15 veckor, äter mycket, somnar sent och kvällsgnällig...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Annatrött
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 12 feb 2014, 14:41

15 veckor, äter mycket, somnar sent och kvällsgnällig...

Inlägg av Annatrött »

Hejsan!

Jag läser barnaboken men är ärligt talat för trött och förvirrad för att förstå hur jag ska göra så jag skriver här istället och ber om råd.
Har en pojke på ca 15 veckor och undrar hur/om jag ska lägga mig i hans rutiner.

För närvarande äter han sex mål mat om dagen på 180 ml per gång. Han sover 7-8 h per natt och somnar oftast 23.00 och vaknar oftast 6.30. Men det kan alltså skifta med en timma ungefär åt olika håll.

Under dagen har han oftast sovit tre timmar sammanhängande och småvilor mellan varje mål förutom mellan de två sista. Just de senaste dagarna har han sovit ett kortare "långpass", men känner att hans tillfälliga lite besvärligare dagssömn kan ha med senaste vaccineringen att göra. Han somnar ledsen de här dagarna.

Hur som helst. Vi skulle förstås vilja att han somnade tidigare om kvällen, men vill samtidigt inte riskera att han vaknar tidigare och det känns ju som en omöjlig uppgift. Eller?

Skulle vilja att han somnade tidigare framför allt eftersom han är rätt krävande mellan de två sista målen, men också för att få någon tillsammanstid här hemma vi två föräldrar.

Jag skriver dagligen upp när han vaknar, äter och sover och innan vaccineringen höll han ett tag ungefär samma tider. Mat: 7, 11, 16, 19, 21.30, 22.30. Middagssömn: 12.15-15.00 (ungefär) + sömn 2 h efter morgonmålet. Sedan korta sömnpass mellan varje mål förutom mellan de två sista.
Med det här schemat trivdes nog både han och vi.

Nu senaste veckan är "schemat" omkullkastat och tiderna varierar från dag till dag. Det värsta är som sagt att han nu är riktigt gnällig sista vakentimmarna på kvällen. Han äter dessutom mer sista målet, mycket mer än han åt tidigare. Igår kväll somnade han först 24.00, efter två stycken 180 ml-flaskor. Kände mig helt värdelös som mamma, men vi fick honom inte att somna på något annat vis än att ge honom mer mat.
Han somnar alltid för natten vid slutet av sista matningen, så bär jag honom in till vaggan där han sover till morgonen.

Så, rekommendationer? Ska jag försöka återta schemat vi hade innan den här veckan, då han faktiskt var rätt nöjd och glad och lätt att ha att göra med. Eller borde jag passa på att försöka tidigarelägga kvällen om jag ändå ska försöka ta kontroll över rutinerna? I så fall, hur?
Tips och råd tas tacksamt emot, jag är som sagt trött, slut och lite ledsen.

Vänligen/
Anna
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 15 veckor, äter mycket, somnar sent och kvällsgnällig...

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till lille ögonstenen och varmt välkommen hit! :heart:

Barnaboken kan kännas tung att ta sig igenom, men hoppa över det i början om graviditet och nyfödda och försök att läsa det eller de kapitlena där ni är i ålder just nu. Det kan vara bra att ligga steget före också, att ha läst om vad dom händer i nästa kapitel, så slipper man stå oförberedd.

Om jag har räknat rätt är lillkillen dryga tre månader? Då behöver han ungefär 15,5 h sömn per dygn. Man kan fördela dem på olika sätt, men ett väldigt klassiskt schema som passar de flesta ser ut såhär:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Som du ser så ska det vara fyra stora mål mat på dagen samt en nattslurk. Och så ett (eller kanske flera) nattmål. Det är bra om det är 3-4 h mellan början på varje mål. Nattslurken kan gärna komma lite tätare inpå det sista målet.

De flesta småttingar trivs bäst med en tidig kväll, 19 är väldigt vanligt, efter det blir det lätt gnälligt, jobbigt och svårt att somna. Det är också så att de barn som läggs övertrötta ofta vaknar tidigare på morgonen. De som har problem med tidiga morgnar brukar vi därför rekommendera att lägga ännu tidigare. Konstigt kanske men det funkar.

Fundera igenom hur du vill ha schemat med tider för sömn, mat och natt. Vi bollar gärna om du vill. Inför sedan alla förändringar på ett bräde!

Hur sover lillen? På mage? Med larm?

:heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 15 veckor, äter mycket, somnar sent och kvällsgnällig...

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag vill bara lägga till en sak. Hur man får en liten att komma till ro. :idea:

Här http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start finns filmklipp på tex vagning som är superbra att lugna små trötta barn med. Se också till att det är kolmörkt på natten så är det lättare att somna om efter målet på natten. Man kan ha en liten svag ficklampa tex att lysa lite med för att hitta i mörkret. Ljud stör inte men ljus gör det och liten tror att det är morgon om det är ljust.

Kram och återkom så bollar vi mer. :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"