Hjälp! Misslyckades vid 6 mån, hjälp att göra om 8 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
emmagha

Hjälp! Misslyckades vid 6 mån, hjälp att göra om 8 mån

Inlägg av emmagha »

Hej!
Vi försökte kura när lillebror var 6 mån men jag var inte tillräckligt förberedd. Ber nu om hjälp för sömnen blir bara sämre och sämre och vill verkligen lyckas nu när han är 8 mån. Storasyster kurades när hon var 1 och fastän det gått fram och tillbaka sover hon nu bra om nätterna.
Ett par frågor:
1. När han vaknade första gången första natten så var han ej ledsen utan vaknade och låg och knorrade, pratade etc. Blev handfallen och visste ej vad jag skulle göra... Vad gör man då? Ska man in direkt och lägga tillrätta fastän de ej gråter?
2. Nu är han 8 månader och han har bara ett par gånger vänt sig från mage till rygg. När han somnar själv i sängen lägger han sig alltid på sidan men jag tyckte det var oerhört svårt att lugna med solfjäder och buffa på sidan och även på rygg eftersom han är så tung och så ser han mig ju då dessutom. Kan jag kura på mage nu när han är så pass stor? Problemet är också att när han ligger på sidan så rullar han gärna över på mage och blir mycket upprörd när han ska försöka somna själv...
3. Kan man ha skrattet till gonattet tillsammans m storasyster eller ska han ha ett själv?
4. Antar att det är ok att skapa sina egna gonattrutiner och att man inte måste bada varje kväll? Känner att det är så stressigt att hinna med...
5. Kan man byta den långa sovluren till förmiddag istället för eftermiddag. Upplever att han ibland sover bättre på förmiddagen än eftermiddagen... Men det kanske är dumt när man sen ska ner till bara en lur om dagen...
6. Ska strax upprätta förslag på schema. Kan man ha bara två lurar om dagen när de är 8 mån eller måste det vara tre?

Är så trött och vill så gärna njuta av den här omgången föräldraledigt så hoppas någon vill hjälpa mig?
Linnea 090815 - kurstart 100817
Alexander 130321 - kurstart 131122
emmagha

Forts. Hjälp! Misslyckades vid 6 mån, hjälp att göra om 8 må

Inlägg av emmagha »

Och några fler frågor:
7. När han vaknade på natten buffade jag honom lugn men tror jag gick ut för tidigt för direkt när jag släppte och ramsade skrek han upp sig rejält. Om så händer igen, ska jag gå ut och ramsa i alla fall eller gå tillbaka till att buffa?
Antar att det viktigaste är att verkligen få honom lugn i början nästan så att han somnar innan jag går ut med ramsa? Annars känns det som risken är stor att han blir jätteledsen direkt... Hoppas ni förstår min fråga? Känner mig lite osammanhängande...

Är det bättre att stå för länge i början att han verkligen lugnar ner sig för att sedan arbeta på att ramsa sig ut när han fattat poängen så att säga?

Hoppas verkligen någon kan ge lite tips på mina funderingar. Håller för fullt på att läsa om boken igen.

Tack på förhand!
mumintrollet

Re: Hjälp! Misslyckades vid 6 mån, hjälp att göra om 8 mån

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkommen hit! :heart:
1. När han vaknade första gången första natten så var han ej ledsen utan vaknade och låg och knorrade, pratade etc. Blev handfallen och visste ej vad jag skulle göra... Vad gör man då? Ska man in direkt och lägga tillrätta fastän de ej gråter?
Knorr och prat lämnar man åt barnet - de får ha sitt privatliv så att säga ;)
2. Nu är han 8 månader och han har bara ett par gånger vänt sig från mage till rygg. När han somnar själv i sängen lägger han sig alltid på sidan men jag tyckte det var oerhört svårt att lugna med solfjäder och buffa på sidan och även på rygg eftersom han är så tung och så ser han mig ju då dessutom. Kan jag kura på mage nu när han är så pass stor? Problemet är också att när han ligger på sidan så rullar han gärna över på mage och blir mycket upprörd när han ska försöka somna själv...
Jo du kan kura på mage och det är ju lättare att använda verktygen så. Utnyttja all vakentid till att träna vändningar!!! Ha honom på golvet så mycket det går - inga sitters eller gåstolar ;) Så kan han själv välja hur han vill sova!
Om han vänder sig och inte kn vända själv, kan du gå in utan att säga nåt, vända på steken och ut tyst som om inget hänt ;)
3. Kan man ha skrattet till gonattet tillsammans m storasyster eller ska han ha ett själv?
SÅ länge han skrattar själv så kan ni ju gärna busa tillsammans ;)
4. Antar att det är ok att skapa sina egna gonattrutiner och att man inte måste bada varje kväll? Känner att det är så stressigt att hinna med...
Det är klart!! :) Jag uppskattade själv badet i den åldern eftersom dottern ät själv och kladdade något förfärligt - badet sköljde bort det som man inte såg att torka på dagen
5. Kan man byta den långa sovluren till förmiddag istället för eftermiddag. Upplever att han ibland sover bättre på förmiddagen än eftermiddagen... Men det kanske är dumt när man sen ska ner till bara en lur om dagen...
Precis - det är därför som långluren är behändig att ha mitt på dagen - jag funderade på samma sak eftersom dottern var morgontrött, men vi hade långlur ändå efter lunch.
6. Ska strax upprätta förslag på schema. Kan man ha bara två lurar om dagen när de är 8 mån eller måste det vara tre?
De kan ha 2 lurar om dagen!14,5h sömn då de är 8 månader, men du kan fördela hur du tycker att ni trivs bäst med
7. När han vaknade på natten buffade jag honom lugn men tror jag gick ut för tidigt för direkt när jag släppte och ramsade skrek han upp sig rejält. Om så händer igen, ska jag gå ut och ramsa i alla fall eller gå tillbaka till att buffa?
Antar att det viktigaste är att verkligen få honom lugn i början nästan så att han somnar innan jag går ut med ramsa? Annars känns det som risken är stor att han blir jätteledsen direkt... Hoppas ni förstår min fråga? Känner mig lite osammanhängande...
Det är vanligt att de skriker upp sig då den sköna massagen upphör ;) faran är att hamna i det berömda buffningsträsket. buffa tills han lugnat sig och gå sedan med bestämd och glad ramsa. ramsa sedan utanför dörren. och våga avvakta tills du går in igen!

så är han ju i den kritiska åldern av 8 månader så 8 månaders ångesten gör det ju inte lättare.. har du barnboken???? där står det så bra beskrivet om den utvecklingsfasen. här på kurforum finns också bra trådar om det bland favoritfrågorna..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
emmagha

Inlägg av emmagha »

Stort tack för bra svar!
Är det så att det kan vara dumt att starta kur vid 8 månader eller ska man köra men förbereda sig på lite tuffare?

Sen har nu lillebror sovit bra två nätter i rad givetvis. Somnat själv vid ca 1930 och valnat först kl 4, somnat om med napp iof till 6 o sen till 7... Då blir man ju oxå lite fundersam om jag ställer till nåt nuom jag kurar....

Vet att man inte ska vara osäker men blir det ändå.

Sen är det en sak jag funderar kring o det är nästa vecka i uppföljningsveckan som ska vara lugn så har jag ett besök som jag inte kan boka av. Om jag inte bokar in nåt annat alls och håller mig själv lugn o håller tider etc. Ska det väl kunna funka ändå?

Mycket luddiga frågor idag men tacksam för svar!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :-)
Är det så att det kan vara dumt att starta kur vid 8 månader eller ska man köra men förbereda sig på lite tuffare?
jag kurade storebror vid 8 månader, men jag kände inte till 8-månadersångesten. :wink: Kurad blev han och kanske tog det lite längre tid men någon skada gör det inte. Sova behöver han ju ändå.
Sen har nu lillebror sovit bra två nätter i rad givetvis. Somnat själv vid ca 1930 och valnat först kl 4, somnat om med napp iof till 6 o sen till 7... Då blir man ju oxå lite fundersam om jag ställer till nåt nuom jag kurar....

Det tror jag inte, kanske kommer kuren bara att gå lite lättare. Det är bra att introducera verktygen och särskilt ramsan kommer du att ha nytta av lång tid framöver.

Sen är det en sak jag funderar kring o det är nästa vecka i uppföljningsveckan som ska vara lugn så har jag ett besök som jag inte kan boka av. Om jag inte bokar in nåt annat alls och håller mig själv lugn o håller tider etc. Ska det väl kunna funka ändå?
Ett besök hemma hos er? Det fixar ni bara du behåller lugnet och följer era nya rutiner oavsett om någon finns hos er eller inte.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
emmagha

Inlägg av emmagha »

Tack snälla ni för svar på alla frågor! Nu är kuren inledd och först gick det lugnt och bra men sen vaknade han och jag sprang in och ut och buffade pch ramsade. Känner att kan liksom lålg och väntade på att jag skulle sluta buffa så att han kunde protestera... Så fort jag slutade buffa, solfjädrade och började ramsa började han protestera och vända sig i sängen och ligga åt dörrens håll...

Efter ett antal ramsor och buffningar valde jag att gå över till att solfjädra bara för att liksom komma ur det hela. Var svårt att hålla honom men höll på ett tag och tror han tröttade ut sig för sen buffade jag igen när jag inte längre orkade hålla honom, han är så stor och stark... Och när jag då ramsade mig ut var han tyst. Antagligen redan somnat...

Kände inte att ramsan tog men känner oxå att han liksom är argare denna gång. Förra gången mer ledsen och det känns bra. Känner igen från när storasyster kurades.

Nu sitter jag utanför redo för nästa omgång, därav ett par frågor, får se om någon hinner svara innan det är dags??

1. När han vaknar nästa gång om han ej skriker utan bara låter ska jag då ramsa eller gå in och ge besked eller avvakta och se om han blir ledsen?
Har läst lite olika tycker jag.

2. Tycker det är tungt att buffa eftersom han är så stor men antar att jag redan buffar för länge. Men är det inte så att det första natten är bättre att se till att han blir riktigt lugn av buffandet eller gäller det bara första gången vid läggning?

3. Schemat vi satt upp är följande för att passa storasysters tider på förskola. Har ni gra synpunkter?
Natt 19-07
Äta 7.15 (eftersom det tar en stund från man klivit upp tills man har gjort gröt)
Sova 9.30-10.15
Äta 11.15
Sova 12.15-13.45
Äta 14.30
Sova 16-16.20
Äta 17.30
Lek och skoj 18-19 med nattslurk 18.30
Natt 19

Tacksam för alla kommentarer framför allt på fråga 1 & 2!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

1. När han vaknar nästa gång om han ej skriker utan bara låter ska jag då ramsa eller gå in och ge besked eller avvakta och se om han blir ledsen?
Har läst lite olika tycker jag.

Första natten?
Vad står det i lathunden? :wink: Ställer han frågor ska han ha svar. vad som gäller första natten står beskrivet i lathunden in och buffa vid minsta pip och ut igen så fort han är lugn.

2. Tycker det är tungt att buffa eftersom han är så stor men antar att jag redan buffar för länge. Men är det inte så att det första natten är bättre att se till att han blir riktigt lugn av buffandet eller gäller det bara första gången vid läggning?

Han ska buffas helt lugn! Rätt. Eller solfjädras, vilket du nu väljer.

3. Schemat vi satt upp är följande för att passa storasysters tider på förskola. Har ni gra synpunkter?
Natt 19-07
Äta 7.15 (eftersom det tar en stund från man klivit upp tills man har gjort gröt) heeelt ok. 8)
Sova 9.30-10.15 möjligen ligger denna lur för nära långa vilan, men jag antar att detta oxå är en anpassning till fsk? annars kanske han kan sova i bil eller vagn när ni lämnar?
Äta 11.15
Sova 12.15-13.45
Äta 14.30
Sova 16-16.20
Äta 17.30
Lek och skoj 18-19 med nattslurk 18.30
Natt 19
Tycker schemat ser bra ut. Möjligen mellis klockan 14 i stället för att hinna bli riktigt hungrig till middagen, men ni kanske hämtar storasyster då? Schemat måste passa er!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
emmagha

Inlägg av emmagha »

Tack snälla för svar. Då gör jag rätt som lugnar vid minsta pip, men han tycker inte om när jag går ut...

Har buffat i princip till sömns två ggr nu men tänker att det är första natten o att han måste bli lugn... Och så ska jag hålla mig lugn oxå:)

Ja, storasyster går på fsk 9-14 pch jag kan ju inte lämna honom sovandes i bilen medan jag lämnar eller kan man det? Och mellis ev 14.15 men det är svårt att hinna förbereda etc när man kommer hem m två stycken o kläder av och gröt göras o mellis till storasyster... Så detta är nog det som är mest realistiskt att klara av. För är det för tidigt med två 20-minuterslurar tillsammans med 1.5 timme efter lunch. I såfall blir det ju lite längre från fmlur till middagslur...
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

LUGNET ska sätta sig första och andra natten. Du ska oxå vara lugn! Helt rätt. :mrgreen: Bättre en buff för mycket än en för lite så här i början :wink: Huvudsaken att du gör allt med övertygelse.

Jag lämnar vår lillebror sovandes i bilen när jag lämnar på fsk, men det tar typ 3 minuter sen är jag tillbaka igen, vet inte hur ni har det? Å vi bor på landet oxå, låser aldrig bilen... Men under kuren är det ju bäst att allt ska vara så lika som möjligt, inga extra störande moment, det är inte så juste att bjuda på rätt förutsättningar en dag och nästa inte.

Lillebror sover sin fm-lur i bilen när jag lämnar på fsk till klockan 9, 20 min, sedan tar jag upp tidigare 13.30 (annar 14), de dagar det är fsk (ti,on,to) då får han mellis i bilen i flaska, kanske inte det bästa tipset att ge här i allmänhetens forum. :oops: :wink: men jag brukar hålla en flaska välling åt honom i bilen, men jag kör automat. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"