker jag det är ok att slänga in femminutare lite här och var. Men efter det så ska det inte längre behövas, då är det snarare schemat som behöver ändras.
Bobos mamma skrev:Han får enbart bröstmjölk nu, men jag överväger att testa att ge honom ersättning som sista målet på dagen, alltså kvällsslurken. Jag tänker att det mättar lite mer och är lättare att få i sig mycket av. :-?
Absolut, kör på! Nog lite lättare att äta ur flaska också när man börjar bli trött på kvällen. Och bra att lära sig äta ur flaska. Pssst! Jag började med smakisar till båda mina bar när de var tre månader, det är det bästa jag gjort! :wink:
Bobos mamma skrev:Är det så att jag inte ska mata på en gång extra inför varje läggning? Utan nu är det hur mycket mat som helst som gäller inom 45 minuter? Alltså tex när lillen ska äta klockan 7 ska han vara färdigäten kl 7.45 och sedan inte ha mer förrän klockan 11? Och jag kan mata på från båda brösten, men det ena först och sen fylla på från det andra, eller har jag missförstått?
:thumbsup:
Bobos mamma skrev:Nu känns det kul! :D
BRA!!!

:heart:
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Hej
Det gick ju inte alls något bra med 3-månadersschemat... Gossen var totalt ledsen och alldeles för trött, så jag stod ut i tre dagar sen gick jag tillbaka till ungefär vad vi kört på innan, dvs vaken ca 1,5-2 timme åt gången.
Nu ser dagarna ut ungefär så här:

6.20 vakna
7.30 sova ca 30-45 min
8.15-10 vaken o mat
10-12 sova
12-14 mat o vaken
14-15 sova
15-17 vaken o mat
17-17.30 sova
17.30-19 vaken o mat
19 eller 19.30 nattslurk o gonatt
på natten äter han vid midnatt eller vid 01, och sen kanske vid 04 eller vid 05. Ibland blir det tre nattmål, då blir det ett tidigt också vid kanske 23.

Obs att detta schema är väääldigt flexibelt och varierar lite från dag till dag, men det känns som om det mer och mer blir utstakat.
Jag har försökt ge honom flaska, men han vägrar, förstår ingenting utan vill bara äta från bröstet. Men jag ska försöka lite till.
Jag skulle gärna vilja få bort det ena nattmålet så att han vara äter en gång per natt. Vad är era tips här? Ska jag vagna måste vi sova i ett annat rum på nedervåningen för vagnen vill / kan jag inte ta upp för vår smala trappa. Men visst borde det gå att buffa över nattmålet? Vilket i så fall och hur många nätter kan det ta när resten är lite oregelbundet? Spelar det någon roll om det är jag eller pappa som buffar tror ni?

I övrigt är det svårt att ha mörkt i rummet nu i värmen. Vi bor i ett hus med självdrag och om vi gör mörkt kvävs man nästan. Det blir väldigt otrevlig luft. inte för att man längtar efter kallare väder direkt, men det finns ju ändå vissa fördelar med det... :shock:
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det går utmärkt att buffa över nattmålen. Jag hade satsat på att buffa över det första uppvaket och på så sätt förlänga den sammanhängande sömnen, så gjorde jag i alla fall. När du sen tycker att detta nattmål hamnar på en tidpunkt som gör att han borde klara resten av natten på buffar du över uppvak efter detta också. Jag hade nog satsat på sex timmars sammanhängande sömn innan första nattmålet men det får du själv känna efter vad som funkar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av mamaA »

Gömde dina övriga frågor. Vet inte riktigt vad ett hus med självdrag innebär men mörkläggning är otroligt viktigt för en sammanhängande nattsömn så fundera på hur ni kan lösa det.

Angående vem som buffar så är det ju attityden det hänger på inte personen i fråga. Hur lång tid det tar hänger också på attityden och mörkläggningen skulle jag säga.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Sex timmars sömn klarar han säkert. Ofta sover han från 19-20-snåret till 01 eller 02. Men ibland vaknar han själv vid 22 eller kanske 23 eller så väcker jag honom för att mata när jag går och lägger mig för att eventuellt slippa vakna en timme senare. Men det kanske är fel att göra så alltså? Är det bättre att buffa genom första uppvaket så att han klarar sig till kl 01? Och när han fixar det, hur länge måste jag vänta innan jag kan jobba bort det målet?

Till saken hör att han lämnat sin viktkurva lite och väger ett halvt kilo mindre än han borde. Tyvärr får jag ju inte i honom flaska heller. Hur ska man tänka här tycker ni? (Nu anar jag att ni kommer att säga "smakisar!", men hjälper verkligen smakisar?)

Sen blir morgnarna tidigare och tidigare. Han vaknar kanske vid 05 och äter, sen somnar han om, men en timme senare vaknar han pigg som en mört. Kanske är det mörkret som sagt, men självdrag betyder liksom att huset andas genom springor och öppningar, inte med något mekaniskt. Så att täppa till luften gör att det blir oerhört kvavt. Men ska jag buffa här med eller finns något annat?
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vissa tar upp och matar vid 22-23, jag har själv inte gjort det så jag kan inte uttala mig om det. Jag satsade som sagt på så mycket sammanhängande sömn så möjligt för bebisen. Jag har för mig att jag ökade på sömntimmarna rätt snabbt, vid 3 månader var vi uppe i 10 timmar och strax innan 4 månader var det 12 timmar. Jag började med smakisar vid 3,5 månad och det var kanon, efter en massa flasktrassel åt sonen allt han fick och var supernöjd, mat var verkligen hans grej. Lite tyngre mat i magen ger bättre sömn också. Tidiga uppvak tillskriver jag nog så här års dock ljus, det måste vara kolmörkt för att lilla bebishjärnan inte ska tro att det är morgon. Folie och maskeringstejp är kanon, lite meckigt men värt det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag förstår att det är jobbigt nu när det är så varmt men svensk sommarvärme brukar ju gå över rätt snabbt så förmodligen blir det bättre... :roll: 8) Men som MamaA skriver så är mörkläggning superviktigt för morgnarna...jag skulle vädra massor både innan han somnar och ev. innan jag går och lägger mig (om han sover djupt vilket många gör i början av natten) så klarar han säkert den lite dåliga luften på morgontimmarna. Och förstås sova mkt svalt klädd, typ bara blöja och kanske ett tunt påslakan. Så har vi det här och då sparkar han ändå av sig påslakanet under natten... :wink:
Bobos mamma skrev:hjälper verkligen smakisar?
:shock: Oh, JA! =D> =P~ :D Här var det också en hungrig kille som ville ha mat vid 3,5 mån. Han var intresserad och har alltid ätit som en häst efter det, inga kräsna miner här inte! Jag tror bestämt att pojkar är hungrigare än flickor (enligt mina ovetenskapliga undersökningar :lol: ) men du gör förstås som du vill. Jag skulle dock inte vågat införa längre sömnpass på nätterna utan att veta att liten är mätt, och med tanke på viktkurvan verkar det ju som att han skulle må bra av MER MAT!! =P~ (inte för att jag tror att han mår speciellt dåligt nu men...) Jag skulle alltså införa mer mat, med fett i, och avvakta med att göra något åt nätterna för att se om han då sover längre av sig själv.

Väcka för matning vid 22 funkade inte här men jag tror de som lyckats bäst med det har haft bebisar som nästan ätit i sömnen och alltså inte vaknat till så mycket av det. Jag upplevde att sömnen stördes när jag några ggr försökte väcka innan jag la mig.

Hur som helst så tror jag att mycket kommer att falla på plats när mörkläggningen är total och matintaget ökar! :wink:

Kram så länge!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Ok tack för råd och pepp! Ni är bra. Nu är vi hos svärmor i en liten stuga, men när vi kommer hem ska jag försöka.

Men en fråga till bara om det här med mat. Livsmedelsverket och alla experter säger ju smakportioner absolut inte tidigare än 4 månader. Ska man verkligen börja tidigare då?
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av videunge »

Hej

Jag har haft hungriga små som mycket lättat tagit emot smakisar. Fr¨n tre mån går det bra och din lilla är ju i alla fall 3,5. :wink: När min tvåa fick "riktig mat" första gången så blängde han på ig efteråt när det var slut. "MAMMA, VARFÖR har du INTE sagt att det finns sånt här käk!?? :lol:

kram och lycka till!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"