På söndag börjar vi kura!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lexa

På söndag börjar vi kura!

Inlägg av Lexa »

Hej!

På söndag ska vi kura vår son som är 7 månader. Vi har boken, är pålästa och har gjort ett schema utifrån rekommendationerna och efter hur hans dagar brukar se ut. Vore väldigt tacksamma för feedback på schemat. Vårt största problem är egentligen inte att lägga honom för natten utan att han vaknar mellan 6-15 gånger per natt. När han vaknar brukar det räcka med att vi går in till honom och ger honom nappen och lägger honom på sidan. Problemet är att han har haft problem med sömnen sedan dag ett och sju månader utan ens två timmar sammanhållen sömn börjar att ta ut sin rätt både för honom och för oss. Han sover i egen säng i sitt eget rum som alltid är mörkt och svalt på nätterna. Nappen kommer vi att ta bort i samband med att vi kurar. Min fråga är vad vi gör efter att vi har gett beskedet och han ligger och är glad och jollrar för sig själv? Låter vi honom vara då och ramsar bekräftelsen om det blir tyst och han inte jagar upp sig? Hur länge låter man dem ligga om de bara småtjatar lite och inte är ledsna? För ett nytt besked verkar det ju som att vi ska ge först om han jagar upp sig och är ledsen eller har jag missuppfattat det? Som läggningarna går till nu så lägger vi honom på sidan, "solfjädrar" och säger "Godnatt godnatt och sov så gott" samtidigt som vi går ut. Om han inte somnar så gör vi det en gång till och det brukar räcka. Sedan börjar han att snurra och ofta har vi redan varit inne ett par gånger innan vi själva har gått och lagt oss för natten. Vi har gjort alla misstag man kan göra tror jag. De första fyra månaderna hade han kolik och då bar vi och vaggade honom till sömns för att sedan springa hela nätterna. Jag förstår att vi har stört honom med vårt springande men rädslan av att han ska vakna och vi få sova ännu mindre har gjort att vi smugit omkring hemma
som två möss när han väl har somnat. Men nu blir det nya friska tag.

Så här tänker vi oss schemat:

07.00 Morgon
07.15 Gröt
08.45 Mellanmål
09.00-10.00 Sova
10.30 Lunch
12.00-13.00 Sova
13.15 Lagad mat
15.00 Mellanmål
15.30-16.00 Sova
16.15 Gröt alt lagad mat
17.30 Mellanmål
18.30 Gröt (han äter inte välling)
19.00 Sova

Hälsningar Bella
Manfred10

Re: På söndag börjar vi kura!

Inlägg av Manfred10 »

Välkommen hit! :-)

Jag svarar i morgon. :-)

/ Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Min fråga är vad vi gör efter att vi har gett beskedet och han ligger och är glad och jollrar för sig själv?
Låter vi honom vara då och ramsar bekräftelsen om det blir tyst och han inte jagar upp sig?

Ja, bekräfta när ni märker att han lugnar sig, han behöver inte vara helt tyst.

Hur länge låter man dem ligga om de bara småtjatar lite och inte är ledsna?

Joller är privatliv, pågår det under en längre stund kan ni påminna en gång, men annars gör ingenting.

Som läggningarna går till nu så lägger vi honom på sidan, "solfjädrar" och säger "Godnatt godnatt och sov så gott" samtidigt som vi går ut. Om han inte somnar så gör vi det en gång till och det brukar räcka.

Finns ingen anledning att gå in igen om han inte ber om hjälp, somna ska han göra själv. Men nu är det nya tag! :D Ha lathunden framför er under HELA kuren, framförallt de första två nätterna.

07.00 Morgon
07.15 Gröt
08.45 Mellanmål
09.00-10.00 Sova
10.30 Lunch
12.00-13.00 Sova
13.15 Lagad mat
15.00 Mellanmål
15.30-16.00 Sova
16.15 Gröt alt lagad mat
17.30 Mellanmål
18.30 Gröt (han äter inte välling)
19.00 Sova
Spontan kommentar på schemat är att det innehåller väldigt många måltider. Dagen bör innehålla 4 rejäla mål mat samt en nattslurk (ni har 8st), måltiderna bör ligga med ca 3,5 h mellanrum för att aptiten ska infinna sig ordentligt och magen få vila mellan måltiderna.
Men, mat, mat och mera mat ska han ha vid varje mål! han ska vara proppmätt. :-) Mata på under max 30 minuter.
Sömnbehovet ligger på 14,5 h, ni har 12 h natt alltså 2,5 h över till dagsömn förslagsvis fördelat på 3 lurar med en längre lur mitt över dagen eftersom den luren finns med längst. Naturliga sömnpass är 20 min, 45min, 1,5 och 2 h.
Nu ligger det 15,5 h sömn på ert schema.

Ett klassiskt 7-månadersschema kan se ut så här

7.00 god morgon, mat
9.00-9.45 sova 45 minuter
11.00 lunch
12.00-13.30 sova 1,5 h
14.00 mellis
16.00-16.20 sova 20 minuter
17.00 mat
18.30 nattslurk
19.00 god natt

Vad säger du om dessa tankar?
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lexa

Inlägg av Lexa »

Hej!

Tack så mycket för ditt svar.
Jag tycker att ditt förslag på schema ser bra ut. Det enda jag skulle vilja ändra på är att lägga in ett mellanmål innan han ska sova på förmiddagen. Som det är nu så äter han ju 4 stora mål mat och 3 mellanmål enligt efter vad min BVC sköterska rekommenderat oss. Jag tycker att det känns lite långt att inte äta förrän klockan 11 när han äter frukost klockan 07. Blir det fel? Han har ätit enbart fast föda sedan han var 4 månader och äter i regel en hel portion gröt med fruktpureé och en portion lagad mat i storlek med en stor barnmatsburk när han äter. Ett mellanmål brukar vara lite mosad banan eller någon annan frukt.

Sovtiderna ser väldigt bra ut :) Såg att vi hade räknat helt fel där.

En annan fråga jag har är: Om han ska sova sin förmiddagslur som är 45 minuter och det tar 30 minuter för honom att somna, väcker jag honom efter 15 minuter då? Annars kommer vi ju helt ur fas tänker jag. Fast meningen är väl att det inte ska ta så lång tid efter att kuren har satt sig.

Bella
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Rent spontant vill jag bara säga MERA MAT :D . Det verkar som ni är på god väg, frukosten låter bra, känns det som han behöver mer för att stå sig hela förmiddagen så toppa med en banan. Mellanmål är inte att rekommendera i den här åldern, BVC är tyvärr inget vidare rättesnöre när det gäller mat och sömn som du kanske märkt :wink: . Så en stadig frukost och sen en ännu stadigare lunch, både matpuré som ni redan har och sen fruktpuré till efterätt. Mellanmålet bör nog strax bli lite stadigare tycker jag, gärna gröt med frukt/fruktpuré och sedan middag som lunchen. Min son åt ersättning till frukost och stod sig ändå jättebra fram till lunchen så det är inga problem. Däremot var jag frikostig med vatten att dricka mellan måltiderna, törst kan ju också göra en gnällig.

När man kurar så ska man hålla sovtiderna till max om jag inte minns fel, sen när schemat sitter kan man använda sig av marginalkvarten men inte under kuren tror jag :?: Input här, tack!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det enda jag skulle vilja ändra på är att lägga in ett mellanmål innan han ska sova på förmiddagen.
En del gör så att de lägger in en andra frukost strax (ca 1 h) efter det första morgonmålet så ge honom banan eller så. Det viktiga är att det inte blir småätande av alltihop, han måste få upp aptiten för att kunna och vilja äta sig rejält mätt vid varje måltid.
En annan fråga jag har är: Om han ska sova sin förmiddagslur som är 45 minuter och det tar 30 minuter för honom att somna, väcker jag honom efter 15 minuter då?
Ja. 8) nu ska steken vändas rätt och tiderna ska få sätta sig i kroppen, om man bjussar på extrasömn och skjuter schemat hit och dit drabbas nästa måltid och sovlur osv. Det kan vara lite klurigt i början och du får ta till stora artelleriet för att hålla honom på humör OM det blir så, tills det är dags för nästa lur. Vad du kan göra så här i början är att bjuda på 5 minuters insomningstid, men inte mer! med andra ord liten ligger färdigparkerad i sin säng strax innan lurens början och sen tar du upp igen enligt schemat. se sidan 157 internationella SHN.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lexa

Inlägg av Lexa »

Tack för era svar mammaA och Manfred10 <3

Efter en katastrofal natt med noll sömn ser jag väldigt mycket fram mot ikväll då jag ska kura.

Ett problem som vi har är att han kräks väldigt mycket, både direkt efter att han har ätit och ibland upp till två timmar efter. Tro mig, han äter mycket mat. Två lagade mål mat och tre stora portioner gröt med fruktpurée till per dag. Upp till det ett lite frukt. Kan det vara så att han får för mycket mat och att det gör att han kräks? Eller så blir det bättre när jag låter det gå lite längre mellan matningarna. Förhoppningsvis blir det bättre med det nya schemat i morgon.

Bella
Lexa

Inlägg av Lexa »

Hej igen!

Natten gick ganska bra även om läggningen där han bara skrek och skrek var fruktansvärt jobbig. Jag kände mig som världens sämsta mamma. Efter 30 minuter somnade han dock. Efter det vaknade han flera gånger under natten då jag gav honom beskedet, påminnelsen och bekräftelsen ett par gånger för att få honom att somna om. Mellan klockan 03.30 och 05.00 var han klarvaken och efter att ha sprungit in och ut säkert alldeles för många gånger satte jag på Mozart som han till slut somnade till efter en sista solfjäder med buffning, ramsa ut, påminnelse efter en stund och sedan bekräftelsen. Vid nästa uppvak fick han en pangramsa direkt utanför dörren och då blev det tyst :) Sedan låg han vaken från klockan 06 till klockan 07 och pratade för sig själv. Han fick ett tydligt besked när han vaknade och sedan påminnelsen ett par gånger men han var klarvaken (han hade bajsat visade det sig sen). Sedan tog vi upp honom med buller och bång och en massa skratt. Är det okej att han får ligga vaken så så länge han är nöjd?

Jag har en fråga gällande lurarna på dagen. Vi har följt schemat till punkt och pricka idag och förmiddagsluren gick bra. Vid 12-13.30 luren vaknade han däremot 45 minuter för tidigt. Hur jag än vaggade vagnen gick det inte att få honom att somna om. Hur ska jag tänka då? Ska han ligga kvar i vagnen, ska jag ta en promenad till eller vad gör jag. Han är för stor för liggdelen men brukar sova bra i sittdelen då hela den går att fälla bakåt. När exakt ska jag ramsa vid dagsslurarna?

Jag är lite nervös inför ikväll då jag hoppas att han inte blir lika hysteriskt ledsen som igår. Han sover på sidan och det tog ett tag innan jag fick kläm på buffandet då han vred sig som en ål.

Bella
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag tror att magen mår bättre när ni får längre mellan måltiderna, så slipper den gå för högvarv hela tiden. För mycket mat tror jag inte är problemet. Behöver han "raphjälp" fortfarande?
Natten gick ganska bra även om läggningen där han bara skrek och skrek var fruktansvärt jobbig. Jag kände mig som världens sämsta mamma.

Hmm nu är det lite sent men att öva på bufftekniken är ju bra INNAN kuren, ;-) Buffad har liten väldigt svårt att skrika upp sig.

Efter 30 minuter somnade han dock. Efter det vaknade han flera gånger under natten då jag gav honom beskedet, påminnelsen och bekräftelsen ett par gånger för att få honom att somna om.

Bra!

Mellan klockan 03.30 och 05.00 var han klarvaken och efter att ha sprungit in och ut säkert alldeles för många gånger satte jag på Mozart som han till slut somnade till efter en sista solfjäder med buffning, ramsa ut, påminnelse efter en stund och sedan bekräftelsen.

Bra! Första natten ska man gå in vid minsta pip. men ändå göra det lugnt och sansat och lyssna in.

Vid nästa uppvak fick han en pangramsa direkt utanför dörren och då blev det tyst :) Sedan låg han vaken från klockan 06 till klockan 07 och pratade för sig själv. Han fick ett tydligt besked när han vaknade och sedan påminnelsen ett par gånger men han var klarvaken (han hade bajsat visade det sig sen). Sedan tog vi upp honom med buller och bång och en massa skratt. Är det okej att han får ligga vaken så så länge han är nöjd?

Kanonbra! helt ok att ligga och snacka det är bara trevligt. :mrgreen:

Jag har en fråga gällande lurarna på dagen. Vi har följt schemat till punkt och pricka idag och förmiddagsluren gick bra. Vid 12-13.30 luren vaknade han däremot 45 minuter för tidigt. Hur jag än vaggade vagnen gick det inte att få honom att somna om. Hur ska jag tänka då? Ska han ligga kvar i vagnen, ska jag ta en promenad till eller vad gör jag. Han är för stor för liggdelen men brukar sova bra i sittdelen då hela den går att fälla bakåt. När exakt ska jag ramsa vid dagsslurarna?

Han ska ju somna själv, så du ska inte gå med vagnen. Första dagen är som första natten han ska ha besked vid minsta pip. Men bara besked, inte vagnas till sömns. Ramsa vagnen ser lite olika ut, en del ramsar inte alls vagnen utan använder själva vagningen som besked och avslutar med skak i handtaget och detta sätter punkt för insatsen. Personligen tycker jag att så stora killar kan få sova i alla fall långa luren i säng. 8) Rymligare och bekvämare. Och ja han ska ligga kvar i vagnen, hela luren ut ska du tala om att han ska sova. I ord och/eller handling.

Jag är lite nervös inför ikväll då jag hoppas att han inte blir lika hysteriskt ledsen som igår. Han sover på sidan och det tog ett tag innan jag fick kläm på buffandet då han vred sig som en ål.

Attityd av självklarhet och nu är det ju slutbuffat. 8) :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Gabriella

Inlägg av Gabriella »

Hej!

Tack så mycket för alla kloka svar och den hjälp vi hittills har fått! :D =D>

Natten har varit som en dröm. Lilleman somnade på 20 minuter med endast ett fåtal frågor som han fick svar på. Efter ett kort uppvak kl 22, där han somnade om själv, sov han till klockan 05.55! Sedan låg han vaken till 06.45 då vi använde oss av marginalkvarten och gjorde entré med buller och bång. Då han inte somnade om där utan låg och var glad och övade på höga skrik markerade jag bara med ramsan när det hade gått ett tag för att tala om att det fortfarande var natt och satte på Mozart. Nu sover han förmiddagsluren i sin säng och endast två ramsor behövdes innan han fick med sig bekräftelseramsan in i sömnen. Han var lite ledsen när jag ramsade mig ut men köpte ramsa nummer två och tystnade. Idag kommer vi att jobba efter schemat och vi har avbokat alla aktiviteter två veckor framåt för att han (och vi) ska få lugn och en chans att lära oss våra nya rutiner. Jag ska ta fasta på det du sa om att låta honom sova iallafall några av sina lurar i sin säng. Han har alltid sovit dem där bortsett från om han somnat när vi har varit ute och promenerat så det är han ju van vid. Det är bara jag som krånglar till det. Vi hade övat buffning som bara den innan kuren men det var svårare än jag trodde när han låg på sidan och vred sig som en ål första kvällen. Jag hade tid att läsa inatt när han sov så bra så nu har jag läst hela boken för tredje gången och det känns väldigt bra inför natten som kommer.

Bella
Gabriella

Inlägg av Gabriella »

Hej igen!

Nu när vi lade honom för att sova 12 luren i sin säng så grät han och var jätteledsen så fort vi lade honom i sängen. Jag ramsade mig ut och påminde vid två tillfällen när han inte lugnade sig. När gråten eskalerade så att underläppen darrade gick jag in och gav beskedet på nytt och ramsade mig snabbt ut igen. Gråten lugnade sig något varpå den eskalerade igen. Efter 20 minuter blev det till sist tyst och han fick bekräftelseramsan med sig i sömnen. Är det vanligt att de blir så ledsna? Att han är arg och frågar frågor går ju att bemöta med svar men det här var bara ledsen gråt som ramsan inte gick igenom.

Bella
Lexa

Inlägg av Lexa »

Hej igen!

Det känns inte som att jag gör annat än att skriva här men jag är väldigt tacksam för att ni finns.

Läggningen idag kändes inte bra alls. Han skrek och var ledsen i 40 minuter innan han lugnade sig. Då 12 luren inleddes och avslutades med gallskrik hade jag hoppats att nattningen skulle gå lite bättre. Han vaknade och skrek efter 30 minuter och det gick inte att lugna honom med varken ramsa eller nytt besked. Vi tog upp honom i en andningspaus då han inte skulle vara ledsen när vi tar upp honom. Han håller på att få 2 tänder i nederkäken och de senaste dagarna har han gråtit så fort vi gått en meter från honom och varit rädd för släkt och vänner. Är det lämpligt att köra kuren om det är 8 månaders fas på gång? Han gråter ju så fort jag lägger honom i sängen. Vi vill inte avbryta kuren men det kändes väldigt svårt att låta honom gråta så och inte kunna hjälpa honom. Jag fick ge honom två besked även om man inte ska göra det tredje natten och ramsa men det gick inte in. Till sist gick jag in och buffade lite mer och då blev han lugn och protesterade inte när han fick en lugn och bekräftande ramsa på vägen ut. Ska vi backa ett steg och buffa eller köra på med natt 4 i morgon? Jag står inte ut med 5 minutersmetoden och idag kändes det som 45 minutersmetoden då han inte tog till sig ramsan eller beskeden. Jag hade till och med tejpat upp TorsMammas 9 punkter på hans dörr och noga läst igenom hur hon gjorde när hennes son grät och inte svarade på ramsan, vilket jag följde utan resultat.

Tacksam för svar.

Bella
Lexa

Inlägg av Lexa »

Hej!

Efter läggningen igår föll allt på plats. Lilleman sov till 05.40!! Han fick en pangramsa direkt och somnade om och sov till 06.45 då vi väckte honom (hörde att han var på gång att vakna och ville ge honom en kanonglatt uppvaknande). Alla dagslurar har fungerat jättebra idag, även om han vaknade 35 minuter tidigare den långa luren. Och nu vid läggningen för natten tog det 10 minuter och en påminnelseramsa och sen sov han. Vi beslöt oss att backa ett steg om han blev ledsen när vi lade ner honom i sängen och då han började att gallskrika direkt lade jag honom på sidan och gungade honom i 30 sekunder innan jag ramsade mig ut. Så fort han kommer över det kommer vi bara att använda ramsan.

Pris och lov till Anna Wahlgren och er här på forumet! Nu ser vi ljuset i tunneln och slutet på alla vargar. Nu ska här kämpas, sovas och njutas :D

Kram :heart:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hurra!!!! :-({|= :-({|= :-({|= :heart:

Och beröm till er för att ni höll ut! :)

Som du skrev har ni lite 8-månadersångest på besök så frågorna kan vara mer ihärdiga. Därför är det viktigt att nu hålla er konsekventa och jobba vidare! Låt det hela ta några veckor innan ni börjar ändra på något eller söka fel ifall det skulle komma några bakslag.
Och njuuuut av att få sova ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"