Dags att kura nr. 2

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Pappavillsova
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 06:37

Dags att kura nr. 2

Inlägg av Pappavillsova »

Hej,

Nu är det ungefär ett år sedan nr. 1 kurades, blev hur bra som helst, sover som en stock! Är nu tillbaks med nr 2 som har hunnit bli 2,5 månader. Tanken är att kura denna lilla tjej inom kort och har några frågor:

Är det för tidigt att kura henne när hon är 3,5 månader för att sova 12 timmar? Anledningen är att det skulle fungera bättre tidsmässigt med ledighet etc att kura redan då och inte vid 4 månader.

När hon ska sova på dagen, är det bäst att låta hon sova i vagn ute om jag uppfattar rätt. Det innebär att det inte måste vara helt mörkt när honsover på dagen? Eller är det bättre att låta hon sova i mörkt rum på dagen i början?

Ser fram emot svar!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dags att kura nr. 2

Inlägg av videunge »

Hej igen :D

Härligt att höra att stora barnet sover gott! pris och beröm =D>
Ja liten är för liten för 12 h. Men inte för ett fast schema med vettig nattsömn. 12 h men med en nattmatning vd 04 kanske skulle kunna vara ngt ( vid 3,5 månad alltså)? :wink: innan 4 månader så är lillen också för liten för ramsan så att det är vagning/buffning i så fal för att komma till ro. Om du vill flyttar jag gärna in dig till forumet "späda barn och små" där vi pratar mat och sömn för barn upp till 1 år. Det vi utgår ifrån är standardmodellen som står så fint om i barnaboken. Där man kan få ordning på sömnen utan att behöva kura.

vad gäller vagn/säng på dagen, gör som ni känner men håll er gärna till samma när ni sätter tiderna. och nej det måste inte vara kolmörkt på dagen MEN det måste vara kolmörkt på natten, men många (inklusive jag upplever att det kan vara lättare att sova på dagen med med i alla fall dunkelt, men det är inte så viktigt som på natten,)

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Pappavillsova
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 06:37

Re: Dags att kura nr. 2

Inlägg av Pappavillsova »

Tack för svar. Ja du får gärna flytta över mig.

Då avvaktar vi med kurandet.

Men visst är det så, när hon är 4 månader ska hon kunna sova 12 timmar på natten utan att äta samt kunna ta till sig ramsan?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura nr. 2

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag har nu flyttat dig till Späda och små så kan ni här prata om hur ni vill göra.

Ja man kan på vissa (läs vissa) kura från säg 3,5 mån men då brukar man ge dem max 11 tim nätter eller vänta till 4 mån men samma gäller för båda, man måste ge dem MAT, MAT och mera MAT på dagen. Riktig mat. Du kan inte kura 12 tim natt på amning och sällan på bara ersättning. Så man kan om man då vill få till nätterna börja med smakisar redan vid 3 mån så är man uppe i hela måltider till 4 och kan då se om en kur är nödvändig. (men sällan för dessa små)

Läs i Barnaboken och bland "våra favoriter" klistrade trådar ovan så ni har en känsla för vart ni är på väg.
:)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Dags att kura nr. 2

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit till oss på Späda och Små!! :D

Och stort Grattis till tvåan! Jag instämmer med föregående talare – om ni får till ett schema och börjar följa Standardmodellen nu så kommer ni mest troligt inte behöva kura, åtminstone inte på samma sätt som man gör med barn som inte följt SM.

Hur ser dagar och nätter ut nu? Någon rytm att utgå från? Vi bollar gärna schema-tankar med dig och det ska bli spännande att följa resan mot pappans (och barnets förstås!! :lol: ) goda sömn! :wink:

Kram!

:heart:
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Pappavillsova
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 06:37

Re: Dags att kura nr. 2

Inlägg av Pappavillsova »

Hej igen, Världens bästa forum.
Våran lille strulade allt mer på natten så för två veckor sedan (vid 3,5 månaders ålder) gjorde vi kuren med målet 10 timmar sömn.

Lika otroligt denna gången, han har redan sovit flera nätter 10 timmar i sträck!!! Stort tack för tipsen så här långt.

Nu har jag bara en följdfråga. Han är nu 4 månader och har börjat äta lite mer än ersättning och amma. Det börjar då bli dags för 12 timmars sömn.

Hur gör man bäst för att förlänga natten när det är dags? Ska man gå från 10 till 12 timmar på en natt eller tillexempel ta en halvtimma per natt i fyra nätter?
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Dags att kura nr. 2

Inlägg av SaraMilana »

Härligt, finfint jobbat!! =D> =D>

Det är oftast bäst att införa alla förändringar direkt och på ett bräde! Kör på en natt tycker jag!

För att sova 12 h-natt tycker jag att man ska få iaf ett riktigt mål mat per dag, kanske mer. Men det är jag det, just matvargarna är ganska ivriga hos mig.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"