Lillebror Stellan 131217

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Lillebror har anlänt! Den 17/12 fick Charlie en lillebror, Stellan:-) amningen funkar inte så bra så jag pumpar ur och ger på flaska, och lite ersättning när inte min mjölk räcker till.
Vi utgår ifrån SM 2-2 och det funkar ok. Nätterna är lite "svåra" dock.

Ca 19 kvällsmål
Ca 21.30 kvällsslurk
22 sova natt
Ca 01.30 mat
Ca 05.00 mat

Äter väldigt lite på natten, ca 50ml, svårt att somna om efter 05 målet eller sover väldigt "ryckigt". Hur ska jag tänka? Vi tankar på så mycket vi kan under dagens 4 mål...
Ska ha klara sej på bara ett nattmål nu? Alltså ca 6h sammanhängande sömn? Hur länge ska han vara vaken på kvällen innan läggning?

:)
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av SaraMilana »

Stort grattis till lillebror!!! :heart: Vad fint ni styr upp tillvaron. =D>

Har du sett översikten? http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416 Där finns all info om sömntimmar, schemaförslag etc etc.

De sista timmarna på natten kan vara lite ryckiga. Se till att mata i mörker, eller åtminstone så mörkt det går. Rött ljus ska visst göra att hjärnan inte vaknar till lika mycket som vanligt ljus. Och så helt beckmörkt i sovrummet!

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Han brukar sova till ca 19.30 på kvällen. Han orkar typ 2-2,5h vaken då. Ska man påbörja maten kl19.30 sen ge en slurk innan godnatt? När i passet ska man lägga en liten tupplur om det behövs?
Charlie föddes 8/10 2011
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Mitt svar i Charlietråden har visst "försvunnit" :evil: :lol:.

Vi hade ibland uppvak 19.30 (la kanske 18-18.30) men jag gav bara "nattmål" som en påfyllning då och la direkt igen att sova natt. Så jag vet inte riktigt. Sista slurken får ju komma tätare inpå så om det passar med schemat och hungern att mata direkt 19.30 så skulle jag göra det och ge en påfyllning före läggning.

Tupplur (5 min eller i extrema nödfall 20 min) brukar jag bjuda på om det är för lång tid kvar av vakentiden för att liten ska orka, annars försöker jag få honom att hålla ut och lägger 15 min tidigare. MEN i sista passet inför natten skulle jag utan tvekan lägga tidigare om liten blev trött tidigare. Minilurar så sent tror jag inte riktigt har önskad effekt. Har för mig att SaraMilana skrev att hon ibland lagt så mycket som en hel timme tidigare för natten och att det går fint!

Lycka till!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av Ylvispylvis »

Och lägg förresten gärna in även Stellans födelsedatum i din signatur! :wink:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av SaraMilana »

Ylvispylvis skrev:Har för mig att SaraMilana skrev att hon ibland lagt så mycket som en hel timme tidigare för natten och att det går fint!
Japp! :D Hellre det än fem minuter för sent, typ. ;) Nu är mina barn extrema tröttisar, så för icke-tröttisar kanske en halvtimme är mer realistiskt! Ofta rekommenderar vi faktiskt det för att råda bot på tidiga morgnar - att lägga en halvtimme tidigare. Det låter jättekonstigt, men fungerar!
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Hjälp! Hade glömt vad sömnbrist kan göra med en. Vår natt såg ut såhär:

18 mat
20.30 sover
11 mat i sömnen
02 mat
04 vaknar men vill inte äta när jag erbjuder.
Ca05.30 vaknar erbjuder mat men han kan inte äta pga av slemmigt i halsen.
Vi tröstar en gråtande Stellan i famnen fram till 7.45 då han sover 20min av ren utmattning.
8.30 mat

Jag sover ca 3-4h sammanlagt om nätterna! Hur överlever man?!
Kan vi styra upp det på något vis redan nu?

Känner mej inte som nån bra mamma just nu..... :cry:
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Han sover förresten bra på dagarna, men inte nätterna....
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Samma sak inatt igen! Han bara småäter, är för trött eller seg i halsen för att äta så han vaknar typ en gång i timmen från ca03 och är missnöjd men vill ändå inte äta. Vad kan det vara?! Han äter bröstmjölk & ersättning på flaska.
Sätter ofta i halsen också när han äter....har DrBrown flaskor napp 1.

Tacksam för hjälp & tips :?
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Är han sjuk? På natten kan man ställa in en bunke med hackad lök och hett vatten bredvid vagnen/sängen (vi brukar inte ställa under, jag inbillar mig att det inte är superbra för plattan till andningslarmet). Man kan ha i torkad timjan också, det är bra mot hosta! Och så kan man höja huvudändan typ 5-7 cm så att slem och annat rinner åt rätt håll så att säga.

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej LisiBlom! :-D

Jag har ingen erfarenhet egentligen av det du skriver om, så jag hoppas att någon annan svarar snart!! Här kommer några tankar iaf.
LisiBlom skrev:
Jag sover ca 3-4h sammanlagt om nätterna! Hur överlever man?!
Kan vi styra upp det på något vis redan nu?
:? Oj, det låter inte så roligt... :cry: Inte för någon av er! Hur länge har det varit så här? Det måste självklart brytas i så fall. Mata i så mycket det går och försök hjälpa honom till ro (i sin egen säng, såklart) genom vagning eller buffning, skulle jag gjort. Smekmånaden är över nu så det är OK att verktyga, tänker jag. Men mat måste han ju ha såklart! Ökningsperioder kommer ju ibland och då kan de vara extra hungriga och vakna oftare pga det. Vagning brukar funka bäst på småbebisar men buffa går också, har jag hört.

Hur ser dagarna ut? Är han pigg och som vanligt på dagarna? Dag och natt hänger ju ihop!
SaraMilana skrev: Har du sett översikten? viewtopic.php?t=21416 Där finns all info om sömntimmar, schemaförslag etc etc.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "slemmigt i halsen", är det hans vanliga tillstånd eller är han lite sjuk och svullen i halsen? Bildas ju mer slem (oftast) när man är sjuk. Aptiten blir tydligen också ofta sämre vid sjukdom. Äter han sämre så är det ju troligen därför han vaknar och gnäller också, tänker jag spontant. Och gör det ont i halsen på honom så är det ju förståeligt om han inte vill äta trots att han är hungrig, det kanske gör ont att svälja? Eller är han som vanligt?

Hoppas att det går över så ni alla får sova och må bra! :D

Kram så länge!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Tack för svar!
Han är inte sjuk. Äter fint på dagarna ca 150mlx4 mål. Han är bara slemmig på natten och speciellt det andra målet. Han sover gärna vid första slurken på dagarna men vaknar när man rapar och byter och är vaken ca 1,5h. Konstigt det där med slemmet på natten....

Han är vaken 1,5h och sover 2,5h på dagarna. Vi matar på så mycket det går. Han är även pruttig i magen på nätterna...
Charlie föddes 8/10 2011
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av Ylvispylvis »

Skönt att han är frisk iaf! :D

När jag tänker efter så är han ju fortfarande ganska "nyfödd" och då brukar de kunna vara lite extra slemmiga/rossliga. Kanske Stellan är en slemmig typ! :lol: (ursäkta men jag kunde inte hålla mig... :wink: ) Att det förvärras på natten, och ju längre natten lider är inte så konstigt. På dagarna kan bebisen kräkas upp eller svälja överflödigt slem men på nätterna samlas slemmet mer just där det har producerats eftersom man oftast inte kräks/sväljer så mycket när man sover 8) . Ju längre man legat stilla desto slemmigare! :idea: Kanske pröva SaraMilanas råd om höjd huvudände? Annars "klappa" lite lätt på ryggen (inte på ryggraden) så slemmet lossar, det har jag åtminstone hört av en bm att man kan göra.

Att han börjar hosta när han dricker kan ju i så fall bero på att slemmet lossnar lite och irriterar...?

Är det onormalt slemmigt (alltså verkligt extremt) får du väl höra med BVC, kanske kan vara någon allergisk reaktion eller nåt?

Lycka till!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av LisiBlom »

Hej igen! Nu är Stellan två månader snart(på måndag). Han äter flaskan (BabySemp & bröstmjölk) och vi matar på tills han säger stopp men ändå sover han SÅ ryckigt på dagen. Han kan somna själv men vaknar/gråter i sömnen vissa ggr en gång i kvarten och gråter, somnar, gråter.....så kan det hålla på 1,5h ibland. Har inte spikar något schema än. Han är vaken ca 1,5h, sover 2-2,5h på dagarna. Natten brukar bli 21-08 med 2 st nattmål.

Är det ändå hunger som orsakar gråten? Men vet inte hur vi ska få i honom mer.....
Han äter mellan 120-180ml.

Han äter väldigt lite sista nattmålet ca 04-05 och sover ryckigt efter det fram till morgonen(gråter i sömnen då också)

Tips/råd nån? :-)
Charlie föddes 8/10 2011
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Stellan 131217

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Kul att höra av dig igen! :D Han börjar ju bli stoor nu! :wink:

Gråt i sömnen har inte varit så vanligt här så jag vet inte... :-k Min första tanke är faktiskt att det skulle kunna vara något i ersättningen som han inte tål, tror det är ett ganska vanligt problem?! Nu var det iofs min teori även förra gången med slemmigheten...är den kvar förresten? Ersättningen baseras ju på något sätt på komjölk och det är för många småbebisar väldigt svårt att bryta ner, vad jag har förstått. Hur fungerar magen på honom? Är den ofta hård/spänd när han gnäller sådär? Jag kan självklart ha fel, jag har aldrig kört ersättning så jag har inte haft det problemet iaf. Men om det har varit så här hela tiden kanske det är värt att pröva att t.ex. bara ge bröstmjölk (pumpa ur så det blir tillräckligt mkt?) några dagar och se om det blir lugnare sömn av det? Jag tror att jag själv skulle ha gjort så.

För du svarar väl med verktyg om det blir kris? Och har lite härliga husljud i närheten?

Någon annan som känner igen det här problemet?

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"