Jag undrar ifall någon har några tips på hur vi skall uppmuntra vår känsliga dotter att trivas kring andra barn.
Hon är 2 år och 3 månader och till naturen underbart glad, positiv och finurlig. Hon har två äldre bröder (21 och 17) och har vuxit upp i ett hem med mycket verbal kommunikation och lugnt bemötande. Hon tyr sig gärna till vuxna och äldre barn men är däremot livrädd för jämnåriga ungar.
Hon har ganska vinglig grovmotorik och är lätt byggd så hon har blivit omkullbufflad flera gånger av grannens jämnåriga barn och framfusiga bekanta. Som en följd vägrar hon leka i parken ifall där är andra barn - kommer någon och rycker spaden ur handen på henne tittar hon bara förskräckt på mig efter hjälp.. Kommer andra barn efter henne för att åka rutchkana stelnar hon till och kan inte röra sig ur fläcken.
Jag uppmanar henne att rutcha, uppmanar henne att ta sin spade tillbaka och förklarar för andra barnen att det var hennes först osv.. nu vill hon inte leka ute på gården - säger att hon är rädd för den och den. Jag svarar att de var ju tråkigt men att hon inte behöver vara rädd för barnet - han är ju snäll bara lite vild ibland
Jag vill inte pusha henne till att bli något mot hennes natur, men känner mig ledsen för hennes skull då hon är så rädd. Ser också mycket av mig själv i henne och vill inte att hon skall växa upp som en person man kan promenera över hur som helst. Hur kunde jag bygga upp hennes självkänsla lite så att hon märker att hon klarar av att leka kring de andra barnen? Någon lek tillsammans är det ju inte fråga om ännu - men att kunna leka i samma rum eller park vore ju kul.
Hon går på dagis 3 dagar i veckan och stortrivs med barnen i sin grupp - men likväl rädd för de lite äldre barnen ute på gården. Hon känner sig väldigt trygg med dagisfröknarna och tyr sig till dem mest.
Några ideer? Eller är det bara att vänta ut fasen i fråga och hoppas hon får lite skinn på näsan senare?