Behöver lite råd angående amningen på kvällen med lillasyster som nu kommit till världen och är en vecka idag.
På dagarna funkar 1,5 timmes vakentid och ca 2 timmars sömn i princip klockrent hittills. Hon sover så bra så och äter lika bra men på kvällarna/nätterna är hon gärna vaken/äter hela tiden. Hade hon bra funnit sig i att vara vaken hade jag nog inte gjort så mycket väsen av det men hon ska ju sutta på mig hela tiden och då blir det ingen sömn. I natt så eskalerade det och förtvivlan uppstår hos mig så nu behövs lite stöttning.
Dagsschemat för damen ser ut som följer. (men självklart får hon äta när hon vill, det är ju smekmånad 8) )
vaknar ca halv 8
mat och vakentid till 9-9.30
sova till 11.30
mat och vakentid till ca 13.00
sova till 15.30
mat och vakentid till 17-17.30 hon börjar bli tröttare framåt eftermiddagen
sova till ca 20-20.30
vaken till ca 22
Igår somnade hon då nästan ifrån målet vid 22 men jag trugade på med bröstet och hon somnade i liggdelen gott men vaknade redan 23.30 och skulle ha mat igen. Sen höll hon på och jagade mat fram till kl 02.00 då vi utmattade gav upp och gav henne 60 ml ersättning
Vad blir fel? Räcker inte mjölken? Är det galet att ge henne ersättning vid 22-22.30 som extra? Är det bara närhetsbehov?
Vad göra? Är det för mycket begärt att hon ska sova på natten (hyfsat iaf) redan?
Trots att storebror är BB-barn så är det svårt att inte bli förvirrad av de små liven ibland. Trötthet är hårt att stå emot.
Vet ju att den lilla bara är veckan gammal men jag är precis lika känslig för trötthet för det