Spännande samtal!
Vi har med 5,5 åringen (son) gått varvet runt - mjukis, sen klänning/rosa/tight/hårspännen, sen killkläder "man ska ha tröjor med dinosaurier eller cyklar och traktorer" och tighta jeans och nu har han landat i randiga mjuka byxor från PoP och mjuka tshirts med färg och olika tryck - vissa av dom gör mellanstadietjejer avundsjuka (arvegods) andra enkla och söndertvättade.
Vad gäller:
"Jag funderar även pa var man ska dra gränsen för hur mycket en pojke far vara "flicka". Lillebror (2ar) vill gärna ga till dagis i kjol och klänning som syrran, men här sätter min vän av ordning sin gräns (men känner att jag inte riktigt kan motivera varför jag förbjuder killen att ga i kjol) Hemma och pa dagis far han givetvis klä ut sig till vad han vill, kjol, klänning, eller vad han vill. Han brukar ocksa testa syrrans harspännen och fa lite nagelack pa ett finger ibland.
Men vad Är det egentligen sunt att föra över i man om könsnormer till sitt barn?"
Jag gick igenom samma process. Och jag blev chockad av mig själv när jag kände ett bestämt motstånd mot klänning etc på min pojke. Men jag tänkte ett varv till:
- antingen så kommer det vara så här varje dag i resten av hans liv. Och då vill jag att han ska känna att jag stöttat honom hela tiden - för det är ensamt nog att bryta mot normen. Och jag ska vara hans bästa vän i världen.
- eller så är det en övergående fas. Och vad är då problemet? Då drar han runt i klänning några månader eller år och sen är det klart.
Det fanns åtskilliga situationer - välja overall tex. Där går vi in i dyra affären och det finns svart, mörkblått, mörkgrön och så lyser den rosa mot allt det vintersvarta. Fantastisk! Den! Den! Den!. Så klart. Jag köpte. Han bar den med stolthet. Och när jag packar upp kläder till Lilla L som hon ska få ärva och hittar den älskade gula klänningen med spaghettiband så drar han en djup darrande suck.
Slutsats - vi har alla normer och vi mår bra av att ifrågasätta dom. När man överskrider dom innebär det nästan alltid konsekvenser ("barnet sover ju på MAGE!!!" ja hon sover bäst så) ("Men man Måste ju se melodifestivalen när man är barn" - nej det måste man inte. Men Sova Måste man). Samma sak gäller normer om kön.
Låter du din pojke få vara fri i sin vilja och gå i klänning och vackra hårspännen så kommer du säkert få kommentarer. Förbered dig. Du ska vara hans bästa vän. "Va har Han klänning?" Svar: Ja visst är han fin i den?. "Bara tjejer kan ha rosa!" Svar: Jag såg din pappa i rosa skjorta förra veckan? Den var jättefin!
Mitt råd är att låta honom välja själv. Normerna i samhället kommer nå honom ändå - där kan han välja om han vill gå emot eller följa med. Eller så byter han bara stil!
Men fundera över ett scenario längre fram i livet - säg att detta kommer vara hans vilja varje dag resten av livet? Vill du att han ska veta att du stod på hans sida eller att du följde normen?
Vad gäller lilltjejen - låt henne hållas! Hon kommer bli stylist

Jag tänker alltid på Susan D´s beskrivning av Mikas klädstil - olika strumpor, klänning över jeans, skärp, gummistövlar, en glitterkappa tillsammans med regnhatt, typ. Och vill dom gå nakna - låt dom och ta med det som behövs för överlevnad i vagnen

Det finns andra krig att föra.
Clara